Nekromanti Superrealistiska rollspel?

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Hellmer said:
Hej allihopa!
Jag satt runt kvällsbordet och funderade på om det finns några rollspel som försöker vara superrealistiska. Tänkte direkt på Eon, men jag vet inte hur realistiskt det egentligen är. Är det någon som känner till spel som försöker vara superrealistiska?

Det behöver inte vara inom någon specifik genre. Jag för min del tycker det hade varit roligt att spela ett superrealistiskt fantasy-spel med magi. Där man kanske kan lägga helande magier men måste tänka på blodförlust och om pilen sitter kvar, till exempel.
För mig är realism i rollspelsstrid när Är det går snabbt att slå fram resultat, så att man kan hålla uppe stress, samt att det finns risk för direkt dödande hugg. Men att man samtidigt kan ha ett barslagmål som leder till mer "smärtskada" än "trauma".

För simulerande system riskerar att bli nedtungt, och missar snabbheten som jag anser måste finnas för att jag skall uppfatta det som realistiskt.

Skulle jag köra "realistisk fantasy" så skulle jag nog välja Runequest 6, och sedan improvisera vissa detaljer.

Inom datorspel vet jag att det finns några olika simulatorer. Till exempel skulle jag gissa på att Arma 2 räknas som det.
Arma 2 är den civila versionen av ett program som är till för att träna soldater. Men det finns moddar till Arma 2 om man vill få upp realismen ytterligare.

Vad har ni för erfarenheter, och vilka spel verkar mest realistiska? Kanske är det bara några delar inom vissa rollspel som är det.
Nu har jag fortfarande inte fått en chans att testa det ordentligt. Men uppmärksamhetssystemet i Noir får mig att misstänka att Noir är mer realistiskt än många system som vill simulera allt.
 

snorful

Veteran
Joined
29 Nov 2012
Messages
37
Location
Götlaborg
Lupus Maximus said:
Hellmer said:
Hej allihopa!
Jag satt runt kvällsbordet och funderade på om det finns några rollspel som försöker vara superrealistiska. Tänkte direkt på Eon, men jag vet inte hur realistiskt det egentligen är. Är det någon som känner till spel som försöker vara superrealistiska?

Det behöver inte vara inom någon specifik genre. Jag för min del tycker det hade varit roligt att spela ett superrealistiskt fantasy-spel med magi. Där man kanske kan lägga helande magier men måste tänka på blodförlust och om pilen sitter kvar, till exempel.
För mig är realism i rollspelsstrid när Är det går snabbt att slå fram resultat, så att man kan hålla uppe stress, samt att det finns risk för direkt dödande hugg. Men att man samtidigt kan ha ett barslagmål som leder till mer "smärtskada" än "trauma".

För simulerande system riskerar att bli nedtungt, och missar snabbheten som jag anser måste finnas för att jag skall uppfatta det som realistiskt.

Skulle jag köra "realistisk fantasy" så skulle jag nog välja Runequest 6, och sedan improvisera vissa detaljer.

Inom datorspel vet jag att det finns några olika simulatorer. Till exempel skulle jag gissa på att Arma 2 räknas som det.
Arma 2 är den civila versionen av ett program som är till för att träna soldater. Men det finns moddar till Arma 2 om man vill få upp realismen ytterligare.

Vad har ni för erfarenheter, och vilka spel verkar mest realistiska? Kanske är det bara några delar inom vissa rollspel som är det.
Nu har jag fortfarande inte fått en chans att testa det ordentligt. Men uppmärksamhetssystemet i Noir får mig att misstänka att Noir är mer realistiskt än många system som vill simulera allt.
Strider i t.ex Rolemaster är snabba (Även om vissa inte anser det), då allt man gör är slår ett slag, lägger på bonus (modifierad av motståndarens försvar) och kollar på en tabell för ditt vapen, som du har fått kopierad av spelledaren. Gör du en kritisk skada, så slår du på tabellen med chans att mörda motståndet på alla möjliga blodiga sätt, eller misslyckas fatalt med ditt slag. Finns även brawl, för till exempel barslagsmål, med kryddan att i ett fåtal utfall i den kritiska tabellen så råkar du klubba till stackarn du slår på så hårt att hen står och dör.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
snorful said:
Strider i t.ex Rolemaster är snabba (Även om vissa inte anser det), då allt man gör är slår ett slag, lägger på bonus (modifierad av motståndarens försvar) och kollar på en tabell för ditt vapen, som du har fått kopierad av spelledaren.
Det förklarar en hel del.
När vi spelade Rolemaster för 20+ år sen var vi tonåringar utan tillgång till kopiator/skrivare. :gremsmile:
 

