Nekromanti Svärdsspel

Enshadi

Warrior
Joined
11 Aug 2003
Messages
381
Location
Göteborg
Vad tycker ni om nya inlägget på http://neobloggen.blogspot.com/ ?

Kul med nya ideer verkligen och de nya anfallsteknikerna snabbt, kraft, grupp låter roligt att experimentera med. Precis som första the Witcher men eftersom det anses vara Game of Thrones i RPG form och Eon IV GoT i bordsrollspel så antar jag cirkeln sluts. Faktiskt ett bra grepp men tycker det ska kräva sin krigare för att lyckas med varianten gruppanfall.

Också grymt att allt kostar Utmattning. Standardanfall förlorar ofta sitt syfte utan och en kontrollerad attackerare som inte tar i för kung och fosterland vid varje hugg (kraftfullt) eller viftar med svärdet som en galning (snabbt) borde åtminstone tjäna ork att slåss längre. Superbra!

Försvarsvarianter är också super. Att baka in VINIT i försvarshandlingen som jag antar varianten kontring innebär låter också mer effektivt. Gärna också lika tydliga skillnadet mellan blockering, parering och undivka. Undvika som (enligt mig) ska spelas med ducka, hoppa, sidosteg, bakåthopp reglerna för att ge ett slumpmässigt övertag, blockering som är säkrare sätt att överleva och parering som minimerar risken för tillbakaknuff och skador på vapnet. Det är tre tydliga varianter som ger olika fördelat beroende på krigaren.

Det skulle också vara uppskattat med någon mer tydlig regel för hur valen av försvarshandling och anfallshandling sker. Ska det ske i hemlighet eller är det alltid försvararen som avslöjar sina manövrar först? Om hemlighet, skulle kanske stridskort vara gött som suplement a lá Andra Imperiet. Mest för att underlätta farten i striden. Ett fiffigt initiativbräde skulle också vara bra där man tydligt ser stridernas deltagare och deras roller som försvarare eller anfallare. Noirs variant är nog den produkt som underlättat mest för mig som SL.

Ser framemot inlägg om Utmattning. Hoppas det nya systemet är betydelsefullt men samtiidgt lätthanterligt.
 

Vinterskog_UBBT

Veteran
Joined
25 Mar 2013
Messages
62
Location
Sverige
Jag tycker det låter bra.
Lite som gamla och nya eon fast blandat!

Och ja utmattning tycker jag verkligen att de måstefixa. Jag tycker om regeln för det i gamla eon men är så jobigt att hålla reda på.

Hellre då att man har fasta nivåer typ att det bara finns ett antal steg typ fem stycken

Icke-utmattad
Sliten
Trött
Anfådd
Utslagen

Och så när man gör avanerade manövrer så kan man få slå ett tålighetsslag. Lyckas man med det så är man kvar på sin nivå. Misslyckas hoppar man ned ett steg. Har man tung rustning å så gör det att man får svårare på sitt tålighetsslag. Grundsvårigheten är kanske Ob2T6 och +1T6 för Läder, +2T6 för ringbryna och +3T6 för plate samt om man har tunga vapen.
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,398
Location
Umeå
Låter intressant, men några frågor väcks hos mig:

- Neogames har innan sagt att resolutionssystemet kommer använda sig av Övertag, som gör att lyckas man med tillräckligt mycket kan man välja en specialeffekt, lyckas man väldigt bra kanske även flera specialeffekter (Lite som Dragon Age pen n paper och Runequest 6). Jag gillar det, men min erfarenhet från Dragon Age är att när en spelare lyckas tillräckligt bra för en eller flera specialeffekter så är det som att sätta en lång restaurangmeny framför en ambivalent person - man får vänta rätt länge på ett beslut!

