Nekromanti Supernaturalgate - runda 1

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,198
Location
Malmö
Spelets fluff är baserat på tv-serien Supernatural
http://en.wikipedia.org/wiki/Supernatural_(TV_series)

Deltagare (13 stycken):
Konrad Konvalj
Paxen
unfair
Smrtihara
Fain
Vicotnik
Maniac
Recca
Vimes
Lu-kaazh
Dr. Frankenstein
Korpa
Möller

Intro:
Världen är full av varulvar, spöken och andra monster. Men värst bland dessa är demoner som lyckats slå sig fria från helvetet och tagit sig ut till människornas värld. Och värst bland dessa, i varje fall just nu, är Koka'bael. En demon som studerat tecknena och skrifterna och funnit att en ritual kan hållas den 22 september på en specifik ohelig plats i den amerikanska södern, där det numera ligger en stor övergiven gård. Där kommer han, tillsammans med andra demoner, att kunna öppna en port till helvetet för att släppa sina legioner fria.

Det finns dock andra än demoner som kan läsa tecknen och studera gamla skrifter. Flertalet Jägare, svurna att rensa världen från monster och demoner, har också listat ut var och när denna ritual kan hållas och att Koka'bael ligger bakom. Natten den 22 september är demonerna på intet sätt ensamma på gården.

Tumult utbryter när flera olika jägare i olika konstelationer simultant stormar gården. Den elektriska belysningen flimmrar och dör samtidigt som tjocka moln drar över månen. Det blir becksvart.

Med fumlande händer tänder någon en lykta som sprider ett spökligt sken i gårdens stora matsal, där tretton personer samlats. I fjärran hörs ylandet av vad som endast kan vara helveteshundar, hungriga efter att slita alla dem som motsätter sig deras mästare i stycken.

Men vem eller vilka av de tretton är egentligen besatt av en demon? Och vilka är jägare ute efter att stoppa Koka'bael från att avsluta jävulsritualen?

Ritualen är redan påbörjad och kommer fortsätta av sig själv om inte demonerna som startade den dödas.

På matsalens bord ligger Colten, den legendariska revolvern som enligt sägnen kan dräpa allt.

Regler (se till och läs noga, även om du spelat förr):
1. Jägarna vinner när alla Demoner är ute ur spel. Demonerna vinner när de är lika många eller fler än Jägarna.

2. Endast deltagare var roll är kvar i spel, och jag xyas förstås, får posta inlägg här och i övriga trådar med namnet ”Supernaturalgate – Runda X”. Spelare som blir utslagna får posta ett sista inlägg och tacka för sig, men absolut inte nämna någon spelinformation eller uttrycka några gissningar eller misstankar.

3. Det är förbjudet att diskutera spelet med varandra utanför de officiella speltrådarna (dvs vrållåda, PM, mejl, ansikte-mot-ansikte, med mera = ej tillåtet). Undantaget är om ens roll explicit uttrycker att, och med vilka personer, man får diskutera spelet utanför de officiella trådarna.

4. Man får inte editera inlägg man skrivit i efterhand. Skriver man fel så gör man ett nytt inlägg där man förklarar och rättar sig. Skriver man något man ångrar gnisslar man tänder och går vidare.

5. Varje spelare måste göra minst ett inlägg i varje runda/tråd. Görs detta inte diskvalificeras spelaren från spelet. När den aktuella rundan är slut kommer spelarens tillhörighet (Jägare/Demon) att avslöjas. Uppstår en situation där ni känner att ni inte längre kan vara med, kontakta mig genast så vi potentiellt kan hitta en ersättare.

6. Blir en spelare av någon anledning avstängd från www.rollspel.nu medan dennes roll är kvar i spel, diskvalificeras spelaren omedelbart från spelet. När den aktuella rundan är slut kommer spelarens tillhörighet (Jägare/Demon) att avslöjas.

