Nekromanti Superhjälterollspel?

SleazeRat

Veteran
Joined
17 Aug 2000
Messages
98
Location
Umeå
Detta kanske inte är rätt forum, men jag vet inte vars jag ska lägga det annars. Jag har noll erfarenhet av sk superhjälterollspel och undrar om det finns något som ni forumsbesökare kan rekommendera?

Aberrant av White Wolf kanske? Eller Brave New World av Pinnacle? Är de att rekommendera? (De är de enda jag kan få tag på lokalt).

//Slask, som är tacksam för svar

SlaskBomben tillbereds i mikrovågsugnen...
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Heroes Unlimited från palladium books, finns superhjältar i Rifts också om man använder t ex Phase world och/eller Scraypers supplementen. HU och Rifts är f ö kompatibla med hjälp av Conversion book one.
Alla dessa är iofs svåra att få tag på i sverige, men inte särskilt dyra att beställa från palladium
www.palladiumbooks.com "Pendragon - en urblåst idiot som blev den förste att skjutas när revolutionen kom"
 

Totenklage

Veteran
Joined
23 May 2000
Messages
118
Location
Göteborg
Jag har överlag ganska svårt för "superhjälterollspel" men jag kan nog lova att Dennis Detwillers "Godlike" kommer att bli ett av de bästa "superhjälterollspelen" som gjorts... Dennis har varit med och gjort Delta Green till CoC vilket är enligt mig bland det bästa som någonsin gjorts till CoC.... "Godlike" skall vara ett spel som utspelar sig i "2:a världskrigsmiljö" där tyskarna (och andra) tagit begreppet übermensch på allvar... så vänta och se ...förhoppningsvis dyker spelet upp i höst...

"Was mich nicht umbringt, macht mich stärker!"

<Totenklage>
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
Detta kanske inte är rätt forum, men jag vet inte vars jag ska lägga det annars. Jag har noll erfarenhet av sk superhjälterollspel och undrar om det finns något som ni forumsbesökare kan rekommendera?

Är Sailor Moon en superhjälte så finns ju alltid det. Urk.

(De är de enda jag kan få tag på lokalt).

Det går ju alltid att beställa rollspel från Tradition eller nåt annat företag.

--
Yassilus den store
--
"And when this land is wasted, where will we go?"
 

Umi Ryozaki

Veteran
Joined
14 Feb 2001
Messages
151
Location
Tokyo, Japan
Marvel?

Jag är nästan säker på att Marvel gjorde ett rollspel, hittade en sådan sida för några år sedan. Om någon får syn på det skulle jag vilja veta mer om det.


/Umi Ryozaki
Gambate kudasai!
 

SleazeRat

Veteran
Joined
17 Aug 2000
Messages
98
Location
Umeå
"Det går ju alltid att beställa rollspel från Tradition eller nåt annat företag."
Japp, men det är mycket att göra för mig, jag är ganska lat. Jag vill kunna köpa boken och ta med den hem på en gång helst. Dessutom vill jag kunna titta lite grann i den före jag bestämmer mig, vilket jag inte kan då jag beställer via postorder eller liknande...

//Slask, är lite bekväm av sig =)

SlaskBomben tillbereds i mikrovågsugnen...
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
Det finns ju en variant till...nämligen kolla in nåt gratis rollspel på internet och skriva ut alternativt ladda hem.

--
Yassilus, the Savior
--
"And when this land is wasted, where will we go?"
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Marvel?

<I>Jag är nästan säker på att Marvel gjorde ett rollspel,</I>

Marvel Super Heroes - fast det gjordes av TSR, inte av Marvel Comics själva.
Gammalt gött rollspel, har getts ut massor till det.

--
Åke
 

SleazeRat

Veteran
Joined
17 Aug 2000
Messages
98
Location
Umeå
Re: Marvel?

Det var Wizards of the Coast som gjorde Marvel Super Heroes. Men det är slut med spelet nu, verkar det som.

Jag är inte säker på om jag vill ha ett spel med hjältar från riktiga serier (DC Universe är ett annat exempel på ett sånt spel).

http://www.wizards.com/marvel/ //Slask SlaskBomben tillbereds i mikrovågsugnen...
 

SleazeRat

Veteran
Joined
17 Aug 2000
Messages
98
Location
Umeå
En väldigt intressant idé. Annars finns ett sådant supplement redan till Brave New World. Dessutom kommer jag nog inte att kunna vänta så länge innan jag köper ett superhjältespel.

