Nekromanti Svärdshelgon, Svärd + Parerdolk?

Lightshy

Hero
Joined
3 May 2014
Messages
1,067
Hur funkar denna förmåga egentligen om man väljer att använd både Svärd & Parerdolk?
Jag har förstått att det borde stå precist vapen och inte balanserat.
Jag förstår att man får ökad skada på svärdet och sedan vidare möjlighet till ripost med svärdet.
Men vad gör man med parerdolken?
Får man en extra attack som med tvillingattack?
Eller bonus på försvar?
Om någon som har förmågan Svärdshelgon säger jag använder parerdolken, vad händer/gör man då?
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,367
I kombination med Tvillingattack får man en extra attack med paredolken och +1 i Försvar, men inte annars. Jag har sett sen ökade skadan och chansen till ripost som en effekt av vapencombon svärd och parerdolk inte enbart svärdet.
 

andersTheNinja

Veteran
Joined
19 Sep 2017
Messages
12
Som jag tolkar (och spelar) det så är det svärdet som används, och inte dolken vid riposter. Dolken är ett krav för att förmågan skall kunna användas. Den ger ingen extra attack, och inget bonusvärde på försvaret.
Riposterna är ju reaktiva förmågor, som endast kommer i spel som direkt reaktion på fiendens attack.
Men, om någon tvunget vill använda dolken för sin attackhandling istf svärdet så visst, men det gör ju mindre skada.
 

Lightshy

Hero
Joined
3 May 2014
Messages
1,067
...eller så måste man ha tvillingattack för att göra extra attack.

Då har jag fått lite bättre klarhet. Tack
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,152
Det står uttryckligen i beskrivningen att Svärdshelgon inte kan kombineras med Tvillingattack för extra skada. Min tolkning är att man på gesäll- och mästarnivå vid ett lyckat försvar fångar upp attacken med parerdolken och möjliggör en ripost med svärdet.

Skulle ett Svärdshelgon vilja anfalla med parerdolken får han bara vanlig vapenskada med den och inget annat.
 

Lightshy

Hero
Joined
3 May 2014
Messages
1,067
Jag menar att om man vill göra 2 attacker (svärd och parerdolk) så får man skaffa tvillingattack och använda den med dess olika värden istället. Inte kombinerat.
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,367
Rangertheman;n267980 said:
Det står uttryckligen i beskrivningen att Svärdshelgon inte kan kombineras med Tvillingattack för extra skada. Min tolkning är att man på gesäll- och mästarnivå vid ett lyckat försvar fångar upp attacken med parerdolken och möjliggör en ripost med svärdet.

Skulle ett Svärdshelgon vilja anfalla med parerdolken får han bara vanlig vapenskada med den och inget annat.
Jag har tolkat det som att Svärdshelgon och Tvillingattack går att kombinera men ökningen av skadan endast sker en gång, alltså aldrig blir högre än 1T10.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,152
Paal;n268015 said:
Jag har tolkat det som att Svärdshelgon och Tvillingattack går att kombinera men ökningen av skadan endast sker en gång, alltså aldrig blir högre än 1T10.
Ja, så tolkar jag det också.
 

Donk

Veteran
Joined
9 Sep 2011
Messages
8
Fördelen med att använda en parerdolk även om man inte har tvillingattack är väl att man får +1 försvar för att parerdolken är balanserad? Har man även tvillingattack så får man ytterligare +1 försvar och en attack med dolken. Men alla nivåer och förmågor på svärdshelgon går enligt texten att använda med bara ett svärd (förutsatt att det har rätt egenskaper).
 
Top