7. Varje spelare har en rollbeskrivning som ni fått i ett PM från mig. Informationen däri får ni fritt dela med er av i speltrådarna eller ljuga helvilt om, beroende på vilket ni tror hjälper er sida att vinna. Ni får dock inte, under några omständigheter, direkt citera de PM ni fått av mig (rollen eller eventuella andra) utan måste skriva om det och använda era egna ord. En spelare som citerar sin rollbeskrivning diskvalificeras omedelbart. När den aktuella rundan är slut kommer spelarens tillhörighet (Jägare/Demon) att avslöjas.

8. Varje runda ska ni rösta på den spelaren ni vill ska lämna spelet. Era röster skriver ni i fetstil såhär: ”Röst: xyas” i fetstil så jag enkelt kan hitta dem. Det är helt tillåtet att skriva ”Röst: Ingen” om det är det man vill. Man får ändra sin röst hur många gånger som helst under en runda och det är bara ens senaste röst som kommer räknas när rundan är slut.

9. Vissa deltagare har roller som kräver att de kommunicerar med mig. Detta görs visa PM här på forumet. Precis som med rösterna får ni ändra er hur många gånger ni vill innan rundan är slut och det är bara den senaste som räknas.
Notera att andrahandsval ær inte tillåtna. Ni har ett val.

10. När en runda tar slut (20.00 måndagar och torsdagar) kommer jag att skriva ”STOPP” i ett inlägg. Efter detta är det inte tillåtet att skriva ytterligare inlägg i tråden. Röster som lagts efter det att sluttiden för rundan nåtts kommer inte att räknas (det beror alltså på tidpunkten för rösten, och inte på mitt STOPP-inlägg då detta kan komma försenat).

11. Rollerna är slumpmässigt fördelade bland spelaren. Ingen hänsyn till något har tagits.

Spelstruktur:
Spelrundorna avslutas klockan 20.00 måndagar och torsdagar och varje spelrunda har sin egna individuella tråd här på forumet.

Under ”dag-rundan” sker följande:
- Ny tråd med namnet ”Supernaturalgate – Runda X” läggs upp av mig. I det första inlägget kommer information om vilka deltagare som är kvar att finnas, samt (från och med runda 2) vilka som försvunnit ur spel och vilken tillhörighet de hade.
- Samtidigt som den nya tråden läggs upp får de som användt förmågor PM-svar från mig.
- I tråden diskuterar ni och röstar på den som ni vill ha bort.
- De som kan och vill skickar PM till mig om hur de ska använda sina egenskaper.
- Innan rundan är över skickar demonerna ett PM till mig om vem de vill ”natt-mörda”. Precis som med röstning får de ändra sig hur många gånger som helst fram tills rundans slut och endast det senaste räknas.

Under "Natt-rundan" sker följande:
- Den person med flest röster på sig tvingas lämna spelet.
- Demonerna mördar någon och de förmågor som spelarna valt att aktivera under "Dag-fasen" får effekt.

Den nya ”dag-rundan” läggs upp så fort jag har möjlighet efter det att ”natt-rundan” är klar.
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
Så då har det börjat. Jag vet inte vad man först ska trycka på, men jag gör så att jag börjar rösta och den första rösten lägger jag på..

Röst: Möller då han är inloggad
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Tja, jag har hört att det är bra för byborna att rösta ut erfarna, farliga spelare. Dit Vicotnik och Vimes, men även Lukas och unfair har ju spelat tidigare.

Så, jag är orättvis
Röst: unfair
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,307
Så nu är spelet igång. :gremsmile: Så som jag har längtat.

Men dags att vara seriösa. Jag har har noll koll på settingen så ut över det som står i start inlägget har jag ingen koll på, för hoppningsvis så räcker det.

Som vanligt tänker jag sätta igång med att slänga ut min röst och det får bli på Vimes. Då han är längst bak i bokstavordning.

Röst: Vimes
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
Då i Supernatural finns massor av olika otyg så håller jag just nu på och funderar på vilka som kan finnas i Spelet.