- Med hänvisning till ovan kan det kanske bli två omgångar med valsituationer - typ av anfall/försvar osv i början av rundan, och så lite mer val och tänk efter varje lyckat anfall/parad. Nu vet jag inte hur de olika Övertagen ser ut, men går det kanske att begränsa vilka som går att välja beroende på typ av anfall, för att skära ned på alternativen så det går fortare? (Till exempel - Kraftfullt anfall låter dig välja mellan Extra skada, Tillbakaknuffning, Sköldkross m fl men inte något Övertag kopplat till finess eller snabbhet.)

- Konceptet anfallare och försvarare är kvar. Jag har alltid känt att det funkar jättebra i duellsituationer, men merparten av de strider man utkämpar är gruppstrider. Då blir det väldigt rörigt att dela upp i understrider och hålla reda på försvarare mot A och anfallare mot B när någon ny ansluter, rör sig från en understrid till en annan osv. Ett designmål med reglerna bör vara att den vanligaste situationen är den som reglerna hanterar bäst! :gremsmile:

- För att inte bara gnälla, går det att stöpa om hela konceptet med försvarare och anfallare till att alla inblandade slår initiativ varje runda och den fördel man tidigare haft som anfallare har man visavi alla med lägre initiativ, och man får begränsningarna som en försvarare visavi alla med högre initiativ? Som jag förstått är den grundläggande resolutionsmekaniken nu (färdighetsvärde/annat värde + tärningsslag) och då går det snabbt att jämföra allas initiavslag.

/ Phelan
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,922
Location
Sandukar
Phelan said:
Övertag ... min erfarenhet från Dragon Age är att när en spelare lyckas tillräckligt bra för en eller flera specialeffekter så är det som att sätta en lång restaurangmeny framför en ambivalent person - man får vänta rätt länge på ett beslut!
Vår erfarenhet av många spelteststrider (med både erfarna Eon IV-spelare och nybörjare) att detta går fort, just för att valen är lagom många och lagom enkla att snabbt bedöma sinnsemellan. Systemet är även byggt för att gynna/pusha för vissa övertag/fördelar blir "bättre" med de vapen som just nu används, vilket ger ett beslutsstöd till spelaren.



Phelan said:
Konceptet anfallare och försvarare är kvar. Jag har alltid känt att det funkar jättebra i duellsituationer, men merparten av de strider man utkämpar är gruppstrider.
Eon skulle tappa mycket av sin stridsidentitet om Anfallare/Försvarare togs bort. Eon IV bygger mer på delstrider och att systemet "tar hand om" flödet mellan en-mot-en eller en-mot-flera (andra konstellationer finns inte i systemet då detta då automatiskt bryts upp i egna delstrider).
 

Virvelmoln

Veteran
Joined
16 Jan 2010
Messages
73
Location
Borlänge
"- För att inte bara gnälla, går det att stöpa om hela konceptet med försvarare och anfallare till att alla inblandade slår initiativ varje runda och den fördel man tidigare haft som anfallare har man visavi alla med lägre initiativ, och man får begränsningarna som en försvarare visavi alla med högre initiativ? Som jag förstått är den grundläggande resolutionsmekaniken nu (färdighetsvärde/annat värde + tärningsslag) och då går det snabbt att jämföra allas initiavslag.

/ Phelan"


Personligen tycker jag det är lite jobbigt å slå massor av initativ slag varje runda för att se om man tar tillbaka initiativ eller ej. Kankse man kunde ha ett system som gör att ett initiativslag räcker längre beroende på hur bra man lyckas?

Så låt oss säga att man kanske ska slå ett motståndsslag, och beroende på hur mycket bättre du lyckas än den andre, så får du en viss poäng, som representerar hur många anfall du hinner utföra innan motståndaren får chans att ta tillbaka initiativet.

Då kan man ta en tärning som representerar hur många anfall du har kvar, och sedan när man gör ett anfall så kanske de kan kosta två poäng om de innehåller någon specialattack, typ man kanske vill göra en sköldstöt direkt efter att man kastat sand i ansiktet på motståndaren (bara tänker på vilka möjligheter man skulle kunna ha) och motståndaren kan finta och reducera antalet anfall yterligare om man lyckas tex. Tills den når noll och då får båda slå ett nytt initiativ osv.. så fortätter det så..

