dennisma;n10782 said:
Det jag är ute efter är något som Pathfinder
...
Är det viktigt att alla spelare läser igenom massa regler eller kan man förklara de allt eftersom spelet spelas?
...
Sen om de nu skulle vilja spela vidare skulle det vara bra om det fanns bra färdiga scenarion man kan köra igenom
´Om Pathfinder (PF):
Det är den naturliga fortsättningen efter DnD3 och DnD 3,5 - och använder därför d20-systemet.
Det man som spelare behöver veta om d20-systemet är att om man ska göra något ska man slå högt med en 20-sidig tärning. Man slår en d20, lägger till eventuella bonusar till tärningsslaget och summan ska bli lika eller över ett värde som kallas Difficulty Class (DC), eller Armor Class (AC) när det gäller rustningar.
Det svåra för nybörjare brukar vara att hålla reda på alla bonusar. Dels ska man komma ihåg dem (se till att alla skriver upp alla bonusar de använder på sina character sheets), dels kunna göra lite huvudräkning för att snabbt lägga till bonusar till tärningsslaget.
Nästa problem är att skapa och förbättra sin Player Character (PC). PF har funnits sen 2009 och Paizo ger ut ett antal böcker om året till spelet. Dessutom är det ett öppet system så vem som helst får ge ut material till PF. Räknar man med tredjepartsutgivare finns det flera hyllmeter med PF-material.
Jag anser därför att det är viktigt att nybörjare får växa långsamt. Börja med startboxen och tillåt inga andra regler tills alla känner sig bekväma med det. Introducera sedan Core Rules-boken och tillåt sedan inga andra regler än den tills alla känner sig bekväma.
När spelarna känner sig bekväma med Core Rules kan du släppa lös dem på sidor som
Pathfinder Reference Document och
Pathfinder Open Game Content.
Tips: Pathfinder var från början inte namnet på ett rollspel, utan på en serie äventyr. Det finns därför antagligen inget rollspel idag som har så många bra äventyr som just Pathfinder:
Pathfinder Adventures.
Vill du ha tips på bra äventyr så är det bara att fråga.