Först och främst, Jägare finns det ju såklart. Demoner självklart.

Men vad finns sen? Någon som har förslag på vad vi kan möta?
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,307
Paxen said:
Då i Supernatural finns massor av olika otyg så håller jag just nu på och funderar på vilka som kan finnas i Spelet.

Först och främst, Jägare finns det ju såklart. Demoner självklart.

Men vad finns sen? Någon som har förslag på vad vi kan möta?
Troligtvis
xyas said:
Världen är full av varulvar, spöken och andra monster
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Så då var det äntligen igång!

Rundorna avslutas 20.00 måndagar & torsdagar. Är jag fel ute om jag tror att denna runda avslutas ikväll? Har jag missat någon information som säger att denna runda avslutas på måndag kväll?

Lägger iväg min första röst också.

Röst: Möller

Motiveras med att jag inte håller med om:

Möller said:
Tja, jag har hört att det är bra för byborna att rösta ut erfarna, farliga spelare.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,307
Paxen said:
Så då har det börjat. Jag vet inte vad man först ska trycka på, men jag gör så att jag börjar rösta och den första rösten lägger jag på..

Röst: Möller då han är inloggad
För att vara så effektiva som möjligt tycker jag att vi redan nu startar drev. Så jag tänker hänga på Paxen och rösta på Möller då han är online.

Röst: Möller
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,198
Location
Malmö
Konrad Konvalj said:
Rundorna avslutas 20.00 måndagar & torsdagar. Är jag fel ute om jag tror att denna runda avslutas ikväll? Har jag missat någon information som säger att denna runda avslutas på måndag kväll?
Ursækta før otydligheten. Denna førsta runda avslutas alltså på måndag kvæll. Den blir lite lång, men det kan inte hjælpas i och med den førsenade spelstarten.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
Jag tycker i gund och botten att rösta ut de erfarna är en rätt dum strategi, i varje fall i spelets inledning. Förr eller senare kommer man vara tvungen att nypa de erfarna, men att börja med att rensa ut de som har varit med mycket redan i första rundan är orimligt.

Jag tycker att vi ska diskutera följande saker den här rundan:
1. Min gamla käpphäst varulvspelssCV: har du varit med förut, hur har det gått, tankar kring hur du spelat förut och hur du vill spela nu och så vidare.
2. Vilken information kan vara intressant att outa? Hur ska information outas när den väl gör det? Och så vidare.

Det är ungefär på den nivån första rundan lär hamna: resonemang kring varulvsspelstaktik i stort och resonemang kring den information vi har fått i våra roller (givetvis utan att avslöja informationen helt ur det blå).

Sedan ska vi förstås ha några drev igång. Två-tre spelare bör vi hinna med att pressa ordentligt innan deadline.

Jag gör såhär:
Röst: Möller - han har en röst sedan tidigare, och vi kan sätta ett drev på honom direkt tycker jag. Eventuellt är det lite svagt av honom att hoppa på "rösta ut erfarna"-tåget.

-'-

Angående mitt varulvsspelsCV:
Jag har varit med i Star Wars (bybo), Mutant (bybo), Western (varulv), Blood Bowl (bybo), Mutant Chronicles (SL) och Stargate (bybo). Jag tror att min främsta styrka som bybo är att jag i princip alltid uppfattas som bybo, jag blir ofta grönad och har aldrig blivit utröstad. Som varulv blev jag utröstad i tredje rundan.

I det här spelet ska jag försöka:
1. Lita mer på min magkänsla och inte snurra upp mig i virriga teoretiska spekulationer.
2. Vara drivande, hård mot de inaktiva och de som inte är lagspelare.
3. Föra statistik, det är jag dålig på. Och ju fler som faktiskt för statistik desto bättre för byn.
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Hm, ett drev mot mig såhär på eftermiddagen? Då kan det ju vara bra att jag säger något.

