[Svärdets Sång] Vilka har spelat Korpens Klagan?

bortom12e

Swordsman
Joined
20 Jun 2018
Messages
482
Jag har försökt att dammsuga internet efter erfarenheter av att spelleda längre kampanjer i Svärdets sång, särskilt korpens klagan. Det är svårt att hitta, på fria ligans forum finns det en kul spelkrönika men den kampanjen dog ut.
Generellt så tycker jag den verkar rätt svår att få grepp om. Jag har boken och har läst stora delar, men jag får ingen riktig bild av hur det skulle spelas på samma sätt som jag får av många andra äventyr/kampanjer som jag läser. Jag blir lite orolig att det är lätt att tappa farten och att man hamnar i en situation där det är svårt att knyta ihop säcken.

Är det någon av er som har erfarenheter? Jag skulle jättegärna höra om dem i så fall :)
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,867
Location
The Culture
Jag (vi) har spelat kampanjen fram till slutet, men vi besökte inte alla äventyrsplatserna, bara de flesta. Det var inte heller jag som var spelledare -- jag gick mest runt och stack mitt svärd i olika personer och varelser som vi mötte.

Är det något speciellt du undrar över.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,867
Location
The Culture
Ja, vi hade kul. Men vi var rätt trötta på reglerna mot slutet av kampanjen. Då hade vi spelat den i ett helt år, och det är lite jobbigt att lyfta en hel hink med tärningar varje gång man ska göra något. Systemet fungerar i alla fall, och det sköter jobbet bättre än de flesta andra liknande system.
 

kloptok

Pensionerad astrolog
Joined
14 Dec 2008
Messages
1,220
Location
Stockholm
bortom12e;n340422 said:
Generellt så tycker jag den verkar rätt svår att få grepp om. Jag har boken och har läst stora delar, men jag får ingen riktig bild av hur det skulle spelas på samma sätt som jag får av många andra äventyr/kampanjer som jag läser. Jag blir lite orolig att det är lätt att tappa farten och att man hamnar i en situation där det är svårt att knyta ihop säcken.
Spelleder just nu, och din farhåga är lite vad jag upplever nu. Tyckte när jag läste den innan vi började också att det var svårt att få grepp om innehållet. Det är många spelledarpersoner att hålla reda på, ett gäng artefakter och äventyrsplatser som inte har någon tydligt definierad koppling till kampanjens story. Har under spel försökt jobba med att dela ut sägner till spelarna så ofta jag får tillfälle, men dessa är så många att spelarna inte kommer ihåg så många av dem. Det mesta av speltiden hittills har nog spenderats på hexutforskning. Jag tycker förvisso att detta är en ganska kul och välkonstruerad del av spelet, men det hjälper tyvärr inte kampanjen framåt så mycket eftersom mötena från mötestabellen i de flesta fall är ganska generiska och inte kopplar till kampanjen mer specifikt.

Nu har det landat i att jag börjat göra en egen mötestabell som är mer kampanjspecifik, med möten som har direkt med kampanjen att göra. Det blir ganska mycket jobb men det kommer driva på kampanjen mycket effektivare tror jag. Utöver det kommer jag konstruera ryktestabeller som också direkt krokar in i kampanjens platser. Jag förstår ansatsen att försöka göra en kampanj som formas av varje spelgrupp för sig men tyvärr funkar det inte för mig. Det är för mycket material för mig att hålla reda på och samtidigt reda ut hur det ska kroka in i andra platser och spelledarpersoner. Det jobbet, och dessutom mer kampanjspecifika mötestabeller och ryktestabeller, hade jag gärna sett att det fanns med i boken.

Sedan hjälper det ju inte att jag är lite less på regelsystemet, som blivit lite för komplicerat för min smak med myriader av förmågor och talanger på olika nivåer att hålla reda på och ett ganska detaljerat stridssystem. Men det får väl ses som en parentes i sammanhanget.