Vet inte om ni fatta något, är inte jättebra på att förklara.. men men, en idé jag fick bara.. kanske kan ha som husregel sen..
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,922
Location
Sandukar
Enshadi said:
Också grymt att allt kostar Utmattning. Standardanfall förlorar ofta sitt syfte utan och en kontrollerad attackerare som inte tar i för kung och fosterland vid varje hugg (kraftfullt) eller viftar med svärdet som en galning (snabbt) borde åtminstone tjäna ork att slåss längre. Superbra!
Jag tycker själv att systemet är lysande. ;-) Varje anfall eller försvar blir ett intressant val. Dessutom med tanke på att utmattning är väldigt lättadministrerat i Eon IV så går det fort som bara den.


Enshadi said:
Det skulle också vara uppskattat med någon mer tydlig regel för hur valen av försvarshandling och anfallshandling sker. ... Ett fiffigt initiativbräde skulle också vara bra där man tydligt ser stridernas deltagare och deras roller som försvarare eller anfallare. Noirs variant är nog den produkt som underlättat mest för mig som SL.
Noirs (briljanta ;-) initativbräde fungerar kalas i kaotiska strider med ett skyttefokus. I Eon IV behövs det inte, då systemet i sig självt är så smidigt att det hanterar detta i princip automatiskt. Det är typ aldrig som detta är en förvirrande aspekt i spelet, i min erfarenhet.
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,398
Location
Umeå
Eon skulle tappa mycket av sin stridsidentitet om Anfallare/Försvarare togs bort. Eon IV bygger mer på delstrider och att systemet "tar hand om" flödet mellan en-mot-en eller en-mot-flera (andra konstellationer finns inte i systemet då detta då automatiskt bryts upp i egna delstrider).
Nu har jag inte ditt perspektiv av att ha speltestat Eon IV, men så är det i Eon III också och jag upplever det inte som smidigt eller snabbt där. Om ni har lyckats få det enklare i Eon IV så är det bra men om ni vill ha konsumentinput så är anfallare/försvarare ingen helig ko i min upplevelse av vad som är Eon.

Mvh / Phelan
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jag undrar direkt hur systemet synkar med väldigt stora varelser och/eller varelser som inte använder vapen eller har mänsklig anatomi, dvs drakar, pantheror, troll etc, vilket alltid varit en akilleshäl i Eons system och har väldigt hög prioritet för mig. Och hur funkar det med varelser som inte tar utmattning, typ vandöda? Borde dessa inte bli helt otroligt übermäktiga i det här systemet?

'Gruppanfall' låter spontant fruktansvärt brutet, givet vilka statsnivåer mina spelares rollpersoner har i vår långkörarkampanj (det är liksom en feature jag använder mot dem hela tiden i Eon IIIs system att stora grupper av mooks tar tiiid att plöja sig igenom). I vissa kontexter kan jag se det mäjka sense, absolut, jag har lätt att föreställa mig en mortuachdrake som plöjer igenom tio puny humans samtidigt, men jag har väldigt svårt att se en människa göra det bara för att han är elit och de är dåliga mooks; det känns väldigt wuxia över det, och därför rätt fel för Eon. -Alla- på motståndarsidan, liksom? -Ingen- begränsning? Så om man är tillräckligt leet besegrar man en armé på ett slag? Jag hade kunnat se det funka i väldigt abstrakta system typ Solar System, men i Eon?
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
-Ingen- begränsning?
Jag skulle gissa på att de begränsar detta i något i stil med 4:1 regeln eller något sådant.


Annars ja, det är intressant hur de tänker lösa "stora" varelser i systemet.
För övrigt hoppas jag på ett "storleks-attribut".


