Nekromanti Svårsålda färdigheter

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,626
Location
Rissne
Nej, snälla Admin, det är inte den sortens färdigheter. Den här tråden hör hemma här, inte i rollspelsforumet.

Först lite pladder:


Jag funderar på det här med marketable skills, alltså saker man kan och som man kan tjäna pengar på att göra. Det jag funderar på är att man kanske inte alltid ser möjligheterna själv. Så jag tänkte starta en tråd om svårsålda färdigheter.

Vilka har ni? Vad är ni absurdt bra på, och inte tror att ni kommer att kunna sälja in eller tjäna pengar på?


Det finns dock en hake, en regel: För att få posta i den här tråden måste man svara på minst en annan persons post, och förklara hur man tjänar pengar på just den färdigheten. Tanken är att vi ska få igång lite skön kreativitet här, inte bara ynka oss om hur värdelösa saker vi lagt ner tid på att lära oss.

Alla redo?


OK, jag börjar: Jag kan pladdra. Både textmässigt och muntligt, vilka både ni här som läst mina Wall of Text-poster och ni som hört mig gå igång om nånting IRL kan vittna om. Jag kan skriva och fylla ut enorma mängder text med pseudoakademisk svenska (eller engelska, för all del). Det här har gett mig ett och annat G på högskola/universitet, och det gav mig VG och MVG i en hög ämnen på gymnasiet, men vad kan man använda den till nu?
 

Unfair

Hero
Joined
3 Jan 2009
Messages
1,107
Location
Göteborg
krank said:
OK, jag börjar: Jag kan pladdra. Både textmässigt och muntligt, vilka både ni här som läst mina Wall of Text-poster och ni som hört mig gå igång om nånting IRL kan vittna om. Jag kan skriva och fylla ut enorma mängder text med pseudoakademisk svenska (eller engelska, för all del). Det här har gett mig ett och annat G på högskola/universitet, och det gav mig VG och MVG i en hög ämnen på gymnasiet, men vad kan man använda den till nu?
Du startar en blogg eller liknande i vilken du skriver 1. mycket och 2. intressant. Sedan så slänger du in lite reklam, bara blygsamt, och så hoppas du att du verkligen kan skriva saker som folk (inte bara wrnu:are) läser. Och tycker du att detta låter tråkigt så skriv krönikor för en tidning. Största problemet är väll att det inte genererar så mycket pengar om man inte är riktigt riktigt duktig.

Ok jag då, hmm... Jag har sjukt svårt att bli motiverad för saker som inte är av mitt fullaste intresse, vilket främst är abstrakta saker (matte, fysik, etc), och då bara om jag känner att jag kan utmana mig själv. De däremot har jag väldigt lätt för, vissa kallar det intelligens med det tvivlar jag på, det gör allt skitjobbigt.
 

Smrtihara

Warrior
Joined
16 Feb 2010
Messages
384
Pladder? Jag tror ju fullt och fast att pladdret är grymt säljbart i vissa branscher. Pladdret är en viktig ingrediens i säljsnack. En del människor tycker om att lyssna på saker som låter vettigt.

För rätt målgrupp är du en utmärkt säljare, bara baserat på ditt pladder. Good 'nuff?

Själv kan jag polera, putsa, gnugga och slipa ytor till ofattbar släthet och lyster. Trä, silver och till och med keramik blir skinande blankt. Nackdelen är ju att det tar löjligt lång tid. Ständigt förbättrar jag denna färdighet. Nyligen fick jag ihop ett perfekt recept för att vaxa keramik (som sedan poleras blank).

Givetvis kan maskiner oftast göra jobbet både snabbare och bättre.
 

rjonas

Hero
Joined
5 Apr 2002
Messages
1,352
Jag har faktiskt livnärt mig på att putsa kutsar. Om en metallbit är tillräckligt blank kan man i mikroskop se och värdera materialsammansättningen. Viktigt när man gjuter stål, till exempel.

Jag är bra på att ta in ett komplicerat sammanhang och koka ned det till ett fåtal in/ut-värden. Jag strävar alltid efter att förenkla. Det frustrerar mig att folk i gemen försvarar redundanta/oekonomiska delar av ett system. Jag har dock ingen examen i detta så ingen är intresserad av denna talang.
 
Top