Nekromanti Superskurken??

Lord Renisis

Warrior
Joined
26 Jul 2003
Messages
376
Location
Linköping
Hej!
Först och främst. Andvänder ni er av sådana?
Hur tycker ni en superskurk ska vara?
Vad ska han/hon ha för fördelar och nackdelar?

Adjöss....
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Andvänder ni er av sådana?

Ibland. Om det passar stämningen i kampanjen/äventyret jag kör, helt klart. I mitt vanliga lite down-to-earth-iga Neotechande, nej. Isånafall handlar en Superantagonist snarare om ett företag eller organisation som får något otalt med RP på ett eller annat sätt.

Hur tycker ni en superskurk ska vara?

Snäll, mänsklig och förlåtande. Klyschor i all ära, men den onda superskurken som ska härska världen är passe. han kanske bara vill snaska ihop pengar så han kan betala av sitt huslån. Sen är det alltid kul om han lyckas rekrytera RP istället för att motarbeta dem.

Vad ska han/hon ha för fördelar och nackdelar?

Att hon/han är snäll, mänsklig och förlåtande. Återigen är klyschor grymt passe, med nån händelse i det förflutna som river upp massa minnen, eller ett födelsemärke under tån som dödar skurken omedelbart om man trycker på det.
 

Surukai

Warrior
Joined
3 Dec 2002
Messages
300
Location
Göteborg
Jag håller med om lite närmare markytan-skurkar. Spränga världen-skurkar känns inte så värst Neotech för mig där rollpersonerna inte här Bruce Willis och Arnold Swartzenegger utan troligen bara några snubbar från nån förort i nån mångmiljonstad som försöker hävda sig på ett mer lokalt plan.

Det har visat sig vara mer hållbart i längden så.

Detta medför ju att skurkarna inte är Doctor Ond och Triadledaren Yochoma utan personer med egna mål, drömmar och syften, inte klichéartade stereotyper.
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Faktiskt

Jo, jag har faktiskt vad jag tror man kan definiera som en "superskurk" i min kampanj.


Doktor Kanjiro Amagawa:
I grund och botten en japansk genetiker för Takamura Biolabs. Hans forskningsskärpa och biologiska/genetiska kunnande var överlägset det bästa i Takamuras "Komplex B" på Madagaskar. Han blev tilldelad uppdraget att ta hand om syskona Jerome (RPna) under deras andra blomning. Saker och ting gick inte som han hade väntat sig och syskonane dödade honom... Trodde dom ja! :gremsmile:
Huvud i kryobox, skeppa iväg till Madagaskar, växa upp ny kropp, klart. Kanjiro var dock aldrig sig själv efter den incidenten. Inte nog med att hans syncentrum hade blivit så svårt skadad av hans temporära död så att han numera är blind (artificiella ögon hjälper inte mot ett pajat syncentrum liksom...) dessutom så tog den korta nekrosen i hjärnvävnaden udden av hans forskarskärpa och hans intellekt. Hans syn rekonstrueras med ett artificiellt syncentrum (stort som en ryggsäck som han måste bära med sig vart han än går) och det ger honom en väldigt dåligt fungerande syn. Nästan lite mardrömslik.

Exempel När han tittar på ett bord, så upplever han inte att han ser ett bord. Han upplever snarare att han "ser" ett vagt minne av ett bord som han har sett någon gång i tiden.

Så doktorn är rätt pissed off. Han lyckas dölja sitt nya lite bristfälliga intellekt och lurar ledningen för Komplex B att han fortfarande är en lika briljant forskare som förut. Medelst intrigering så lyckas han arbeta sig upp till nya beslutsfattande poster i Komplex B och han får till slut en rådgivande ministerpost hos Disangani på Madagaskar. Hans mål att fånga in syskona som tagit allt ifrån honom är fortfarande lika stor men nu har han resurserna att faktiskt göra det.

Även till utseendet. Han har numera bakat in sitt artificiella syncentrum i en smal och smäcker landmate/servorustning som han konstant går omkring. Kraniumet är sedan länge utbytt mot ett stålkranium av "cutting edge" militär teknologi. Hjälm bär han endast när han verkligen behöver (vilket inte är ofta).


Synopsis:
Vi har en forna briljant Japansk genetiker med ett starkt hämndbegär och stora resurser från såväl ett av världens större megaföretag och det högt militariserade Madagaskar. Han går omkring i en servorustning, är flintskallig och har en stor knippe sladdar som sticker ut genom bakhuvudet som försvinner ner i hjälmens rygg. Han vill inte döda RPna då han tycker att detta skulle vara ett för lindrigt straff.

Vad tycker ni? Är det en superskurk eller inte? :gremwink:


/Naug, tycker nog att det är en superskurk
 

WolmerX

Warrior
Joined
22 Jun 2000
Messages
365
Location
Göteborg
En sådan har hänt att jag använt.

Samt ett litet minnesfragment jag återfick:
Nånstans har jag i bakhuvudet att jag vid ett tillfälle läst en längre avhandling om just det ämnet.. Kan ha varit i en codex eller ett inlägg i forumet för ett par år sen. Känner på mig att jag inte är mycket till hjälp men jag vet att den där texten finns där och att den ska vara bra..
 

Kimon

Swordsman
Joined
21 Nov 2001
Messages
679
Location
Uppsala
Först och främst. Andvänder ni er av sådana?
Ibland. Eller ja... det beror nog på vad du menar med Superskurk. Menar du en elak dj-vel som dessutom är förmögen att nita rollpersonerna själv? Eller är det en elak dj-vel som drar i trådarna för att se till att få rollpersonerna nitade? Den senare används tämligen ofta.

Hur tycker ni en superskurk ska vara?
Oempatisk, beräknande, intelligent, målfokuserad, rik, oempatisk, bildad, omoralisk, oempatisk.
Nämnde jag oempatisk?

Vad ska han/hon ha för fördelar och nackdelar?
Han eller hon skall ha fördelen 'Välspelad av SL'. Det är den bästa fördelen någon kan ha och dessutom är den förbehållen SLP's.
Sedan tycker jag att 'Har-fler-än-nio-liv' kan vara en bra fördel för en superskurk, så att när rollpersonerna tror att de nitat honom för gott så hittar någon av hans medhjälpare en nagelbit och klonar fram en ny inkarnation.
Varför inte 'Undkommer enkelt'. Inget är så enerverande som att bli förnekad det dräpande slaget i sista sekund. Dr Död trycker helt enkelt på en knapp i sitt bälte och vips så flyger hon iväg.
Ah... ze frustration... :gremgrin:

Söker man en smått komisk air, kan jag rekommendera 'Inkompetenta Medhjälpare' som nackdel. Dessa medhjälpare misslyckas med det mest enkla uppgifter (som att döda rollpersonerna, kidnappa mediamogulens dotter etc...). Ofta gör de det på komiska sätt (missar skidhoppet då hjälten skall förföljas och blir nedmalda av en förbipasserande snöslunga, blir uppätna av hajar då de jagar hjältarna genom undervattenstunnlar etc...).

Vill man betona allvaret, så skiter man helt enkelt i allvarliga nackdelar.
 
Top