//Slask, är lite otålig

SlaskBomben tillbereds i mikrovågsugnen...
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Re: Marvel?

Första Marvel Super Heroes var ett hederligt tärningsspel från 80-talet, med en uppdatering några år senare. För ett par år sen kom också den senaste Marvel-varianten, igen från TSR med kort istället för tärning (samma system som i Dragonlance Fifth Agé).

Daniel "Warduke" Schenström
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: En gång...

<I>Det var inte skoj alls. Men det är klart äventyret var ju inte det bästa heller.</I>

Har inte spelat det själv, men MSH har sina fans i Sverige också; redaktionen för det gamla fanzinet Armageddon hör till dem.  Min favorit var i #7 (tror jag) där de presenterade Kiss - Gene Simmons & co - som superhjältar till MSH. (-:

--
Åke
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Re: En gång...

Det är väl som det är med alla spel, man kan ha hur tråkigt eller hur kul som helst i dem beroende på äventyr, medspelare, spelledare osv, osv.

Personligen är jag ingen fan av tabellen som Marvel Super Heroes använder för att kolla om man lyckas med sina slag, eller namnen de har för grundegenskaperna. "Jag har Otrolig styrka." :gremsmile:

Daniel "Warduke" Schenström
 

Örnie_UBBT

Swordsman
Joined
18 May 2000
Messages
550
Location
London, England
Köp i så fall Aberrant, ett bra spel som dessutom stöds av flera bra supplement (äventyren är dock inget bra, typiskt White Wolf). Aberrant är dock ganska hårt knutet till Aberrant-världen, så vill man bara ha systemet för att kunna hitta på sin egen värld så är det kanske mindre lämpligt. Å andra sidan är Aberrant-världen väldigt bra och genomtänkt, och innehåller massor med äventyrspotential.

Brave New World är enkelt, också starkt knutet till sin värld och har som största nackdel att det inte innehåller några karaktärsgenrereringsregler över huvud taget (!). Iställer måste man hålla till godo med ett antal stereotypkaraktärer (det erbjuds dock fler sådana i de olika supplementen).

mvh
Örnie
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: En gång...

<I>Kan det vara för att Kiss hade sin egen serietidning ett tag hos Marvel?</I>

Och har det nu också, med den där Psycho Circus-serien.

Armageddons artikel var säkerligen inspirerad av den gamla 70-talsserien fast de skrev en egen bakgrundshistoria, baserad på en samling talismaner från Shi´ar-imperiet.

Iofs, att göra supersnubbar av the Hottest Band in the Land, eller låta sig inspireras av dem, har säkert gjorts myriader gånger av serietecknande grabbs hemma i pojkrummet. När jag gick i högstadiet och producerade superhjältar på löpande band så gjorde jag en grupp rockmusiker med superkrafter som var direkt inspirerad av Kiss.
Lustigt nog hette bandet Armageddon...

--
Åke
 

Ridijeck

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
358
Location
Örebro
Håller med Örnie

Jag borde varna att jag är en stor Aberrant-fan och därför inte helt opartisk, men det är ett underbart spel. Brave New World har förresten fått kritik därför att det mer eller mindre tvingar en att köpa en massa supplement till spelet - världsinformationen i grundboken är inte särskilt utförlig och det görs massor av antydningar av typen "men köper du det här supplementet får du en massa cool information om..." Så säger i alla fall ett antal recensioner på rpg.net.

Tillägg: på den punkten är iofs Aberrant inte perfekt heller. White Wolf är irriterande hemlighetsfulla vad gäller data för ett antal viktiga SLP i spelvärlden. De verkar dock inte vara riktigt lika hemlighetsfulla som BNW:s utgivare.

Ridijeck
Divis Mal-wannabe

<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by Ridijeck on 2001-03-06 16:19.</EM></FONT></P>
 

Gabriel_UBBT

Warrior
Joined
29 May 2000
Messages
282
Location
Stockholm
Re: En gång...

Jag tror att svårigheten med Marvel är att allting blir så fruktansvärt oöverskådligt... Jag menar om en skurk skjuter en energistråle mot en som missar och sedermera utplånar halva manhattan... Det är alldeles för mycket liksom. Plus att det i princip är helt omöjligt att dö i marvels värld. Det står inskrivet i reglerna faktiskt!

När "kp" når noll så är det upp till Sl om man ska dö eller ej! Vilket jag tycker är tråkigt och gör att man förlorar känslan för rollpersonen!

Gabriel - www.MithrilOrden.Com
 
Top