Men trots allt detta så har vi kul med spelet, det är nog mest jag som spelledare som lider faktiskt. Och det finns en del guldklimpar i kampanjmaterialet.
 

bortom12e

Swordsman
Joined
20 Jun 2018
Messages
482
Intressant med era reflektioner, tack!

Det kanske vore värt att nerfa karaktärerna lite? Levla långsammare eller ha lite olika tak?

Och kloptok, om du hade gjort om kampanjen från början.. hade du styrt upp den mer från start då? Plockat bort bitar? Spelat något annat?
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,867
Location
The Culture
Jag har läst kampanjen efter att vi spelat klart. Det krävs ju en del jobb för att få rollpersonerna att komma igång. Du får se till att sprida rykten om platserna så att rollpersonerna vill gå till dem och undersöka dem. Många av dem saknar ett tydligt mål, men det blir nog intressantare spel om rollpersonerna redan vet vad de vill när de kommer dit.

Ett problem jag upplevde var att det krävdes att mäktiga spelledarpersoner pekade med hela handen för att vi skulle hitta till platserna. Det behöver inte vara ett problem, men jag hade föredragit om det funnits sätt för oss att själva komma på var de magiska föremålen fanns och vad vi skulle göra med dem. Det saknas helt -- någon måste berätta om det.

Det behöver som sagt inte vara ett problem. Frodo fattade ju inte själv vad som var grejen med ringen och hur den skulle förstöras. Gandalf var tvungen att dyka upp och berätta det för honom. Och det blev ju spännande ändå.
 

kloptok

Pensionerad astrolog
Joined
14 Dec 2008
Messages
1,220
Location
Stockholm
bortom12e;n340427 said:
Och kloptok, om du hade gjort om kampanjen från början.. hade du styrt upp den mer från start då? Plockat bort bitar? Spelat något annat?
Jag hade nog skippat några av äventyrsplatserna som inte är direkt kopplade till kampanjen för att göra det mer överskådligt. Kanske tagit bort ett par spelledarpersoner och delar av artefakterna, eller förenklat historien kring dem lite. Sedan hade jag funderat över det som Gurgeh nämner, hur man får in rollpersonerna i historien på ett effektivt sätt. Förmodligen hade jag gjort en mötestabell där majoriteten möten kopplar till kampanjens story mer tydligt, och antagligen en ryktestabell för att locka rollpersonerna till äventyrsplatserna. Tror som Gurgeh att äventyrsplatserna funkar bättre om rollpersonerna har ett tydligt mål när de kommer dit och inte bara hamnar där av en slump.

Eventuellt hade jag förenklat utforskningsreglerna för att lägga mindre tid på resor och utforskning (ska rollpersonerna ta sig över hela landet kommer det ta flera möten bara i resa, så förr eller senare känns det nästan som ett krav för att komma framåt).

Jag är annars lite besviken på att det inte är platserna som är viktiga för landets historia som är de faktiska äventyrsplatserna (typ Alderkleva, Falender etc.). Det hade knutit ihop allting på ett bättre sätt för mig. Hade också gärna sett någon sorts beskrivning av de olika namngivna platserna i världen (skogarna, sjöarna etc.). Gärna ett gäng tabeller för att beskriva miljö, platser och invånare.
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
660
Location
Nibiru
Intressanta tankar och bra feedback! En grej att tänka på inför spel av Korpens klagan är att den inte är tänkt att spelas som en komplett kampanj i sig, utan tanken är att man plockar grejer från boken och lägger in i en redan pågående hexcrawl-kampanj. Till skillnad från mer klassiskt upplagda kampanjer är alltså inte tanken att rollpersonerna skickas på uppdrag kors och tvärs över riket tills kampanjen är slut, utan de utforskar Ravland som de vill och SL "slottar in" element (platser, personer, föremål) som är kopplade till backstoryn om Stanengist och Zytera.

