Svärd och svartkonst regelfråga

Glosoppa

Veteran
Joined
8 Jan 2021
Messages
5
Visste inte riktigt var jag skulle lägga denna.
Tänker att Osr är nära d&d och SåS har inget eget forum.

Det verkar finns en del här som spelat SåS.
Jag blir inte riktigt klok på lönnhugg och anfalla bakifrån för tjuven.

"För de flesta varelser finns det
bara två sätt att få möjligheten att attackera bakifrån. Det ena är att attackera när motståndaren är överraskad. Det andra är att attackera bakifrån samtidigt som någon annan attackerar framifrån. Tjuvar kan attackera bakifrån om de först lyckas med ett Smidighetsslag för att gömma sig
"

"Om en tjuv lyckas smyga sig på ett offer utan att bli upptäckt kan hen utdela ett lönnhugg"

Kan alltså tjuven springa fram till någon(som inte redan slåss) i strid, gömma sig och sedan slå med +4?
Triggar då detta också lönnhugg, då han lyckats gömma sig?
Så det låter som det är skrivit.

Men jag antar att tanken är att tjuven kan gömma sig innan han smyger fram för att få ett lönnhugg/attack bakifrån om DM bedömmer det som troligt att fienden inte vet att hän är där?

I vilka fall triggar inte en attack bakifrån ett lönnhugg?

Som jag förstår av reglerna kan man utföra lönnhugg med avståndsvapen också, så länge de ger 1t6sp eller mindre i skada.
 
Last edited:

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,652
Location
Demokratiska Republiken Latveria
Visste inte riktigt var jag skulle lägga denna.
Tänker att Osr är nära d&d och SåS har inget eget forum.

Det verkar finns en del här som spelat SåS.
Jag blir inte riktigt klok på lönnhugg och anfalla bakifrån för tjuven.

"För de flesta varelser finns det
bara två sätt att få möjligheten att attackera bakifrån. Det ena är att attackera när motståndaren är överraskad. Det andra är att attackera bakifrån samtidigt som någon annan attackerar framifrån. Tjuvar kan attackera bakifrån om de först lyckas med ett Smidighetsslag för att gömma sig
"

"Om en tjuv lyckas smyga sig på ett offer utan att bli upptäckt kan hen utdela ett lönnhugg"

Kan alltså tjuven springa fram till någon(som inte redan slåss) i strid, gömma sig och sedan slå med +4?
Triggar då detta också lönnhugg, då han lyckats gömma sig?
Så det låter som det är skrivit.

Men jag antar att tanken är att tjuven kan gömma sig innan han smyger fram för att få ett lönnhugg/attack bakifrån om DM bedömmer det som troligt att fienden inte vet att hän är där?
Ja, om tjuven spenderar en runda på att gömma sig i skuggorna och smyga sig på en motståndare (som inte redan är inbegripen i närstrid) och lyckas med ett tärningsslag för det så kan hen få göra ett lönnhugg med +4 och lönnhuggsskada påföljande runda. Det funkar nog sämre i dagsljus. Det hela kräver ju att fienden hela tiden är omedveten om tjuven.

I vilka fall triggar inte en attack bakifrån ett lönnhugg?
I de fall då fienden blir medveten om att tjuven är på väg att angripa denne bakifrån. T.ex. om fienden tidigare sett tjuven (och inte är distraherad genom någon annans attack) eller om tjuven bär på saker som låter när hen rör sig.
 

Glosoppa

Veteran
Joined
8 Jan 2021
Messages
5
Ja, om tjuven spenderar en runda på att gömma sig i skuggorna och smyga sig på en motståndare (som inte redan är inbegripen i närstrid) och lyckas med ett tärningsslag för det så kan hen få göra ett lönnhugg med +4 och lönnhuggsskada påföljande runda. Det funkar nog sämre i dagsljus. Det hela kräver ju att fienden hela tiden är omedveten om tjuven.



I de fall då fienden blir medveten om att tjuven är på väg att angripa denne bakifrån. T.ex. om fienden tidigare sett tjuven (och inte är distraherad genom någon annans attack) eller om tjuven bär på saker som låter när hen rör sig.
Tack Terje :)
Kul att får svar av skaparen.

Så om tjuven anfaller en person som redan slåss med någon så får han också bonusen för lönnhugg?

Om tjuven blir sedd och sedan smyger iväg och gömmer sig för att sedan smyga tillbaka så får han också bonusen?

Stämmer det att avståndsvapen fungerar för detta också?
 
Last edited:

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Visste inte riktigt var jag skulle lägga denna.
Tänker att Osr är nära d&d och SåS har inget eget forum.
Jag tycker det är självklart att S&S hör hemma i D&D-forum.
Jag menar, det behövs inget OSR-forum för det finns ett D&D-forum.

För alla praktiska ändamål, så för mig inkluderar D&D
- 5th Edition
- Alla tidigare versioner
- Alla retrokloner - med rätt stor tolerans för dem som inte är ganska förändrade (ex DCC).

Och för mig är inte Copyright och Trademark "praktiska ändamål". Utan just juridiska ändamål.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Men jag antar att tanken är att tjuven kan gömma sig innan han smyger fram för att få ett lönnhugg/attack bakifrån om DM bedömmer det som troligt att fienden inte vet att hän är där?

I vilka fall triggar inte en attack bakifrån ett lönnhugg?

Som jag förstår av reglerna kan man utföra lönnhugg med avståndsvapen också, så länge de ger 1t6sp eller mindre i skada.
Jag är ingen auktoritet på varken S&S eller OSR, men jag är spelledare ibland.

Jag tycker det handlar om att tolka reglerna så att en tjuv varken blir
a) En halv krigare (som aldrig får användning för sitt lönnhugg)
b) En krigare som gömmer sig, lönnhugger, flera gånger varje strid

Om tjuven är i ett bakhåll, i ett gömställe, och är förberedd så ser jag inga problem med att tjuven kan få göra ett lönnhugg utan att först slå ett "smyga-slag", eller rent av göra ett lönnhugg med ett avståndsvapen.

Men om tjuven insisterar på att gömma sig, bakom vad som helst eller ingenting, för att lika snabbt dyka upp igen, då skulle jag nog inte tillåta det. Flera lönnhugg i samma strid - mycket tveksamt, om det inte finns en väldigt tydlig förklaring/berättelse som är rimlig.

Så TÄNKER jag.
 

PhilArt

Patafysike Doktor
Joined
19 Sep 2004
Messages
705
Location
Malmö
Som jag tolkat SåS är tanken att tjuven ska lönnhugga fiender som redan är inblandade i strid, eftersom det är svårt att ha koll bakom ryggen för den som är i envig. Jag har dock inte närstuderat just lönnhuggsregeln så om jag tolkat fel vore det intressant att veta.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Som jag tolkat SåS är tanken att tjuven ska lönnhugga fiender som redan är inblandade i strid, eftersom det är svårt att ha koll bakom ryggen för den som är i envig. Jag har dock inte närstuderat just lönnhuggsregeln så om jag tolkat fel vore det intressant att veta.
Det går ju att föreställa sig att man har figurer och en battleboard, och att tjuven ständigt försöker "komma in bakom". En del kanske gillar att spela så. Det känns mer 5e än OSR tycker jag. (nu var det inte du som nämnde figurer och battleboard)

Hur som helst tror jag lite att man får fundera på hur man vill att tjuven är/ska vara annorlunda än krigaren. Och hur det blir roligt och balancerat i ens egen grupp och kampanj.
 
Top