Nekromanti Svårighetsgrader

Baldyr

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
1,188
Location
Eskilstuna
Något jag använt när vi spelat Äventyr, är att använda reglerna för att slå med två tärningar och använda det bättre/sämre resultatet i situationer som är uppenbart lätta eller knepiga.

Styvdottern spelar exempelvis den tolvåriga systern till prins Adam från introäventyret, och har istället för förmågan Kontakter en "naturlig" variant av förtrollningen Betvinga. Hon använder helt enkelt sin oskuldsfulla uppenbarelse för att charma omgivningen till att göra som hon vill. (Detta var alltså åttaåringens egen idé.) Eftersom figuren alltså är prinsessa har hon även förmågan som gör att spelaren slår två tärningar för alla slag mot Kunskap, som vi använder i sociala situationer som att övertala.

I vissa situationer känns det dock alltför enkelt att tvinga omgivningen att gå med på prinsessans nycker, varför spelaren endast får slå en tärning. Exempelvis om någon har fått uttryckliga order om att inte släppa förbi någon, eller om uppenbar fara föreligger. Och när hon försökte använda förmågan på sin bror, som i vårt spel har blivit förhäxad och störtat sin mor drottningen, fick hon istället slå två tärningar - och använda det sämre resultatet. Mycket riktigt gick försöket i stöpet, vilket också hade berövat sagan på en del av utmaningen.
 
Top