Nekromanti Svårighetsökning 4t6

G

Guest

Guest
Jag har tänkt mycket på den minimala svårighetsökningen/minskningen i mitt rollspelssystem och har lite problem med att se vilket som är bäst tillsammans med 4t6 , de som verkar vettigast för tillfället är 3, 6 och 9 även om andra förslag är helt okej, jag bifogar sannolikhetstabeller i pdf för 4t6.

/Zorbeltuss som tycker det börjar bli akut med hjälp då första speltestet närmar sig med stormsteg.
 

Kanturi

Swordsman
Joined
11 Apr 2005
Messages
533
Location
Mölndal
Huh?

Jag vet inte om jag e trög eller nåt sånt men... vad menar du? :gremblush: jag fattar ingenting asså...

//Emil "Kanturi" Nises
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,903
Location
Nordnordost
Om jag tolkar tabellen rätt så är ju det intressanta området egentligen begränsat till 9-18 och om man räknar i tresteg så får man en hyffsat finupplöst skala med 4 olika svårigheter (eller 6 som man lägger på de som följer därefter, då man är _nästan_ garanterad att lyckas eller misslyckas.
 
G

Guest

Guest
om man räknar från 4+ så kan man säga att 3 som steg är ungefär roten ur 10 genom två gånger mer fram till 22 eller något sådant, det gällde iallafall när man körde 6.

Mellan nio och arton är standard svårigheter, men de andra är ändå användbara, för svårare och lättare situationer än så, tycker iallafall jag.

/Zorbeltuss som nog är aldeles för trött för att skriva då han knappt orkar lyfta armarna till tangentbordet.
 
G

Guest

Guest
Re: Huh?

Alltså jag har ett system med 4t6 där man ska slå under eller lika med sin färdighet, eftersom ökningar med 1 i svårighet knappt kommer göra någon skillnad så vill jag ha en större minsta ökning som gör varje svårighetsökning meningsfull men inte för stor, just 6 är bra för att det är att multiplicera cgansen att lyckas med kvadrat roten ur 10 och 3 samt 9 (och även tolv men det är lite stora steg) är bråkmultiplar av detta och funkar därmed också bra, men vilken av dem är bäst?

/Zorbeltuss som är lite piggar nu än igår.
 

Zadrith

Hero
Joined
14 Feb 2002
Messages
1,228
Location
Tranås
Hur skall slaget användas i praktiken?

Den sista kolumnen i pdf:en förstår jag mig inte riktigt på får jag erkänna, vad är tanken med den?
 
G

Guest

Guest
Hur skall slaget användas i praktiken?
Det är nog det enda slag som mitt spel kommer ha, så skada färdigheter och om det finns något annat slumpmässigt.

Den sista kolumnen i pdf:en förstår jag mig inte riktigt på får jag erkänna, vad är tanken med den?
Typ för att göra det lättare att se att chansen stiger/sjunker cirka kvadratroten ur 10 per 6 steg.
Alltså om du ska slå fyra eller lägre så är chansen 0.077% om du ska slå tio eller lägre 15.895% om du ska slå 16 76.080% och så vidare.
 
G

Guest

Guest
klantighet

Det är ju inte kvadratroten ur 10 per sex steg utan kvadratroten ur 1000 jag har menat och nu under närmare koll är det ju inte så, jag är en klant.
 
Top