Svärdets sång , ge mig er visdom

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Å andra sidan, tänk dig själv hur din världsbild hade sett ut om allt du hade att gå på var muntlig tradition och några enstaka böcker från tidigt 1700-tal. Hur mycket av världen omkring dig hade du begripit? 300 år är en lång tid.
Det är iofs sant men hade det stått i beskrivningen av settingen att det bedrivs ingen handel , alla folkslag är isolerade från varandra och har ingen kännedom om varandra , ingen har varit utanför sin by mer än 1-2 dagsmarscher , all dokumenterad historia har gått förlorad och blodsdimman lättade för 5 veckor sedan snarare än 5 år osv osv då hade jag haft lättare att köpa Frontier upptäckarandan i settingen så som den är skriven.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Det är iofs sant men hade det stått i beskrivningen av settingen att det bedrivs ingen handel , alla folkslag är isolerade från varandra och har ingen kännedom om varandra , ingen har varit utanför sin by mer än 1-2 dagsmarscher , all dokumenterad historia har gått förlorad och blodsdimman lättade för 5 veckor sedan snarare än 5 år osv osv då hade jag haft lättare att köpa Frontier upptäckarandan i settingen så som den är skriven.
Prova att sluta tänka/skriva i termer om "ingen","alla","ingen","ingen","all".

Varför förväntar du dig att världen i Svärdets Sång ska vara helt logisk och uppenbart sammanhängande vid första anblick och analys, när vår egen värld inte alls är det. Det finns inte ens EN berättelse om Sveriges 2010-tal. Varför ska det finnas EN berättelse om världen i Svärdets Sång?
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,455
Location
Stockholm
Jag blev jätteförvånad när jag läste SS, troligen för att jag (tydligen) inte följde kickstartern så noga. Jag var 100 % övertygad om att man spelade äventyrare från omvärlden som skulle utforska detta område som plötsligt öppnats upp. Att det liksom var en mystisk ödemark där inget sunt kunnat leva på 300 år. Blev helt paff när det började talas om byar och städer i boken.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Jag blev jätteförvånad när jag läste SS, troligen för att jag (tydligen) inte följde kickstartern så noga. Jag var 100 % övertygad om att man spelade äventyrare från omvärlden som skulle utforska detta område som plötsligt öppnats upp. Att det liksom var en mystisk ödemark där inget sunt kunnat leva på 300 år. Blev helt paff när det började talas om byar och städer i boken.
Exakt den känslan fick även jag .
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Byarna och städerna och handel och etablerade religioner och äventyrare som rännt kors och tvärs över settingen under 5 års tid får min suspension of disbelief att rämna
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Jag blev jätteförvånad när jag läste SS, troligen för att jag (tydligen) inte följde kickstartern så noga. Jag var 100 % övertygad om att man spelade äventyrare från omvärlden som skulle utforska detta område som plötsligt öppnats upp. Att det liksom var en mystisk ödemark där inget sunt kunnat leva på 300 år. Blev helt paff när det började talas om byar och städer i boken.
Men de äventyrare från omvärlden som skulle utforska området blev troligen också helt paffa när de upptäckte byar och städer i vad de trodde var ödemark!

Om jag hade hittat på alltihop själv, för min egen grupp, så är det så jag skulle gjort:
1) Ni beger er in i ett område övergivet sedan 300 år
2) Oj - en by - helt oväntat
 

bortom12e

Swordsman
Joined
20 Jun 2018
Messages
482
@Zire @michael
Ni beskriver två bra argument för att få pressa, så då hade jag nog tillåtit det. Jag och min grupp har gemensamt bestämt att vi vill arbeta mycket med att systemet ska hjälpa till att bygga scener, så att bara säga "jag pressar" blir lite fel för oss.
Dessutom vill vi se kraftpoäng som något ovanligt och att det blir lite extraordinärt när de används
 

bortom12e

Swordsman
Joined
20 Jun 2018
Messages
482
Angående settingen så går jag in rätt hårt på att den har en väldigt mytologisk feeling istället för att ha en fantasysamhällssimulator. Jag har dock tagit bort vargmän och halvlängdsmän :)

En grej vi kört med som gör att det känns rätt naturligt att det varit lite kontakt mellan byar osv är främlingsfientlighet och lojalitet. Det är lite utgång = hemgång i många byar, dvs om du lämnar byn är du inte välkommen åter. Det gör steget väldigt stort eftersom det är så farligt i vildmarken.
 

Gutte

Warrior
Joined
15 Apr 2020
Messages
249
Jag gillar settingen men kan även jag tycka att det med blodsdimman känns som en verklig artificiell påhitt för att få till den spelupplevelse som eftersträvas. Min uppfattning är att man som spelledare och spelare för den delen så får man sätta sig ner och tänka till hur man vill ha det och avvika där man har lust.

När jag skulle spelleda så tänkte jag så här att rostbröderna har haft monopol på att kunna resa obehindrat medans andra har kanske fått använda sig av ett budkavle system där man färdas från by till by i något löst nätverk. Genom blodsdimman har rostbröderna haft kontroll över den handel som finns och valt vilka de har kunnat gynna (alderlänningar främst). Nu när blodsdimman är borta så försöker rostbröderna desperat hålla kontrollen medans andra vill bryta deras grepp om landet. Men det är väl mest för att jag ville tolka det så. Min grupp började mitt i kartan i än värld fylld av spänningar och som höll på att explodera.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
En hel del intressanta idéer och synpunkter har presenterats här som jag kommer att använda mig av eller dra inspiration ifrån.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
En till frågeställning som dök upp är hur fungerar interracial relations i ravland med tanke på den xenofobi som verkar existera mellan folkslagen i ravland . Alla hatar människor och Orcher hatar alver och goblins raidar kumelklint och folks ser vargmän som barbarer och vargmän ser andra folkslag som veka soyboys .

