Nekromanti Supermaffa kampanjen CoC?

Joined
18 Aug 2000
Messages
319
Location
Sverige, Stockholm
Jag har precis köpt call of Cthulhu boken i hårdpärm men har för mig att det finns e superkampanj till detta spel. Jag vet att mountains of madness är en del, men vilka är de andra, för jag har för mig att "mask of something" ingår också.
 

sluper

Swordsman
Joined
8 Jun 2000
Messages
432
Location
Umeå & Järbo (Sandvikens kommun)
du tänker på "Beyond the mountains of madness" som är en gigantisk bok, tjockare än regelboken. Chaosium ser det inte som en kampanj utan ett äventyr i flera delar. Jag SLade den i somras och blev rätt besviken. Man borde få mer för den surt förvärvade femhundring man lägger ut på det. Men någonstans bland alla fakta, handouts (faktum är att Lovecrafts "at the mountains of madness" fungerar som en handout, men den får du inhandla separat... du måste ju ändå läsa den för att kunna SLa äventyret), skeppsstatistik och utrustningslistor glömde de plotten som man får brodera ut ganska mycket själv för att det inte ska bli tråkigt.

Sedan har vi "the Complete masks of Nyarlathotep" som jag inte kört än, men snart så... Jag har läst igenom större delen av denna kampanj och kan säga att ryktet om att detta skulle vara den bästa kampanjmodulen som någonsin släppts till något rolllspel faktiskt kan stämma. Verkar hur bra som helst!

Sedan finns det en till klassisk CoC kampanj som heter "horror on the orient express" men den har jag ingen erfarenhet av.

Men om du är nybörjare på CoC så tror jag inte att något av ovanstående är att rekommendera. I så fall bör du börja med att plöja lite Lovecraftnoveller (typ Pickmans model, the whisperer in darkness, the music of Erich Zann och the Call of Cthulhu) för att snappa upp stämningen, och sedan börja med några mindre scenarion. tex Boken "In the shadows" som innehåller tre mindre scenarion som alla är väldigt bra och väldigt Cthulianska... scenariot "in the shadows of death" från nyss nämnda bok är väldigt skojigt.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,052
Location
Sthlm
Jag har spellätt halva (ungefär) Masks Of Nyarlathotep och vill mena att det är en av dde bästa kampanjer jag har stött på. andra bra call äventyr är (enligt mig och min spelargrupp) The Edge Of Darkness (introäventyr fins med i reglerna.. kanske det bästa introäventyret någonsin) och de äventyren i Adventures In Arkham Country som inte är dreamlands relaterade (marginelt mindre en hälften).

Sen vill jag också förespråka inköpadet av Keepers Companion (gör att frågan "Vad står det i min mystiska bok?" blir något så när besvarad). och givetvis 1920´s investigators companion som faktiskt ger en övertygande bild av amerika på tjugotalet.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Vad det gäller introäventyren så tycker JAG att Dead Man Stomp är helt suverän!

Fast The Haunting är cool också, speciellt när sängen anfaller (fast det blev mer action-humor än skräck då en av spelarna (och då menar jag en spelare, inte en investigator) förlorade förståndet och gick loss på sängen med en kniv, det blev lite misslyckat, men vi hade kul)!
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Vad det gäller introäventyren så tycker JAG att Dead Man Stomp är helt suverän!

Fast The Haunting är cool också, speciellt när sängen anfaller (fast det blev mer action-humor än skräck då en av spelarna (och då menar jag en spelare, inte en investigator) förlorade förståndet och gick loss på sängen med en kniv, det blev lite misslyckat, men vi hade kul)!

Och så tänkte jag fråga om Day of the Beast?
 

R3D3

Veteran
Joined
26 Jul 2000
Messages
15
Location
Borlänge så klart!
Tillbehöret till Mountains of Madness kampanjen var det mest värdelösa jag någonsin har köpt. Du får inte ens hälften av alla de handouts du behöver utan du bilr ändå tvungen att kopiera en massa ifrån boken. Annars så tycker jag att själva kampanjen är helt klart spännande och bra.
 

sluper

Swordsman
Joined
8 Jun 2000
Messages
432
Location
Umeå & Järbo (Sandvikens kommun)
tyckte tillbehören var helt OK, men alldeles för dyra. Gillade speciellt vykortet med en bild på Gabrielle där det på baksidan stod nå't i stil med "the m/s Gabrielle shortly before her tragic voyage to the Antarctic"
 