snorful

Veteran
Joined
29 Nov 2012
Messages
37
Location
Götlaborg
Mr. T said:
snorful said:
Strider i t.ex Rolemaster är snabba (Även om vissa inte anser det), då allt man gör är slår ett slag, lägger på bonus (modifierad av motståndarens försvar) och kollar på en tabell för ditt vapen, som du har fått kopierad av spelledaren.
Det förklarar en hel del.
När vi spelade Rolemaster för 20+ år sen var vi tonåringar utan tillgång till kopiator/skrivare. :gremsmile:
Det revolutionerade hela spelupplevelsen när inte GM behövde kolla upp alla slag :gremwink:
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
snorful said:
Det revolutionerade hela spelupplevelsen när inte GM behövde kolla upp alla slag :gremwink:
Det kan jag tänka mig. Mitt minne av Rolemaster var mycket "hm... tabellen för... " bläddra, bläddra, bläddra "... och sedan..." bläddra, bläddra, bläddra.

Men jag var inte så förtjust, under spelandet, i hur resultaten beskrevs i tabellerna heller. Att läsa crittical-tabellerna utanför spel, var dock rätt underhållande. :gremlaugh:

Uppfattar du Rolemaster som realistiskt? Och vad får dig att tycka eller inte tycka det? I och med att du spelat det med fart så gissar jag i alla fall på att du tycker det är kul :gremsmile:
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Lupus Maximus said:
Men jag var inte så förtjust, under spelandet, i hur resultaten beskrevs i tabellerna heller. Att läsa crittical-tabellerna utanför spel, var dock rätt underhållande. :gremlaugh:
Det är bara för att du aldrig fick snubbla på inbillade osynliga sköldpaddor.
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,343
Location
Stockholm
Jag kan säga att ha ett offer till spelledare som kunde tabellerna i huvudet också funkade. (Har spelat över 160 timmar Rolemaster i sitt liv, vilket ändå inte är något mot hur mycket tid jag lagt ner på spel jag verkligen gillar).
 

Totte

Warrior
Joined
1 Aug 2004
Messages
387
Hârnmaster är väldigt realistisk potatisfantasy.

Du trampar på en spik, såret blir infekterat, du dör.
 

snorful

Veteran
Joined
29 Nov 2012
Messages
37
Location
Götlaborg
Lupus Maximus said:
snorful said:
Det revolutionerade hela spelupplevelsen när inte GM behövde kolla upp alla slag :gremwink:
Det kan jag tänka mig. Mitt minne av Rolemaster var mycket "hm... tabellen för... " bläddra, bläddra, bläddra "... och sedan..." bläddra, bläddra, bläddra.

Men jag var inte så förtjust, under spelandet, i hur resultaten beskrevs i tabellerna heller. Att läsa crittical-tabellerna utanför spel, var dock rätt underhållande. :gremlaugh:

Uppfattar du Rolemaster som realistiskt? Och vad får dig att tycka eller inte tycka det? I och med att du spelat det med fart så gissar jag i alla fall på att du tycker det är kul :gremsmile:
Jag tycker det är ett roligt spel, ett av mina favoriter, både och MERP. Sen så tycker jag inte att det är jätterealistiskt. Eller ja. Spelar man med alla regler så kan man ju säkert se det som realistiskt, men det blir mest bökigt. Ungefär som att spela med modden till Skyrim där man måste äta var fjärde timme, och se till så att man inte fryser ihjäl om man hamnar i kallt vatten. Det är säkert jätterealistiskt, men jag spelar ju för att ha roligt, inte för att att simulera verkligheten med magi och monster som äter upp en.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,794
Location
Stockholm
Testa the Daughters of Verona, det är ungefär så verkligt som det blir. Ingen mekanik kan vara mer realistisk än verkligheten!
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Sjunde inseglet said:
Twilight 2013 är ganska ambitiöst när det kommer till att simulera stridssituationer. Man tar hänsyn till utmattning, ledarskap, stress, manövrering, vapen, nedhållande eld, moral och mycket mer. Kan varmt rekommenderas till de som tycker att en strid ska ta ett till tre spelmöten och att militär utbildning är ett krav för varje deltagare i spelgruppen.

Något i mig tyckte att det var fascinerande men jag skulle aldrig orka spelleda det själv. :gremsmile:
Hm... Jag betade mig aldrig igenom regelboken. Låter helt klart som om jag skall ta mig tid att läsa igenom stridsreglerna. :gremsmile:

Så långsamt verkar det inte vara, så länge inte striden i sig är väldigt utdragen. Hittade ett kort exempel här.
 
Top