Nekromanti Svårt att fatta systemet...

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Tjosan gossar!

Det är så att jag endast läst typ de första kapitlen ännu, och jag måste säga att jag får problem med att fatta systemet.

Man skall alltså få HÖGRE - inte lägre än graden.
Men om en RP har 3T6 i en färdighet, svårighetsgraden är 19, då misslyckas han automatiskt alltså?
Man ska väl hela tiden slå med T6 föresten (tror inte det framgår i boken - har letat som tusan nämligen)???

Sumera?
Ju högre värdet på svårigheten är desto svårare är det att lyckas, för man skall få lika med eller över?
Hur lyckas man vanligt med en färdighet då, måste man alltid slå mot en svårighet, eller skall man ta värdet helt enkelt t.ex. Babbla 7 och sedan slå med sitt TK 1T+1 och som om man får 7+?
Jag blir helt uppochner i skallen, det är så mycket att hålla reda på i Gondica tärningssystem. Kan någon ta några exempel, både med vanliga färdighetsslag och olika med svårigheter i olika situationer.
Och då när man använder T-slag eller vad det är, för att mäta tävling, alltså två färdigheter mot varandra, det agerar alltså som en motståndstabell fast med slag?
Har det något med strid att göra, T-slag, hur väl man parerar varandra eller något?


Dock, trots att jag fattar trögt, är det väldigt kul och väldigt intressant - och jag kan meddela mr Blixt att jag fått ännu ett nytt favoritspel. Nej, jag har inte spelat det än, men jag har skummat och läst mycket, och kan meddela att jag bara älskar det - kanon, vilken värd, stämning... Man får hela den känsla som vi talat om innan, bara av att läsa det. Sedan vill jag ge herr Rosenius ett stort tack också, han är ju andra hälft - och en sjutusans illustratör som jag tycker mycket om.

Tack för ett bra spel mina herrar, jag planerar att spela det mycket så fort vi blir några spelare igen - mycket med jobb och det militära för många av mina vänner nu.
 

claes

Swordsman
Joined
19 Jun 2005
Messages
432
Location
Jönköping
Man ska väl hela tiden slå med T6 föresten (tror inte det framgår i boken - har letat som tusan nämligen)???
På sidan 4 under rubriken "Snäpp och tärningar" står det att endast sexsidiga tärningar används i Gondica. De förkortas med T, så 2T betyder slå två sexisidiga tärningar och lägg ihop resultatet.

På sidorna 37-39 står allt förklarat ganska enkelt hur man gör färdighetsslag och T-slag (tävlingsslag).
 

Dewil

Skrivbordsgeneral
Joined
30 Jun 2000
Messages
1,769
Location
Nett-ruh-bi
Man skall alltså få HÖGRE - inte lägre än graden.
Men om en RP har 3T6 i en färdighet, svårighetsgraden är 19, då misslyckas han automatiskt alltså?
Ja. Att slå tärningskombination+ev. tillägg högre än en svårighetsgrad som SL bestämmer är nog det vanligaste sättet att göra färdighetsslag i rollspel, om än inte i de svenskspråkiga rollspelen med sin BRP-dominans. Så är det i till exempel d20-systemet (1T20+egenskapsbonus över svårighetsgrad) och i Krilles T10-system (1T10+egenskapsbonus över svårighetsgrad). Fördelen med ett sådant system är att det inte finns någon övre gräns för hur "bra" man kan vara utan man kan ta sig an svårare och svårare uppgifter allt eftersom man stiger i graderna (se t.ex. detta inlägg av Marco om hur väl han tycker att d20-systemet hanterar detta). En av huvudpoängerna med d20-systemet är för övrigt att man ska matcha rollpersonernas kapacitet mot utmaningar på rätt nivå.

System där man slår tärningskombination under färdighetsvärde, som i BRP-spel, har svårt att hantera höga färdighetsvärden (över 100 % eller FV20) eftersom man då alltid kommer att lyckas med handlingarna (slå under 21 med 1T20!). Rörliga svårighetsgrader, dvs. avdrag på färdighetsvärdet, är inte standard i BRP utan är mest en "fix" för att möjliggöra att rollpersoner med höga värden ska kunna göra svåra saker.

