Jag kan nog känna igen mig i det där att rollerna bli ganska så ika varandra ibland. Särskilt tidigare i min rollspelskarriär 8om man kna uttrycka det så) så blev det mycket av samma vara... tråkiga dvärgar.
Men det är lätt att komma ifrån problemet, man får helt enkelt tänka på det när man gör sina karaktärer att de inte ska vara lika dana som den förra rollen man spelade. Då är det inte så svårt. Men visst kommer rollpersonen ofta ha något gemensamt med dig själv, det är väldigt svårt att komma ifrån, men vad kan ju variera och i hur stor utsträckning den liknar digsjälv också... Ju mer man spelar desto lättare kommer det bli att spela olika roller också, även roller som är väldigt olika från hur du är.
Det svåraste att spela för mig skulle nog vara en person som har kunskaper inom ett områda där jag inte kan någonting... gärna inom fysik eller kemi eller något sådant. I alla fall om scenariot krävde mycket av dessa färdigheter. Jag vill ju spela ut denna kunskap, inte bara använda siffrorna på karaktärsbladet (om jag nu hade nått sådant, spelar mer och mer friform nuförtiden). Det skulle vara jävligt svårt och en riktig fysiker skulle nog skratta åt mig. Annars skulle det också vara svårt att spela någon som socialt är väldigt annorlunda än vad jag själv är... Men det har jag redan spelat och det flöt på ganska så bra. Bara man vågar ta ut svängarna lite så löser det sig ofta.
/Balderk
Men det är lätt att komma ifrån problemet, man får helt enkelt tänka på det när man gör sina karaktärer att de inte ska vara lika dana som den förra rollen man spelade. Då är det inte så svårt. Men visst kommer rollpersonen ofta ha något gemensamt med dig själv, det är väldigt svårt att komma ifrån, men vad kan ju variera och i hur stor utsträckning den liknar digsjälv också... Ju mer man spelar desto lättare kommer det bli att spela olika roller också, även roller som är väldigt olika från hur du är.Det svåraste att spela för mig skulle nog vara en person som har kunskaper inom ett områda där jag inte kan någonting... gärna inom fysik eller kemi eller något sådant. I alla fall om scenariot krävde mycket av dessa färdigheter. Jag vill ju spela ut denna kunskap, inte bara använda siffrorna på karaktärsbladet (om jag nu hade nått sådant, spelar mer och mer friform nuförtiden). Det skulle vara jävligt svårt och en riktig fysiker skulle nog skratta åt mig. Annars skulle det också vara svårt att spela någon som socialt är väldigt annorlunda än vad jag själv är... Men det har jag redan spelat och det flöt på ganska så bra. Bara man vågar ta ut svängarna lite så löser det sig ofta.
/Balderk
Det hade jag dock tänkt ändra på, nästa gång jag gör en rollperson från scratch, då ska det bli en riktig skitstövel!

Jag har haft intelligenta spelledarepersoner och de har varit fullkomliga idioter och blivit överlistade av mina spelare.... hm...