/Poseur har egentligen inte mycket att säga i tråden.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jag skulle gissa på att de begränsar detta i något i stil med 4:1 regeln eller något sådant.
4:1-regeln är okej, men problemet med den är just att den borde variera beroende på hur stor man är i förhållande till motståndaren. En trukh med en trädstam borde kunna slå 7-8 gûrder kan man tycka, och en jättestor drake borde kunna kraschlanda på trettiofem dvärgar och mosa dem allihop. Och detta med storlek har som sagt alltid varit något Eons system failar på att hantera, jag hoppas på bättring i och med Eon IV.
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
En gigantisk motståndare som möter massa mindre bör ju kunna slå en hel del folk i ett sving så att säga. Alltså Sauron's svingande i början på LotR-filmen är ju ganska kick ass.

Men om du, eller någon annan, har en lösning på detta eller någon husregel liggande är jag iaf intresserad av att se denna. Om ni mer eller mindre möter feta monster/varelser och slåss emot så bör det väl ha smygit in någon husregel, om man nu inte är som mig och skulle improviserat en sådan på rak arm.


/Poseur
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Jag undrar direkt hur systemet synkar med väldigt stora varelser och/eller varelser som inte använder vapen eller har mänsklig anatomi, dvs drakar, pantheror, troll etc, vilket alltid varit en akilleshäl i Eons system och har väldigt hög prioritet för mig. Och hur funkar det med varelser som inte tar utmattning, typ vandöda? Borde dessa inte bli helt otroligt übermäktiga i det här systemet?
Vi har tagit höjd för detta. Och vi håller med. Vi tycker att strid mot monster i allmänhet funkat rätt så dåligt tidigare. Ofta får monstren +1T6 smärta och sedan är striden över.

Men nu kommer det bli mer varierande att kämpa mot olika typer av bestar.

Gruppanfall' låter spontant fruktansvärt brutet
Du kan inte attackera fler motståndare än du kan vara i strid med samtidigt. Du får avdrag, de får bonus (för numerärt överläge) samt att det kostar utmattning. Du slår ett anfallslag och var och en slår sitt försvar. Lyckas du över ALLA så har du fortfarande initiativet annars är du försvarare.

Om det inte är så att man slåss mot utmärglade bönder så måste en krigare lägga fokus på detta om denne vill ha någon chans att lyckas. Så det är inte brutet i min mening.

Sedan har ju stora varelser egenskaper som gör att de inte har avdrag för gruppanfall. En Mortuach-drake skiter i om den är i numerärt överläge. Den attackerar allt kring sig ändå.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,016
Location
Ereb Altor
Phelan said:
Jag gillar det, men min erfarenhet från Dragon Age är att när en spelare lyckas tillräckligt bra för en eller flera specialeffekter så är det som att sätta en lång restaurangmeny framför en ambivalent person - man får vänta rätt länge på ett beslut!
Jag skulle säga att analysis paralysis alltid har en risk att inträffa vid en valsituation med fler än 3-4 valmöjligheter. Men det är ju helt individuellt. Rollspelare överlag är nog i högre utsträcning vana vid att hantera komplexa regler som inte hade varit tänkbara i ett brädspel. På gott och ont naturligtvis.

Att dela upp valen i flera kategorier tror jag inte avhjälper det, så länge valen ändå måste göras.


Phelan said:
- Konceptet anfallare och försvarare är kvar. Jag har alltid känt att det funkar jättebra i duellsituationer, men merparten av de strider man utkämpar är gruppstrider. Då blir det väldigt rörigt att dela upp i understrider och hålla reda på försvarare mot A och anfallare mot B när någon ny ansluter, rör sig från en understrid till en annan osv. Ett designmål med reglerna bör vara att den vanligaste situationen är den som reglerna hanterar bäst! :gremsmile:
I ett spel jag pular med så gäller anfallare/försvarare hela gruppen och det innebär mindre bokföring och mer samarbete mellan RP. Jag har ännu inte upplevt några negativa aspekter av det.

Jag vet inte om det är något för Eon IV men kanske som husregel?
 