Dewil
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,900
Location
Port Kad, The Rim
Kul att du gillar spelet.

Grundprincipen är enkel: slå ett antal T6 och få så hög summa som möjligt. Ett normalt färdighetsslag (ett så kallat S-slag) innebär att du ska slå lika med eller högre än ett givet värde, t.ex. slå 3T mot 16. Sedan finns det specialregler när rollspersonen ska tillverka saker (se Q-slag), känna till/minnas saker (se K-slag) eller "tävla" mot en annan rollpersons färdighet (se T-slag).
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Tack så mycket allihop - samtliga svar har varit till hjälp. Igår kväll plöjde jag hela färdighetskapitlen och stridskapitlet i sängen denna varma sommarnatt. Och börjar därför nu få en ganska klar bild av detta - och nu när ni dessutom är gjort mig 100% säker på vad jag antagit så känns det verkligen skönt.

Hm, har märkt en sak, rollspel är inget man skall läsa lite då och då, man skall plöja igenom böckerna så fort man bara kan (inte kasta sig igenom boken, utan läsa så tätt som möjligt). Det är då man lär sig snabbast. Jag var hur osäker som helst igår när jag gick och lade mig, och innan hade jag gjort detta inlägg, men så drev jag igenom några kapitel och allt blev små mycket klarare - dock var jag ju som sagt inte 100% så mitt inlägg var absolut nödvändigt för mina funderingar.

Något jag måste berömma är just T-slag, det är bland de bästa idéerna någonsin. Man slipper motståndstabeller folk emellan, allt man behöver är differensslag - och det älskar jag, härligt med ett rollspel från vårt lilla Sverige som har skrivit in detta ordentligt i ett system som är enkelt i sig. Alla bitar är om man tänker efter relativt enkla i Gondica. Nå, helt enkelt kanon era Rävspels-busar!

Jag har alltid varit en kräsen BRP'are som sagt: "varför skall man göra om, det är ju enkelt och effektivt", och ja - jag ogillar Neogames, men de har verkligen överarbetat sina system och man får läsa reglerna ofta i början för att fatta dem, sedan är saken att komma ihåg alla dessa regler på flera ton. Men jag, faktiskt, jag kan säga att Gondica har gjort ett bra system, men punkter som är helt logiska - t.ex. q-slag etc.
Det är inte gamla fina BRP konverterat med T20, men det är enkelt och effektivt, och faktiskt väldigt bra - roligt innehåll. Får full poäng för systemet.
- Se upp Neogames, jag kanske kommer att sluta skälla efter er en dag!!! (Gondica has made me radical towards role play systems)! :gremwink:

En fråga bara, jag har inte sett det någonstans i boken, men det kanske var menat som en självklarhet, vad vet jag...
Används OB-slag i Gondica - nej, det gör det väl inte?
Tänkte bara då tärningssystemet i grund är identiskt med just sådana tärningssystem som bl.a. Neogames använder sig av.
 

The_Gorger

Hero
Joined
28 Aug 2002
Messages
920
Location
Strömstad, Västra götalands län
Tja, det finns förslag på att man skall använda OB-slag vid heroiska situationer. Om man slår en sexa då, så slår man helt enkelt ytterligare en tärning och lägger till resultatet. Slår man med denna tärning ytterligare en sexa fortsätter man osv.

Personligen tycker jag att det är rätt bekvämt att strunta i alla regler och bara lägga in egna små slumpmoment där det passar. Bekvämlighetsfriform ftw!
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Tja, det finns förslag på att man skall använda OB-slag vid heroiska situationer. Om man slår en sexa då, så slår man helt enkelt ytterligare en tärning och lägger till resultatet. Slår man med denna tärning ytterligare en sexa fortsätter man osv.
Jag fattar, du behöver inte förklara :gremsmile: jag vet vad systemet är, annars hade jag inte undrat om det var med.

Nåväl, då kan jag meddela att jag skippar det helt, för jag gillar inte OB.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Färdigheterna?!

När man gör en karaktär då?