R3D3

Veteran
Joined
26 Jul 2000
Messages
15
Location
Borlänge så klart!
Verkar som vi inte snackar om samma tillbehör, var nämligen inget vykort i mitt. Det jag köpte var Antarctic Expedition Pack. Finns det fler än det? I alla fall, det som kom med i mitt var då en spelledarskärm och i den låg en karta, en tidning med diverse relaterade artiklar och ett utdrag ur boken. Jo, det var en 'dock pass' mojäng också. Det jag verkligen hade behövt var en uppsättning av alla olika utrustningslistor, kartorna över båtarna, gärna lite short notes om slp's, etc.
 

sluper

Swordsman
Joined
8 Jun 2000
Messages
432
Location
Umeå & Järbo (Sandvikens kommun)
Det jag köpte var Antarctic Expedition Pack

Jo, det gjorde jag åxå... jag fick med fejktatuering, klistermärke och tygmärke åxå + tidningsurklipp med tryck på båda sidor, ett brev på tyska samt de förlorade kapitlen ur "the narrative of Arthur Gordon Pym"
 

akenol

Veteran
Joined
6 Sep 2001
Messages
55
Location
Östermalm, Stockholm
Nej det finns bara en version av den, skumt att ni har olika.
Dock tycker jag att tygmärket är klart snyggast. Har sytt på det på min hemmasydda antarktisjacka (snott modellen från BtMoM). Det blev ganska snyggt faktiskt.

/Åke "som måste skryta lite" Nolemo
 

Bosse_UBBT

Swordsman
Joined
7 Feb 2000
Messages
429
Location
Stockholm
Jag håller helt klart med Edge of Darkness är ett helt suveränt introäventyr (de första CoC äventyr jag spelade utanför konvent, och som fick mig fast). Lysande, helt enkelt.

/Bosse
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,524
Location
En mälarö
De "supermaffa-kampanjer" jag känner till är:

Masks of Nyarlathotep - En gammal klassiker som numera finns återutgiven. Ett säkert köp.

Beyond the Mountains of Madness - Med allra största säkerhet den mest omfångsrika kampanjen till något spel någonsin. Bra, men kanske lite väl lång.

Horror on the Orient Express - Den största CoC-kampanjen tills "Mountains" dök upp. En rälsbunden skräckturné genom ett inte-fullt-så-trevligt europa. Min personliga favorit.

Shadows of Yog-Sothoth - Ännu en gammal klassiker. Inte fullt lika bra som "Masks", men klart spelvärd. Den första mega-kampanjen till CoC.

The Thing at the Threshold - Mycket bra kampanj med ett fantastiskt klimax i bästa Indiana Jones-stil. Kul.

Spawn of Azatoth - Ännu en äldre, utgången kampanj som tyvärr inte finns återutgiven.

The Trail of Tsathoggua - Utgången kampanj som jag inte vet nått om.

Day of the Beast - Nyutgiven klassiker som ursprungligen hette "The Fungi from Yuggoth". Den gamla versionen var helt OK, så den är säkert inte sämre nu med tanke på att ett par nya kapitel har lagts till.

Det finns även ett antal kampanjer till Cthulhu Now som jag inte vet nått om. På Chaosiums hemsida vill jag minnas att det finns en ganska utömmande sida om deras produkthistoria.

/Anders
 

sluper

Swordsman
Joined
8 Jun 2000
Messages
432
Location
Umeå & Järbo (Sandvikens kommun)
the compact trail of Tsathoggua

Den är väl varken särskilt ny eller särskilt stor (två deläventyr)eller särskilt bra.

Om vi går från "supermaffa" till normalstora kampanjer så rekommenderar jag hellre "Horrors heart"
 

Ximnipot69

Swordsman
Joined
18 Dec 2000
Messages
412
Location
Huskvarna, Småland
Jag ska oxå börja med Masks... snart och jag här läst igenom den ett antal gånger. Den är helt klart värd sitt pris då den innehåller allt som behövs för att spela Cthulhu länge. Den är väldigt genomarbetad och har en massa handouts och plotterna går in i varandra ordentligt. Den är helt klart supermaffig.

Keepers Companion måste jag hålla med om var en riktigt bra bok, jag rekomenderar den oxå varmt.
 
Top