Nekromanti Svärdseran

Hybris

Veteran
Joined
7 Aug 2000
Messages
139
Hur stod den teknologiska nivån under Kejsareran?
Var det liknande antiken här på jorden eller finns det så få spår kvar från denna period så att det är omöjligt att konstatera hur man klädde sig, bodde och åt? Representerar svärdseran gondicas "medeltid" eller kanske mer folkvandringsperioden och att den blå eran är en medeltid/renässans som inte riktigt har någon motsvarighet i vår värld. Det är så att jag ska försöka att skapa en Indy/arkeolog/geograf-kampanj till mina nya spelare som inte vet något om Gondica. Det vore intressant att skapa lite myter och historier om hjältar och heliga män, men det vore skönt att första ha lite olika tankar om tidsperioderna före kejsardömmets återupprättande.

"Om du beger dig ut på tigerjakt, förvänta dig en tiger"
 

Weatherman

Hero
Joined
25 Jul 2000
Messages
845
Location
Leksand, Dalarna
Det vore trevligt med en förklarande tidslinje som visade en ungefärlig jämförelse med vår historia. Kan vara bra ifall man ska hitta prylar från gamla tider och sånt.

weatherman - som irriterar sig på Gemini där det verkar varit medeltid i runt tvåtusen år

------------------
pungen faller aldrig långt från den spetälske.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,888
Location
Port Kad, The Rim
Kejsareran motsvarar en något upp-hottad antik, dvs med magi. Det finns en hel del handskrifter kvar från den tiden under 700-talet AS, så Vidonias lärde har en hyfsad inblick i hur man levde elvahundra år tidigare. De hyser dock en överdriven respekt för Kejsareran, som inte alls var lika avancerad som 700-talets termalier tror.

Svärdseran motsvarar folkvandringstiden, en era när termaliskt barbari och azulisk högkultur blandades. Det finns få skrifter från denna era bevarade, så kunskaperna är dåliga bland 700-talets termalier.

Blå Eran motsvarar en upp-hottad medeltid+renässans.


Anders
 

Weatherman

Hero
Joined
25 Jul 2000
Messages
845
Location
Leksand, Dalarna
Har en liten fråga:
Vad pysslade mekanurgerna med i forntiden? Jag tolkar det som om deras höjd kommer under eran som är nu. Om de hade pysslat med högteknoligi sedan långt tillbaka borde utvecklingen se något annorlunda ut.

Kanske var det så att de inte hade så stor koll på sina talanger och blev hantverkare, mycket bra hantverkare dock.

/weatherman

------------------
pungen faller aldrig långt från den spetälske.
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
<I>Vad pysslade mekanurgerna med i forntiden? Jag tolkar det som om deras höjd kommer under eran som är nu.</I>

Stämmer bra; mekanurgi kräver lite teknologinivå för att komma till sin rätt. De var nog aktiva då också, men grejorna de gjorde var mindre avancerade - och vem vet hur det var med snubben som uppfann hjulet..?

<I>Kanske var det så att de inte hade så stor koll på sina talanger och blev hantverkare, mycket bra hantverkare dock.</I>

Och gör det än idag - man kan nog lugnt utgå från att de flesta som har Mekanugisk Perception inte är mekanurger per se, men att det finns en del ruggigt skickliga hantverkare och en hel del allmänt händiga personer därute (min jämförelse med Åsa-Nisse håller nog bättre och bättre, när jag tänker på det).

--
Åke
 

Weatherman

Hero
Joined
25 Jul 2000
Messages
845
Location
Leksand, Dalarna
Stämmer bra; mekanurgi kräver lite teknologinivå för att komma till sin rätt. De var nog aktiva då också, men grejorna de gjorde var mindre avancerade - och vem vet hur det var med snubben som uppfann hjulet..?
Imperivm Azvlis invecklade avloppssytem (Kejsardömet är väl ett pseudoromarrike?) och de mest fantastiska byggnadsverken måste vara gjorda av mekanurghand.

(min jämförelse med Åsa-Nisse håller nog bättre och bättre, när jag tänker på det)
:D I så fall är nog min granne definitivt mekanurg (han har dessutom Dalarnas antagligen största samling av bränsletankar till mopeder).

weatherman

------------------
pungen faller aldrig långt från den spetälske.
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
"Imperivm Azvlis invecklade avloppssytem (Kejsardömet är väl ett pseudoromarrike?) och de mest fantastiska byggnadsverken måste vara gjorda av mekanurghand."
Mekanurgisk perception fungerar "naturligt" inte på strukturer den enskilde mekanurgen inte kan överblicka. Den moderna "vetenskapen" Alkemi låter dock en mekanurg uppfatta dynamiken i vätskor och gaser, något den otränade "tredje handen" inte klarar. Det är alltså möjligt att det finns möjlighet att träna upp sin MEP (m) så man kan använda den på rena ingenjörsarbeten också.

Nightowl

Makt korrumperar. Absolut makt är ganska kul.
 

Weatherman

Hero
Joined
25 Jul 2000
Messages
845
Location
Leksand, Dalarna
Men en mekanurg måste vara en jävel på modellbyggen! Och om han är en snitsig arkitekt och matematiker kan han kanske förstora upp sina tankar utan att det går helt åt fanders...

weatherman - borde gå och lägga sig.

------------------
pungen faller aldrig långt från den spetälske.
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
"Men en mekanurg måste vara en jävel på modellbyggen! Och om han är en snitsig arkitekt och matematiker kan han kanske förstora upp sina tankar utan att det går helt åt fanders..."

Hans sinne för proportioner stämmer, men sinnet för hållfasthet (oerhört viktigt vid primitiv ingenjörskonst) tar stryk.

Det är min uppfattning att vetenskaperna Alkemi och Mekanurgi som vi känner dem är nya (Pokvat och framåt). Forntida mekanurger jobbade på andra sätt, och det kan ju ha inkluderat sätt att bygga stora strukturer. Egenskapen MEP (m) är dock en grej som "alltid" funnits.

Nightowl

Makt korrumperar. Absolut makt är ganska kul.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,888
Location
Port Kad, The Rim
De blev legendariska hantverkare. Mekanurgin som magislag dyker upp först under Blå Eran.

Anders
 
Top