Man väljer alltså vilka färdigheter man vill med hänsyn till det som rekommenderas på yrke och ras - men förutom det, så hur man vill och vad SL tillåter, samt att vissa färigheter hör ju ihop, har man "skjutvapen" (det heter inte så väl, men ni vet...), då borde man ha "ladda om/omladdning" också...
Men annars, generellt, tar man vad man vill ha utefter vad man är? :gremsmile:
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,895
Location
Barcelona
Något jag måste berömma är just T-slag, det är bland de bästa idéerna någonsin. Man slipper motståndstabeller folk emellan, allt man behöver är differensslag - och det älskar jag
T-slag, eller likvärdiga mekanismer, är faktiskt, tro det eller ej, det absolut vanligaste sättet att testa två figurers färdigheter mot varandra. Det är absolut inte någon innovation i Gondica. Motståndstabellen är rätt unik för BRP.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Vilket förklarar en hel del, eftersom jag typ bara varit SL i BRP-spel, d.v.s. fler olika Drakar & Demoner-versioner samt många hemmagjorda spel, annars har jag varit spelare - trots att jag spelat så mycket. Har inte spelat så många olika spel om man säger, detta framgår t.ex. i min tråd "Jag vill testa nytt" eller vad jag kallade den.

Nå, till saken, det var som tusan, det är i alla fall ett jättebra system, klockrent. Mycket bra faktiskt. :gremsmile:
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Ännu en grej jag inte fattar?!

T i Gondica är väl just T6???

Så 4T+1 är 4T6+1???

Så har jag förstått det i alla fall.
Så ligger jag och läser Fallskada. Då står det ju att man får meterna i kvadrat - skada... T.ex. 4 meter - 4x4= 16. Det skall enligt boken slås med 5T+1???? Det blir väl knappast 16??? Det blir max 31 och som lägst 6....
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,900
Location
Port Kad, The Rim
Re: Ännu en grej jag inte fattar?!

Jo, det är så här. Grundenheten i detta fall kallas snäpp. 3 snäpp = 1 T vilket medför att 16 snäpp = 5T+1.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Ännu en grej jag inte fattar?!

Först: Ja, T är alltid T6.

Så ligger jag och läser Fallskada. Då står det ju att man får meterna i kvadrat - skada... T.ex. 4 meter - 4x4= 16. Det skall enligt boken slås med 5T+1???? Det blir väl knappast 16???
Vad du måste förstå är begreppet snäpp. Snäpp är grunden i systemet.

Det är inte 5T+1 som skall bli 16, utan det är 16 snäpp som omvandlas till 5T+1.

Snäpp talas det om överallt i systemet, så jag förstår inte hur du kunnat missa det.

Typ alla kvaliteter i spelet beräknas egentligen med snäpp. Dessa snäpp omvandlar man sedan till en kombination av tärningar och bonusar för att man skall få slump.

Tre snäpp = en tärning, så om man har fyra snäpp i en egenskap så omvandlar man det till 1T+1. Sex snäpp är 2T och sju snäpp är 2T+1, osv.

Det står till och med ett exempel i boken som visar hur viktigt det är att man tänker i "snäpp"; ty om man skall dubblera 3T+2 så skall det inte bli 6T+4 (vilket man ju kunde tro) utan 7T+1

Tanken bakom detta är att bonusar över +2 är tråkiga, så varje bonus på +3 omvandlar man automatiskt till en ny tärning.

---

Sååååå.... 16 blir 5T+1. (5 x 3 är ju 15, och sedan får man ett snäpp över som blir en bonus på +1)
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: Ännu en grej jag inte fattar?!

Okej.

Jo jag har uppmärksammat snäpp, men inte förtått att precis allt går via det.
Man använder alltså den Stora tabellen till allt, så om jag nu skulle gå och titta i Gondica på stora tabellen - 16 snäpp så skulle det värdet vara 5T+1 i TK och allt skulle stämma.

Så dum jag är, varför bläddrade jag inte bara till stora tabellen och kollade det?!
Det har jag ju gjort hittills med alla TK som jag undrat över...
*skäms*
:gremcrazy:

Men genrellt så är ett snäpp ett steg, t.ex. på grundegenskaper är 16 just 16, tills man omvandlar det i TK, för då är varje snäpp värt 3 i TK?
Är jag med nu... siffervärdet omvandlas inte i sig, utan bara när det sedan skall arbetas med tärningar... Fast då är det ju bara att ta Stora tabellen till hjälp...
 
Top