Nekromanti "Surra ankan till rors!"

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
"Surra ankan till rors" vrålade skepparn genom vindens tjut, och jag fick anledning att återigen förbanna mitt beslut att återvända till Kopparhavet. Jag stod ensam på akterdäcket till felucken Lotans Bete som krängde kraftigt i ett oväder lika skoningslöst som den fruktade imhulluvinden. Framför mig låg ett av världshavens farligaste farleder, Zephons ränna. Vi hade revet Nergals klor i lä och Valltams stoder, två väldiga pelare, på var sin sida om den smala leden föröver. Varje år riskerar kaptener liv, last och fartyg i dessa förrädiska vatten, och inte bara av äventyrslystnad och dårskap. Tar man sig väl förbi Valltams stoder breder plötsligt den Erebosiska arkipelagen ut sig, och sedan hela Kopparhavet med dess otaliga rikedomar. Man kan vika av norrut mot Pendons hamnkajer, fortsätta österut för att handla på Kandras marknader och bazaarerna i Karaban och Rabul. Själv ville jag söderut längs Morëlvidyns sköna kuster, för vid Montarkuns branta kajer väntade min sista chans till frihet och rikedom. Om jag bara kunde rida ut stormen nu, trots att jag stod halvblind i stänket och mörkret medan ovädret röt som ett vredgat lejon. Men just då, då allt verkade hopplöst, bröt solen igenom någonstans bortanför stoderna, och speglade sig ned i ett stilla Kopparhav som glänste som hamrad orikalk. Detta fick bli mitt riktmärke och min ledstjärna.
- Ornaldo Mogger, piratanka

Bild: Gustav Pilsjö

 

obak

Hero
Joined
17 Jul 2013
Messages
1,128
Det var Blue Bird av Hull,
det var Blue Bird en brigg
som med sviktade stumpar stod på,
över soten i snöstorm med nerisad rigg
själva julafton sjuttiotvå.
"Surra ankan till rors, han kan dreja en spak."
ropa skepparn: "Allright boys, lös av!"
Och Ornaldo Mogger från Smögen
blev surrad till rors
på Blue Bird som var dömd att bli vrak.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,392
"det var Mogger den Äldre, en Anka, en Örn.."
 

Makaron

Veteran
Joined
6 Sep 2016
Messages
145
Underbar stämningstext

obak;n308382 said:
Det var Blue Bird av Hull,
det var Blue Bird en brigg
som med sviktade stumpar stod på,
över soten i snöstorm med nerisad rigg
själva julafton sjuttiotvå.
"Surra ankan till rors, han kan dreja en spak."
ropa skepparn: "Allright boys, lös av!"
Och Ornaldo Mogger från Smögen
blev surrad till rors
på Blue Bird som var dömd att bli vrak.
Fuck you. With a cactus. Jag behövde inte gråta ikväll.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Makaron;n308409 said:
Fuck you. With a cactus. Jag behövde inte gråta ikväll.
Jag brukar tänka på att den sanna historien faktiskt slutade lyckligt! Den stackars styrmannen återfanns vid liv efter att skutan gått på grund!
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,392
Måns;n308412 said:
Jag brukar tänka på att den sanna historien faktiskt slutade lyckligt! Den stackars styrmannen återfanns vid liv efter att skutan gått på grund!

Visst hade någon (inte Taube) hittat på en andra vers där de går ut i stormen och räddar Karl? Lite som hollywoodslutet på Bladerunner ;)
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Leon;n308442 said:
Visst hade någon (inte Taube) hittat på en andra vers där de går ut i stormen och räddar Karl? Lite som hollywoodslutet på Bladerunner ;)

Haha, det har jag missat. Men jag lyssnade på en radiodokumentär om bakgrunden och det fanns några liknande händelser, men där hade som sagt den surrade återfunnits vid liv på någon kobbe. Minns inte exakt, men dikten var betydligt mörkare än verkligheten i det här fallet. Däremot hade Taube egna trauman som sannolikt påverkade.
 

obak

Hero
Joined
17 Jul 2013
Messages
1,128
Vad är det för mjäkande! Gråta är nått folk gör för lite idag. Under grekiska antiken grät folk floder på teatern. Gustav Vasa grät även han manliga tårarar när hans rådsmän inte gjorde som han ville, tårarna var ett bevis på hans beslutsamhet.
Det här med att inte gråta är nån jävla brittuppfinning tillsammans med stiff upper lips och äcklig mat, kört genom ett amerikanskt 50-tals lycko- och framgångsteologiskt filter och har idag landat i nån sorts rosa gullenuss-fjösenojs mentalitet om att utestänga allt som kan vara upprörande och jobbigt så att vi alla tryggt kan färdas från vagga till grav utan att behöva tänka på det senare och nostalgiskt återblicka på den förra!
Slå nu på Briggen Blue bird igen! Snör på dig sydvästen och ställ dig under den iskalla duschen och verkligen KÄNN hur du är Stranne den äldre!
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,392
Fantastiskt! Och grymt kul! "I land där jag bodde som ägg!" :)

Ornaldo föddes mycket riktigt i Erebosiska Arkipelagen...
 

obak

Hero
Joined
17 Jul 2013
Messages
1,128
Gör inte helmgast denna visa till del av kanon så köper jag inte spelet
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
obak;n308931 said:
Gör inte helmgast denna visa till del av kanon så köper jag inte spelet

Den kommer i sånghäftet Så länge skutan kan gå tillsammans med klassiker som Flickan i Rabanna, Möte i Montarkun och Eldvarelsen. Kickstart i maj!
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,392
Måns;n308932 said:
Den kommer i sånghäftet Så länge skutan kan gå tillsammans med klassiker som Flickan i Rabanna, Möte i Montarkun och Eldvarelsen. Kickstart i maj!
Kommer givetvis också som album tolkat av Pontus tillsammans med ank-kvintetten Näbbsångarna och den legendariske minotaurtrubaduren Demior
 
Top