Men, med det sagt så finns det många bra synpunkter här, och flera av de saker som föreslås finns faktiskt i den kommande Bittermarken - tex fler slumpmöten och äventyrsplatser med tydlig koppling till backstoryn, mer information om olika delar av kartan, osv. Det kommer även att finnas en countdown av globala events med koppling till backstoryn, vilket faktiskt var tanken även i Korpens klagan från början.
???
 

Keso

Veteran
Joined
23 Jan 2020
Messages
5
TomasFriaLigan;n340533 said:
Intressanta tankar och bra feedback! En grej att tänka på inför spel av Korpens klagan är att den inte är tänkt att spelas som en komplett kampanj i sig, utan tanken är att man plockar grejer från boken och lägger in i en redan pågående hexcrawl-kampanj. Till skillnad från mer klassiskt upplagda kampanjer är alltså inte tanken att rollpersonerna skickas på uppdrag kors och tvärs över riket tills kampanjen är slut, utan de utforskar Ravland som de vill och SL "slottar in" element (platser, personer, föremål) som är kopplade till backstoryn om Stanengist och Zytera.

Men, med det sagt så finns det många bra synpunkter här, och flera av de saker som föreslås finns faktiskt i den kommande Bittermarken - tex fler slumpmöten och äventyrsplatser med tydlig koppling till backstoryn, mer information om olika delar av kartan, osv. Det kommer även att finnas en countdown av globala events med koppling till backstoryn, vilket faktiskt var tanken även i Korpens klagan från början.
???
Kul att höra! Ser fram emot Bittermarken (backer). Själv har jag och min grupp haft väldigt kul när vi spelar Svärdets Sång. Det som har saknats är mer information om platser som namngetts på kartan. Vad är X för typ av plats egentligen? Annat än det vi redan vet om terräng från reglerna. Ravlands historia har mycket gött, men mer fluff åt folket!
 

bortom12e

Swordsman
Joined
20 Jun 2018
Messages
482
Tack för alla svar.
Jag tycker väldigt mycket om svärdets sång rent konceptuellt och ser fram mot att köra gång ett par kampanjer. Kommer köpa bittermarken när det kommer ut, känns spännande!
 

Luftslottet

Warrior
Joined
15 Oct 2014
Messages
222
Hej
Tänkte kolla hur de har gått att spelleda/spela KK. Håller på att förbereda nästa spel och har fastnat för svärdets sång.
Vad jag kunnat läsa mig till är att man kan skapa tabeller för att slumpa fram lite mer SLP och platser i kampanjen.
Det jag funderar över är:

-Hur blir de i slutet av kampanjen. Det jag funderar över är att eftersom man inte kan höja sin grundegenskaper men väl färdigheter osv, blir de balanserat i slutet eller blir de frustrerande.

-Om man följer reglerna hur ofta inträffar det att en RP dör.

-Har någon omvandlat det till FL BRP system och kört kampanjen eller bara spelat i allmänhet.
 

TobiasEkwall

Swordsman
Joined
26 Aug 2007
Messages
490
Vi kör den just nu med ett gäng Vi har hunnit spela ett helt gäng spelmöten säkert fler än 10, utan att spelarna riktigt intresserat sig för storyn. Men jag upplever att det inte gör något Vi har väldigt kul ändå och ibland snubblar de över någon äventyrsplats med koppling till huvudhistorien.

Dödligheten har inte varit särskilt hög hos oss. Svält och kyla har nästan varit större fiender än monster och rövare. Men det är ganska lätt att bli utslagen och då måste det finnas någon som kan släpa bort en från fara och plåstra om en.

Vi kör med fria ligans regler men har modatt en del. Bland annat så kör vi på fixa världen i mat och pilar. Den har vi tagit fästningsreglerna från år noll och fixar en mer omfattande slumptabell för att då lite roligare heccrawl.
 
Top