Kaigon

Helmgast
Joined
14 Mar 2001
Messages
732
Location
Göteborg
Måns said:
I ett spel jag pular med så gäller anfallare/försvarare hela gruppen och det innebär mindre bokföring och mer samarbete mellan RP. Jag har ännu inte upplevt några negativa aspekter av det.

Jag vet inte om det är något för Eon IV men kanske som husregel?
Det är precis så terminologin är i Eon IV. 1 person som slåss mot flera är antingen anfallare mot alla sina motståndare eller försvarare mot alla. Där finns inget mellanting.
 

Enshadi

Warrior
Joined
11 Aug 2003
Messages
381
Location
Göteborg
De nya ideerna låter jättebra. Håller med om tidigare inlägg att nuvarande monsterstrider tar ofta slut väldigt fort med få fördelar för själva monstret. Med maximalt 10 skadekolumner och ofta dålig naturlig rustning är en dödlig träff i lungan det som tar kål på dem väldigt fort. Samtiidgt ska det vara realistisk men regelförändringat där kanske monster och farliga djur inte känner smärta som människor. Också såklart att ett bergtroll kan svinga sin hammare över fyra-fem motståndare samtiidgt. Samtidigt funkar regeln gruppanfall perfekt där.

Om ni ska skriva monster i regelboken som det var i Spelledarens Guide kan ni väl på något sätt få med björn, varg och vildsvin. Kanske även mûhadinska lejon för variationen. Oftast det mina RP tampas med. Eftersom fokuset är Jargien så också gärna de mer grekisk inspirerade monstren som cykloper, hydror och happjor. Hyggelmonstret är väl (tyvärr) lite av en Eon-signatur men fler stats till andra varelser hade varit uppskattat. Var lysande med slumpslp som riddare, stadsvakt. Lönnmördare, gladiator. Har använts flitigt ska sägas.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Kanske även mûhadinska lejon för variationen.
Finns ej tänker jag mig; mûhad har tigrar, snötigrar (importerade från Gordrion) och sandtigrar.

Överlag skulle det behövas en utredning av flora och fauna på Mundana och vad som spritts var. Jag och Poseur har gjort en utredning av vilka grödor som finns var och härstammar varifrån och hur de spritts, den är inte färdig, men kan ses som ett bra första steg.
 

Enshadi

Warrior
Joined
11 Aug 2003
Messages
381
Location
Göteborg
Bra att veta. Osäkerheten har orsakat uppkomsten av lite egna djur (efterspm jag spelar i Mûhad nu). Tarkas lejon ex. Bildsök Kalahari lion. Svartmanade Ökenlejon från södra Afrika, aka Scar i Lejonkungen.

Mer om flora och fauna önskas verkligen. Stats och egenskaper för både växter och djur. Om något mer kan lånas av The Witcher så deras grymma Alkemisystem. Massa växtkomponenter som gör alla möjliga salvor och brygder.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Fauna & Flora [OT]

Bra att veta. Osäkerheten har orsakat uppkomsten av lite egna djur (efterspm jag spelar i Mûhad nu). Tarkas lejon ex. Bildsök Kalahari lion. Svartmanade Ökenlejon från södra Afrika, aka Scar i Lejonkungen.
well, det är inte hela världen, lejon och tigrar fanns historiskt sida vid sida i Asien (Indien), så det hade väl kunnat vara så i Mûhad med. Men jag tänker mig att tiotusen år av högcivilisation på den mûhadinska landtungan borde ha utrotat de flesta stora rovdjur där; tigrarna är mest en kvarleva, och husdjurstigrarna (för att tjejer med tigrar liksom är obligatoriskt i genren :gremsmirk: ) importeras från Gordrion och Menon-Aun.

Stats och så är bra, men jag är alltså mer intresserad av dockskåpig konsekvens - finns det eller finns det inte lamadjur i kraggbergen? Vilken kontinent i Mundana, om någon, kan sägas ha afrikansk fauna, vilken har sydamerikansk, har dessa faunor blandats på grund av Mundanas geografiska förhållande att nästan hela världen sitter ihop i ett bälte? Den typen av frågor.

