Re: Är det Svärd jag ser framför mig?
Jag kan bara se till mig själv som exempel.
Jag har tränat kampsport i fem år och gått några matcher. Jag anser mig själv vara ganska duktig.
Jag slår väldigt hårt
Jag sparkar sådär men inte jättefort
Jag är stark i clinchen
I match har jag dock aldrig gjort så bra ifrån mig som på träning. Detta pågrund av nervositet och det jag skrev förut...
Det är svårt att förklara men det blir helt enkelt en jävla skillnad!
Men vill man bara ha en färdighet så ska självklart svärd representera allt dvs stridsvana skicklighet och lugn i strid. Men nu var ju frågan ursprungligen om man skulle ha flera färdigheter och då lägger jag min röst på svärd och stridsvana istället för stick och hugg.
Då jag är även är instruktör så undrar jag verkligen vad du menar med
Vad är det då man kan göra med svärdet som färdigheten är tänkt att representera? Vilken idiot som helst kan faktiskt sticka och hugga en träningsdocka efter bara en mikroskopisk mängd träning
Vi kan ta nybörjargruppen som exempel. Efter ett halvår (vilket borde anses vara mer än en mikroskopisk mängd träning) är dem helt okej på att slå på mitsar. Men kör man sparring med dem tappar dem det mesta av det dom lärt sig.
Dem blir nervösa och tappar garden, fullföljer inte tekniker och öppnar sig därigenom.
Det allra viktigaste är dock att om man hela tiden sätter tekniker på dom samtidigt som dom inte får in nåt på mig så börjar dem fundera... Är jag bra? Vågar jag slå nu? Tänk om han slår mig igen då ocksåvidare...
De tvivlar helt enkelt och viker ner sig, ger upp kort och gott. Rätt mental inställning till strid får man inte genom att veva med ett svärd på en docka eller kamrater dte får man genom strid eller stridsliknande situationer såsom match eller sparring och det är detta jag anser att stridsvana är.
Hmmm blev långt det där jaja hoppas nån fattar vad jag menar.. nu ska jag se flying daggers så god natt!