Superhjälterollspel

tupelo

Veteran
Joined
30 Nov 2012
Messages
62
Hej

Har fått önskemål om att spela ett superhjälte rollspel. Men har inte gjort det förut någon som har tips på äventyr eller settings som är kul?
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Aberrant är ju en fantastisk vision men med ett väldigt... ofärdigt regelsystem. Masks verkar spännande men lite för mycket serietidning för min smak. More than human verkar bra!
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,386
Rekomendationer av regler och settings:

”Vanliga spel”
Wild Talents: Gritty och brutalt, man kan bygga nästan vilka krafter som helst men det är inte för crunchy.

Supergänget: REGELBOKEN ÄR EN SERIETIDNING! Ultra lätt och kul.

Marvel FASERIP: Det bästa superhjälte rollspelet! Regler som uppmuntrar rollspelande eller taktik och dessutom får grupper med spelare med olika preferenser att spela bra ihop. Lätta regler som får fighter att flyta på bra och krafter att kännas olika. Det finns hundratals med officiella stats om man vill spela färdiga hjältar/skurkar. OCH ALLA REGLERNA, KARAKTÄRERNA OCH ÄVENTYREN ÄR GRATIS: https://classicmarvelforever.com/cms/

Konstiga alternativ:
Base Raiders är kul och har en weird pitch. Alla de stora superhjältarna och skurkarna har dött av okända anledningar, men deras prylar är kvar! Så man spelar folk som bryter sig in i the Batcave, Reed Richards laboratorium och så vidare för att sno saker att ge sig själv superkrafter med.

Better Angels: Man spelar personer besatta av demoner som låtsas vara superskurkar. Demonerna lämnar och hittar bättre värdar om man inte är ond nog men är man för ond sugs man ner i helvetet. Det är därför skurkarna alltid har korkade planer som att sno Månen och varför de aldrig bara skjuter hjältarna i huvudet. Man vill göra nog för att göra demonen nöjd men inte någon riktig skada.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,514
Jag tycker att Mystery Men! verkar bra, influerat av tidiga DnD/OSR. Har dock bara läst det och inte spelat. Finns som pdf på DriveThruRPG och som print on demant på Lulu. Regelboken innehåller även ett äventyr men jag är inte så imponerad av det. Om jag skulle spelleda en superhjältekampanj skulle jag hellre titta på 80-talets X-Men för inspiration.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,386
Rekommendationer för äventyr:

Jag tänker pimpa mitt nya äventyr där man spelar superskurkar. Har sitt eget regelsystem: http://www.scenariobiblioteket.se/produkt/farsoter-kopia/

Och Force Majeure som finns i Hydra 8. Man måste rensa upp ett korrupt helveteshål av en stad innan en gammaltestamental superskurk förintar den som ett modernt Sodom: https://hydra1989.wordpress.com/2019/05/30/hydra-8/

Jag tänker också pimpa mitt gamla äventyr med regler för Marvel FASERIP och Supergänget: http://www.scenariobiblioteket.se/produkt/prison-city/

Så, självhorandet över. Andra bra scenarion:

No soul left behind: Är till Better Angels. Man spelar lärare på en skola som blir superskurkar för att rädda skolan från att stängas. Är sjukt bra! Kopplat till Better Angels settingen hårt bara.

Wings of the Valkyrie: Är från 87 och till Champions (ett inte rekomenderat regelsystem för det är bara crunch!). Men det är ett mord mysterium med tidsresor och nazister!
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,386
Om du kollar runt på nätet kommer någon rekommendera Masks: A new generation så jag vill prata om det. Det är ett spel bara designat för att spela ut tonåringar som precis blivit superhjältar. Det är en VÄLDIGT specifik genre. Så om du köper det med tanken på att spela något annat än exakt vad det är gjort för så är det ett dåligt köp.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,386
Hit the streets: Defend the block är ett kul spel. Det är dock ett spel som handlar om att vara en community organiser/frivillig socialarbetare med superhjältandet mer som en metafor. Så abstrakta superkrafter och så.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,618
Location
Göteborg
Jag är ju ruskigt förtjust i With Great Power …. Det är dock lite svårläst, men det har ett helt fantastiskt system för att skapa superhjältar med fräcka krafter och en intressant bakgrundshistoria. Nu var det dock åratal sedan jag spelade det, för jag lånade ut mitt ex och fick aldrig tillbaka det.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,386
Jag vet inte men är inte City of Mist ett superhjälterollspel?
Någon som har någon erfarenhet av det? Hur är settingen, reglerna osv?
City of Mist är ett weird ”Personer blir historier” så folk kan ”vara” Snövit eller Hercules. Det är inte riktigt urban fantasy eller riktigt superhjältar. Jag tycker det är ett sämre Changling the Dreaming.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,919
Location
Umeå
Jag är ju ruskigt förtjust i With Great Power …. Det är dock lite svårläst, men det har ett helt fantastiskt system för att skapa superhjältar med fräcka krafter och en intressant bakgrundshistoria. Nu var det dock åratal sedan jag spelade det, för jag lånade ut mitt ex och fick aldrig tillbaka det.
Har du spanat in den nya utgåvan? Inte hunnit göra det själv men lite nyfiken.

 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,221
Jag säger plus ett på Supergänget till nästan alla målgrupper.

More than Human är på plats två.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,919
Location
Umeå
Nyfiken på Champions Now som står i bokhyllan men inte hunnit läsa än. Är också det enda rena superhjältespelet jag har tror jag...
 
Top