Har du btw skapat intressant material/idéer för Mûhad i din kampanj, tveka inte att dela med dig; Västlandenmanuset är inte färdigskrivet.
 

Enshadi

Warrior
Joined
11 Aug 2003
Messages
381
Location
Göteborg
Mina mûhadinska tankar [OT]

Ymir said:
Har du btw skapat intressant material/idéer för Mûhad i din kampanj, tveka inte att dela med dig; Västlandenmanuset är inte färdigskrivet.
.

Jag bor utomlands och har tyvärr inte Eon bockerna så mycket godtycklig improvisation har skett. Spelat lite via Skype och sånt men tyvärr kanske mycket rimmar illa med hur Mûhad egentligen ser ut.

Spelet kretsar kring en konkubin i en inflytelserik kefals palats. Det handlar mer om intriger mellan palatsets invånare där kefalen själv har en väldigt tillbakadragen person men alla intriger egentligen kretsar kring.

I palatset finns kefalens ca hundra konkubiner och lika många eunuck tjänare. Eunuckerna har bitvis roller som livvakter och soldater, men även som alla typer av tjänare och t om rådgivare och skrivare. De leds av en hogsta eunuck. Eftersom de inte kan få familj är de i hogre grad religiosa och finner trygghet och gemenskap där.

Sedan finns konkubinerna som har fyra sorters graderingar. De onämnda som är flickor som antingen tas som krigsfångar, väljs ut av emirer eller skänks som gåvor (av forhoppningsfulla foräldrar). Efter flera år och rätt typ av intrigerande kan man bli "lyckosam". De lyckosamma är de som får spendera natten med kefalen. Detta kräver tålamod,skonhet och goda kontakter med eunuckerna som inspirerar kefalens val. Sedan finns favoriterna som är de lyckosamma som foder en son och ofta spenderar natten med kefalen. Slutligen finns titeln kadin. Detta är kefalens fruar och är ofta politiska äktenskap men en och annan konkubin arbetar sig även upp till den titeln.

Kefalens moder är ledare i haremet och bär titeln "hogst vordade kadin". Hennes ord är lag och inflytande over konkubinernas framgång avgorande. I palatset finns även en separat del där kefalens soner utbildas och gifts sedan bort eller får uppdrag utanfor palatset. Ingen man får rora kefalens konkubiner.

Intrigerna kretsar kring eunuckernas avancering att få mer inflytande, konkubinernas väg att stiga i graderna och alla komponenter av fortal, mobbning, tjuveri och t om mord sker bakom palatsets murar. Kefalen är lyckligt ovetande om mycket.

Det är några konkreta tankar och idéer men jag tar tacksamt emot inspiration. Min inspiration är en blandning av turkiska harem men framforallt de vietnamesiska (där jag guidat i ett kejsarpalats).En tabbe är att jag haft svårt att få in det utpräglade slavsamhället. Jag är lite osäker på vilka som är av fri bakgrund och inte.

En tanke kring eunuckerna är också de som kastrerats (ofta av forhoppningsfulla foräldrar) och de som fods sterila. Min tanke ar att de "fodda" kastrerade får en hogre ställning eftersom de anses valda av Mhîm att tjänstgora.

Forlåt for massivt OT :S
 

Gemstone

Swordsman
Joined
21 Aug 2005
Messages
422
Location
Stockholm
Re: Fauna & Flora [OT]

Ymir said:
...tigrarna är mest en kvarleva, och husdjurstigrarna (för att tjejer med tigrar liksom är obligatoriskt i genren :gremsmirk: )
I find myself liking this for some odd reason :gremtongue:

Kanske är det en rätt vanlig sak dock? Kan ju vara någon form av statussak hur många tigrar/lejon man har i sitt hushåll. Jag gillar iden om att status mäts med djur, för det ger en hel del riktigt awesome ideer om lönnmörd på djur och misskötsel etc.
 
Top