Nekromanti Superhjälterollspel: Settings och tidslinjer

Zalozhniy

Veteran
Joined
20 Aug 2015
Messages
24
Har ni erfarenhet av att spelleda eller spela i etablerade serietidningssettings? Brukar ni utgå från särskilda utgåvor/versioner av settingen?
Det finns ju ofta många olika varianter av superhjältar (standard, elseworlds, what ifs etc..).
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Jag antar kallt att min tidslinje är den enda som finns. Sen snor jag från alla andra tidslinjer in till min, och bearbetar dem som att de passar min tidslinje.

Så min Days of Future Past-ståry till Marvel Heroic Roleplaying hade delar från X-Men-tv-serien, från original-serie-avsnitten, trailern från X-filmen, och lite småsaker från Old Man Logan.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,043
Location
Sthlm
Jag upplever att det är best att hålla rätt löst på vad som är "rätt" i olika kontinuiteten, parallellvärdar och olika tidslinjer. Det är ju så tydliga och igenkända roller att det brukar räcka med att fastställa lite basfakta typ "det är 80 tal och regnar" eller "Damien är Robin" eller "tänk att det är typ 1700-tal, men med månbaser och lite rymdfart och alla vanliga marverhjältar."

Det är viktigare att det i spelet känns som att din kompis som aldrig läst Fantastic Fours tolkning av Johnny Storm är den riktiga, efter som den är det.
 

Chryckan

Swordsman
Joined
3 May 2005
Messages
597
Location
Stockholm
Med tanke på att alla tidslinjer och världar i de etablerade superhjälteuniversumen kan beskrivas med ett ord numera; retcon, så är det sällan nödvändigt att hålla så hårt på canon och kontinuitet.

Numera vore det faktiskt lite coolt i fall superhjälterollspel faktisk la till en spelmekanisk funktion till att retconna ens egna äventyr. :wink:
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,043
Location
Sthlm
Chryckan;n113064 said:
Numera vore det faktiskt lite coolt i fall superhjälterollspel faktisk la till en spelmekanisk funktion till att retconna ens egna äventyr. :wink:
Det vore, på allvar, en rätt kul grej att spela med. Tänk att spelat i kampanjform har dels "superhjältefas" där man är ute och röjer och sen nån slags "kampanjfas" där det tex går att retcon:a nått från senaste äventyret (och även annat, så klart, som att bygga en Hulkbuster-rustning eller nått) .
 
Top