Jag citerar från föranmälningstråden:
Vicotnik said:
Frankenstein said:
Jag har aldrig spelat på rollspel.nu men kört förut.
Inte så svårt börja med att rösta på Vicotnik som alla andra så blir det bra.
Mjo med tanke på vilka som är med så vore det mest logiskt att rösta ut mig eller Vimes först, ev unfair, annars är det inga direkta namn som jag känner mig direkt orolig över ifall någon av oss skulle bli varulv.
Varför är du emot utröstandet av erfarna spelare?
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
Vicotnik said:
Paxen said:
Då i Supernatural finns massor av olika otyg så håller jag just nu på och funderar på vilka som kan finnas i Spelet.

Först och främst, Jägare finns det ju såklart. Demoner självklart.

Men vad finns sen? Någon som har förslag på vad vi kan möta?
Troligtvis
xyas said:
Världen är full av varulvar, spöken och andra monster
Varulvar är ovanliga. Spöken är det som dom möter mest i dom första säsongerna (Om jag inte minns fel). Demoner börjar dyka upp i andra säsongen (om man bortser från Demonen med gula ögon förstås, och hans hantalngare). Jag tror därför inte att det finns varulvar, spöken, kanske, men inte så troligt.
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
(Och med »du« menar jag alltså Konrad Konvalj«, vars inlägg jag svarade på. Om det nu var otydligt)
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,307
Konrad Konvalj said:
Motiveras med att jag inte håller med om:

Möller said:
Tja, jag har hört att det är bra för byborna att rösta ut erfarna, farliga spelare.
Tillviss del kan jag förstå Möllers resonemang, för om någon erfaren och skicklig spelare är varulv så är dessa väldigt farliga. Men att rösta ut erfarna spelare bara för att de kanske kan vara varulvar är inget jag anser vara särskillt klokt. Överlag så ska man inte rösta ut någon bara för att möjligheten finns att personen är varulv. För då skulle vi rösta ut alla som deltar i spelet. Utan man bör ha någon form av misstanke eller magkänsla för de som föredrar att gå efter den.
---

Sen kan jag nämna att jag kommer föra ett ordentligt excel dokument över hur/vem och vilken ordning som vi lägger röster. Kommer att lägga ut dem lite då och då i tråden så ni kan se mina anteckningar.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
Möller sitter nu på fyra röster, jag tycker att vi ska försöka komma fram till vad vi vill ha av honom. Vad pressar vi efter? Att stöta fram lite info genom press under de tidiga rundorna tror jag är en god sak.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,307
Mitt VarulvsCV börjar jag tappa kollen på då jag har vairt med i så pass många spel. Jag har i princip varit med i alla utom 2 (D&D samt Stargate) här på rollspel.nu om jag kommer ihåg rätt.
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Mitt varulvsspelsCV är mycket tomt.

Jag var med första rundan på ett spel (men vad var temat ...?), men var tvungen att hoppa av.
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,595
Location
Huddinge
Kul att spelet äntligen är igång.

Mitt Varulvs CV lyder.

västern: diskad under första rundan ( seriöst citera inte era roller)

Blood browl: var jag bybo som kunde överleva att bli dödad.

mutant chronicles: där jag var siare

stargate: där jag var DTF


Det är en fråga som tål att ställas "tror ni det finns en tredje fraktion?"
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,307
Vimes said:
Möller sitter nu på fyra röster, jag tycker att vi ska försöka komma fram till vad vi vill ha av honom. Vad pressar vi efter? Att stöta fram lite info genom press under de tidiga rundorna tror jag är en god sak.
Ju fortare vi kan få fram information dessto bättre. Men jag tror det kan vara instressant att se hur möller väljer att reagera samt om han väljer att outa något.

Möller väljer du att outa något så vill jag gärna se en motivering till varför du valde att just outa den biten av information. Så jag säger låt möller välja ifall han ska outa och vad han outar. Jag tror det ger oss mer än ifall vi väljer vad han ska outa.
 
Top