Nekromanti Superhjältespel, vad vill du göra i dem?

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,484
Förutom att slå folk på käften alltså. Gillar du såpopera aspekterna? Kreativt problemlösande med krafter? Eller något annat?
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,183
Location
Borås, Sverige
Gillar när man får blanda det civila livet med hjältandet. Sedan är det naturligtvis viktigt att Hjältandet har en mekanik som fungerar och matchar med grittynessen som är satt i spelet.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,560
Location
Rissne
Jag tycker egentligen att det här med att slå folk på käften är ganska en ganska ointressant del. Jag vill:
  • Ha såpopera, gärna av den riktigt märkliga sorten som blandar tidsresor, onda tvillingar och gudar från andra dimensioner.
  • Kluriga dilemman som inte nödvändigtvis innebär svåra personliga val. Jag är mer intresserad av frågor som börjar "är det rätt att..." än av frågor som börjar "ska jag verkligen...". Om det är begripligt. Mer principer, mindre personligt.
  • Kreativt problemlösande med krafter.
  • Gärna mysterielösande med krafter också. Ledtrådsletande och den sortens pysslande.
  • Upptäcka coola, stora metaplot-hemligheter.
Typ. Så... Ungefär samma saker som jag vill ha från de flesta spel, alltså. =)
 

Wyldstorm

Swordsman
Joined
22 Apr 2003
Messages
786
Location
Skellefteå.
Klappjakt av olika länders hemliga divisioner, på det nya förbryllande vapnet..
Paranoia på steroider.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,558
Jag vill spela något liknande X-Men med olika grupperingar som intrigerar mot varandra. Men mest av allt vill jag slå folk på käften.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,340
Location
Helsingborg
Superhjälterollspel är inte kompletta utan att frågor om moral, etik och samhället finns i bakgrunden (eller rampljuset).
Om du kan göra världen till en utopi, är det rätt att göra det? Vad innebär det att ha/ta ansvar? Får man göra vad som helst när mänsklighetens (eller ganske ditt folks) överlevnad hotas?
etc...
När Lex Luthor raljerar om att Superman är ett hot för att han infantiliserar mänskligheten och lurar dem att vara passiva och självbelåtna...då tindrar mina ögon.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,674
Location
Eslöv
Jag vill ha en story med en maffig macrokonflikt men som fokuserar på microkonflikterna.
Det ska ges tid och utrymme att fråga sig själv "Är det rätt att jag som ensam individ ska göra avtryck på halva planeten bara för jag råkade födas med förmågan att skjuta laser genom öronen?"
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Jag vill ha:
  • Möjlighet att känna mig cool och kraftfull.
  • Möjlighet att vara unik.
  • Såpa och relationer.
  • Även "kraftlösa" som Clint Barton och Batman ska kunna vara coola och kraftfulla och spela på samma bana.
  • Skurkar som man älskar att hata, och som kan återkomma.
  • Mooks.
Och mina tre favvospel som bäst uppfyller dessa är Smallville RPG, Marvel Heroics, och Supergänget.
 

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Joined
13 Jul 2012
Messages
1,582
Location
Göteborg
Krille;n290078 said:
Jag vill ha:
  • Möjlighet att känna mig cool och kraftfull.
  • Möjlighet att vara unik.
  • Såpa och relationer.
  • Även "kraftlösa" som Clint Barton och Batman ska kunna vara coola och kraftfulla och spela på samma bana.
  • Skurkar som man älskar att hata, och som kan återkomma.
  • Mooks.

Det här, pretty much :)
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,121
Sitta och vara hård och bitter i regnet / på krogen / bådadera
Vara kvasi-fascistoid a la Frank Miller (fast som parodi, inte på allvar - kan fortfarande inte haja att hans grejer verkar va på allvar..)
 
Top