Nekromanti Svärd och Trollkonst - min verison av Fantasy!

Zadrith

Hero
Joined
14 Feb 2002
Messages
1,228
Location
Tranås
Här är en sammanställning av alla de husregler jag tänkte använda mig av då det blir dags för sommarens balkongrollspelande med barnen. Reglerna utgår från Fantasy! och även om jag ändrat en hel del är kärnan den samma. Ta gärna en titt och kom med synpunkter och konstruktiv kritik. Om ni inte orkar läsa hela dokumentet så finns alla reglerna sammanfattade på ungefär en sida med start mitt på sida två.
 

Attachments

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Kul, ska genast kolla!

Du är för övrigt inne på en del saker som kanske dyker upp i nästa version!
 

Zadrith

Hero
Joined
14 Feb 2002
Messages
1,228
Location
Tranås
Kul, ska genast kolla!
Jag ser fram emot att höra vad du tycker.

Du är för övrigt inne på en del saker som kanske dyker upp i nästa version!
Så bra, jag hade helst velat göra så små ingrepp som möjligt och fokusera på bakgrund och äventyr, men jag kunde inte låta bli.
 

PjåtrimKaj

Veteran
Joined
14 Jan 2015
Messages
142
Ser bra ut!
Klurade själv på hur jag kunde modifiera spelet till min grupp. Slutade med ett simpelt T20-system. Det viktigaste för oss var att minska tärningshögen, det blev lite för mycket för mina oerfarna rollspelare... Och så såg vi till, precis som du, att Fysik delades upp. Grundegenskaperna ändrades ganska mycket faktiskt, tror vi slutade på sju olika egenskaper.

Använder Svärd och Trollkonst ungefär samma värld, med Måndalen och Morcar? Eller är det helt nytt?
 

PjåtrimKaj

Veteran
Joined
14 Jan 2015
Messages
142
Arfert;n97562 said:
Vi har en d20-mod till Fantasy! att ladda ner HÄR.

Japp, använde nog till och med den tror jag. Var över ett år sedan vi spelade nu, mitt minne är inte vad det borde... Det jag främst ändrade på var som sagt grundegenskaperna. Nu när jag tänker efter inser jag att jag började tänka på en egen d20-mod, men insåg sedan att det redan fanns en så jag använde den. Det funkade riktigt bra tycker jag!

Sedan tog jag Måndalen i mina egna händer och såg till att världen passade min grupp bättre. Hade en ganska genomtänkt idé på kampanj, men vi hann bara spela ett av mina egengjorda äventyr...
 

Zadrith

Hero
Joined
14 Feb 2002
Messages
1,228
Location
Tranås
Använder Svärd och Trollkonst ungefär samma värld, med Måndalen och Morcar? Eller är det helt nytt?
Kommer att vara en egen postapokalyptisk fantasy-värld som diskuteras i en egen tråd i rollspelsmakarforumet.
 

Zadrith

Hero
Joined
14 Feb 2002
Messages
1,228
Location
Tranås
PjåtrimKaj;n97561 said:
Ser bra ut!
Klurade själv på hur jag kunde modifiera spelet till min grupp. Slutade med ett simpelt T20-system. Det viktigaste för oss var att minska tärningshögen, det blev lite för mycket för mina oerfarna rollspelare...
Håller med dig om att det blir besvärligt när mängden tärningar springer iväg, men samtidigt tycker jag om system med många tärningar eftersom det är lättar att lägga till och ta bort tärningar en att hålla reda på bonusar och avdrag.

Kommer nog att lösa det som så att man bara får använda tärningar från en egenskap och en förmåga per stridsrunda för sina stridshandlingar.

I närstrid är kan man attackera med närstrid eller slagsmål och försvara sig med närstrid eller undvika. Det totala antalet tärningar som kan användas är dock inte fler än summan av den högsta egenskapen och den högsta förmågan och anfallet får aldrig använda fler tärningar än vad rollpersonen har i fysik/smidighet + närstrid.

I en strid med avståndsvapen används bågskytte eller kasta för attacken och undvika för försvaret på motsvarande sätt.

På det viset begränsas antalet tärningar till en rimlig nivå (i alla fall med mina mått) och det är av denna anledning som jag valde att baka in stridsvana i närstridsfärdigheterna.
 
Top