Nekromanti Svärdsspel och hjältedåd

damogn

Veteran
Joined
4 Feb 2018
Messages
116
Hej!

Jag är ny här på forumet och tänkte att jag kunde lägga upp några rollspelsregler jag skrivit. Reglerna är väldigt enkla och kan fungera som en inkörsport till rollspelande. Inspirationen kommer från flera sorters rollspel jag spelat i mina dagar (jag har dock försökt att skapa något eget). Notera att reglerna är i något beta-stadium, så om spelet är obalanserat, ni hittar några fel eller om ni undrar något kan ni höra av er. Ni får annars göra precis vad ni vill med reglerna: skriva egna versioner/moduler, sprida, trycka etc.
 

Attachments

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Spännande, och föredömligt kort! Älskar att man slumpar fram sin ryggsäck. Hur funkar det med att man betalar "liv" för att få agera? Risk att skapa inaktiva spelare?
 

damogn

Veteran
Joined
4 Feb 2018
Messages
116
Nässe;n273072 said:
Spännande, och föredömligt kort! Älskar att man slumpar fram sin ryggsäck. Hur funkar det med att man betalar "liv" för att få agera? Risk att skapa inaktiva spelare?
Åh vad roligt! Tack för svaret! Jag hoppas att ryggsäckarna inte är för lika bara, så att det blir ointressant i längden (lite lika är de ju).
Det är möjligt! Jag ville egentligen undvika att spelarna upprepar samma handling om och om igen (det gör min spelargrupp, men man kan ju lösa det på andra sätt).
 

damogn

Veteran
Joined
4 Feb 2018
Messages
116
Efter att ha testspelat lite kom vi fram till några saker:
1) Tärningspölar är enklast om man räknar antal lyckade slag istället för att summera tärningarna (inspirationen kom också givetvis från Fantasy!). Detta gör också att det finns en (liten) sannolikhet att lyckas med något även mot superstarka fiender (summerar man tärningar så är det omöjligt för någon som kastar 1 tärning att få mer än någon som kastar 7 tärningar (det spelar nog ingen roll iofs)).
2) Att betala med liv när man utför handlingar skapar passivitet/försiktighet och glöms lätt bort.
3) Låter man småfiender ha mindre liv vid grottutforskning så blir striderna lite roligare (man känner sig mäktigare, lite som hjältar i Sagan om ringen eller D&D 4e) och låter man viktigare fiender ha mycket liv blir striderna mer strategiska (man får då beskriva vad som händer mer än att bara säga "jag hugger igen", eftersom det blir enformigt).

Detta och lite annat ledde till en revision:
 

Attachments

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Som OSR-spelare tycker jag om korta och enkla regler, så tumme upp!

Det fanns bara en mindre sak som jag störde mig på: egenskaperna KRO och KOO är för lika (det är bara en bokstav som skiljer dem åt). Jag hade nog försökt ändra ett av namnen så de inte blir så lika.

Även om det är ganska uppenbart skulle jag nog också nämna att spelets "tärningar" är de vanliga 6-sidiga någonstans i texten.
 

damogn

Veteran
Joined
4 Feb 2018
Messages
116
anth;n277799 said:
Som OSR-spelare tycker jag om korta och enkla regler, så tumme upp!

Det fanns bara en mindre sak som jag störde mig på: egenskaperna KRO och KOO är för lika (det är bara en bokstav som skiljer dem åt). Jag hade nog försökt ändra ett av namnen så de inte blir så lika.

Även om det är ganska uppenbart skulle jag nog också nämna att spelets "tärningar" är de vanliga 6-sidiga någonstans i texten.
Åh, tack för input! Jag har växlat mellan att koordination har förkortningen KOO och KDN men egenskapen kan också döpas om till smidighet eller motorik. Vad tycker du? Har du annars ett annat förslag? :)

Du har rätt i att det inte framgår så tydligt. Vid Ryggsäck nämner jag det i förbifarten, men jag kanske borde ha en "material"-del i början av reglerna där jag nämner att man använder papper, penna och sexsidiga tärningar?
 
Top