Hur kan det fungera rent praktiskt att ha en grupp med äventyrare där alla är xenofoba och misstänksamma mot varandra .
 

bortom12e

Swordsman
Joined
20 Jun 2018
Messages
482
@Dr_Dängrot Jag började på en krönika här, om du är intresserad så delade jag med mig av lite tankar!

 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
@Dr_Dängrot Jag började på en krönika här, om du är intresserad så delade jag med mig av lite tankar!

Skall definitivt slänga ett getöga på detta .
Tack så mycket.
 

bortom12e

Swordsman
Joined
20 Jun 2018
Messages
482
En till frågeställning som dök upp är hur fungerar interracial relations i ravland med tanke på den xenofobi som verkar existera mellan folkslagen i ravland . Alla hatar människor och Orcher hatar alver och goblins raidar kumelklint och folks ser vargmän som barbarer och vargmän ser andra folkslag som veka soyboys .

Hur kan det fungera rent praktiskt att ha en grupp med äventyrare där alla är xenofoba och misstänksamma mot varandra .
Det där var en stor grej för mig, det står lite i min andra tråd hur vi gjorde. Men kort sagt så kom vi överrens om att alla i gruppen spelar människor. Ett val vi alla är väldigt glada åt nu 15-20 sessioner in
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,449
Location
Stockholm
För min del (ta det med en nya salt givet att jag skrivit för SvS) så kör jag som det är skrivet, med lite justeringar för att det ska kännas bra för spelarna. Det betyder att i mitt Ravland har det funnits byar nära varandra och de har haft visst utbyte. Sen har rostbröderna hållit på och intrigerat och dummat sig under hela blodsdimmans tid, så de har ju också bidragit till att det funnits kontakt mellan olika samhällen och maktspelare.

För de som är obekanta med SvS så kan det ju vara bra att säga att man kan resa över hela kartan på cirka tio dagar, om man reser två hexrutor per kvartsdygn (4 totalt) och sen slår läger och sånt ett kvartsdygn och sen sover ett kvartsdygn. Den superfina kartan känns mycket större än vad den blir i praktiken.

Vårt sätt att ta oss an Ravland är dels format av min egen stil men också av spelarnas önskemål. Vi skulle kunna köra a la MÅ0 med en vild vildmark som måste utforskas hex för hex, men de vill hellre spela Korpens klagan och på så sätt upptäcka världen. Och då tar det för lång tid för mig rent praktiskt att köra "gritty survival exploration".

För min del är det viktigare att det känns kul och spännande, än att det känns strikt trovärdigt. Men jag talar bara för mig själv där, alla har ju som egen "zon" som man vill vara i när det gäller suspension of disbelief.
 
Last edited:

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
En till frågeställning som dök upp är hur fungerar interracial relations i ravland med tanke på den xenofobi som verkar existera mellan folkslagen i ravland . Alla hatar människor och Orcher hatar alver och goblins raidar kumelklint och folks ser vargmän som barbarer och vargmän ser andra folkslag som veka soyboys .

Hur kan det fungera rent praktiskt att ha en grupp med äventyrare där alla är xenofoba och misstänksamma mot varandra .
Jag tror igen, om du är mer försiktig med ord som "alla", så är det inget problem.

Om det är små isolerade byar så finns det väl alltid undantag som bekräftar regeln.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,005
Location
Umeå
En till frågeställning som dök upp är hur fungerar interracial relations i ravland med tanke på den xenofobi som verkar existera mellan folkslagen i ravland . Alla hatar människor och Orcher hatar alver och goblins raidar kumelklint och folks ser vargmän som barbarer och vargmän ser andra folkslag som veka soyboys .

Hur kan det fungera rent praktiskt att ha en grupp med äventyrare där alla är xenofoba och misstänksamma mot varandra .
Ja, jag tänker att rasismen är utbredd, men det är en farlig och hotande värld, så hunger och andra behov kommer ändå att gå före. Att det finns en rasism behöver ju inte betyda att de slår ihjäl andra när de ser dem, att de inte vill ha att göra med dem över huvudtaget eller att de inte finns individer som gör undantag för andra individer även om de tillhör en folkgrupp som generellt hatar den andra individens folkgrupp.
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,004
Varför göra det?

Jag har aldrig förstått det här argumentet. "Några saker är overkliga, så va fan, nu slänger vi ut barnet med badvattnet!" Varför vill du göra det? Hur gör det fiktionen/spelet bättre?
Jag fattar ärligt inte varför det är ett problem.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Ja, jag tänker att rasismen är utbredd, men det är en farlig och hotande värld, så hunger och andra behov kommer ändå att gå före. Att det finns en rasism behöver ju inte betyda att de slår ihjäl andra när de ser dem, att de inte vill ha att göra med dem över huvudtaget eller att de inte finns individer som gör undantag för andra individer även om de tillhör en folkgrupp som generellt hatar den andra individens folkgrupp.
Det är lite så jag tänkte också att man håller ihop av nödvändighet . Ok jag hatar dig och ditt folk för nått gammalt groll men det finns bigger evils där ute som vi måste hålla ihop emot om vi vill överleva .
 
Top