Re: Superhjälterollspel
De superhjältespel jag antingen har läst, har köpt, har spelat eller har skrivit, och därmed kan uttala mig om, är följande:
Supergänget är ett kort och koncist rollspel på 28 sidor. Spelarna spelar sig själva, fast med superkrafter. Reglerna är simpla (eftersom man inte får plats med så komplexa regler på 28 sidor, och eftersom superhjältar och superkrafter mår bäst av ett enkelt system eftersom ett sådant klarar av att hantera både Stålmannen och Batman) och konstruerade för att ge spelarna möjligheter att hitta på häftiga saker de gör med sina krafter. Det finns två andra bra saker med reglerna: de presenteras i serieform och de finns tillgängliga gratis på nätet, men köp gärna den tryckta versionen så tjänar jag typ 18 kr. Spelets hemsida finns
här.
The Authority är baserad på serien med samma namn. Jag äger spelet, men har inte orkat läsa det ännu. Vad jag kan säga om det är därför att det är en bok i trevligt format med snygga bilder av Bryan Hitch och att det ser ut som ett genomsnittligt superhjälterollspel.
Godlike har jag spelat men inte läst. Man spelar soldater under andra världskriget med superkrafter -- ganska nedtonade sådana. Ingen av rollpersonerna kommer att krossa några planeter i det spelet, utan möjligen flyga, bli osynlig, eleportera sig en kort bit eller liknande. Regelsystemet funkade väl, men det var inget spektakulärt med det. Man slår en pöl med tärningar och ska få så många lika som möjligt. Det kändes mest onödigt finurligt.
Marvel Universe har jag läst men inte spelat. Det är något så ovanligt som ett licensrollspel med märkligt innovativa regler. Man slår inga tärningar utan satsar ett antal marker för att besegra sina motståndare. Jag har ingen aning om hur det fungerar i praktiken. När jag läste det verkade det lite för simpelt för att bli spännande.
Capes har jag både läst och spelat. Det är ett independentrollspel som bara med lite god vilja kan kallas för rollspel. När man spelar det känns det mer som ett brädspel där man tävlar om rätten att få berätta vad som händer. Reglerna är intressanta, men onödigt opedagogiskt skrivna. Varje spelare kan spela flera hjältar, skurkar eller andra saker (som en tickande bomb) i samma scen.
/tobias