Nekromanti Superhjälte Rollspel

Lao

Veteran
Joined
4 Aug 2008
Messages
24
Jag har letat och letat efter ett superhjälte-rollspel där man spelar som just superhjälte. Det ska väl finnas ett spel som heter Champions (eller snarlikt). Vad jag fattat ska vara det som är det bästa inom just den genren.


tänkte höra med er om ni kunde säga vad ni tycker och tänker om det spelet och alternativt ge förslag på andra spel och även vart man kan få tag på dem.

Tacksam för svar. :gremsmile:
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,576
Location
Rissne
Jo, hrrm, här har jag väl lite koll.

Vi har Champions, som är duperdetaljistiskt, dvs det simulerar ner i ganska mycket detalj. Däremot är det flexibelt som fanken och du kan bygga, teoretiskt sett, vilken superkraft som helst. Större delen av den tjocka grundboken är bara en massa olika saker du kan kombinera på olika sätt för att göra krafter. Det är Champions som har min favvosetting vad gäller superhjältande: Gestalt.

Sedan är ju Mutants and Masterminds rätt poppis. Bygger på d20-motor men har plockat bort nästan allt som gör d20 till just d20, vilket gör att det faktiskt blir helt OK.

From White Wolf kommer så Adventure/Aberrant/Trinity-trilogin. Den är helt OK, och regelsystemet är ungefär detsamma som andra white-Wolfspel med specialregler för tuffa krafter i 30-talspulp/nutid/framtid, respektive. Kan vara lite klurigt att få tag på regelböckerna.

Godlike verkar väldigt coolt konceptmässigt (superkrafter under andra världskriget) men jag har ingen koll på reglerna eftersom jag inte fått tag på grundboken än.

Svenska Supergänget är ett simpelt system inriktat på lagom töntiga superhjältar i svensk miljö. Man spelar sig själv som superhjälte. Charmigt, if you're into that sort of thing.

Sedan finns det givetvis superkrafter till Gurps också, Gurps Supers. Jag önskar att jag kunde tala väl om Gurps som system, men det kan jag inte, för det är obalanserat, känns ogenomtänkt, och suger. Fjärde utgåvan kan vara bättre, men jag vet inte... Inledande rapporter säger att det är precis lika obalanserat.


Säkerligen har jag glömt flera styckna, och det finns säkert några jag inte känner till...
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
"Godlike verkar väldigt coolt konceptmässigt (superkrafter under andra världskriget) men jag har ingen koll på reglerna eftersom jag inte fått tag på grundboken än."

Godlike är till skillnad från många superhjältespel ganska dödligt, men ändock. Det bygger på ORE systemet och är den första utgåvan av de reglerna (som nu används i Reign, Nemesis och Wild Talents). Besläktat med Wild Talents som är superhjältar i nutid, om jag minns rätt.
Finns säkert info på bolagets hemsida.


Storuggla, läsa böcker på ett seriekonvent?
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,901
Location
The Culture
Re: Superhjälterollspel

De superhjältespel jag antingen har läst, har köpt, har spelat eller har skrivit, och därmed kan uttala mig om, är följande:

Supergänget är ett kort och koncist rollspel på 28 sidor. Spelarna spelar sig själva, fast med superkrafter. Reglerna är simpla (eftersom man inte får plats med så komplexa regler på 28 sidor, och eftersom superhjältar och superkrafter mår bäst av ett enkelt system eftersom ett sådant klarar av att hantera både Stålmannen och Batman) och konstruerade för att ge spelarna möjligheter att hitta på häftiga saker de gör med sina krafter. Det finns två andra bra saker med reglerna: de presenteras i serieform och de finns tillgängliga gratis på nätet, men köp gärna den tryckta versionen så tjänar jag typ 18 kr. Spelets hemsida finns här.

The Authority är baserad på serien med samma namn. Jag äger spelet, men har inte orkat läsa det ännu. Vad jag kan säga om det är därför att det är en bok i trevligt format med snygga bilder av Bryan Hitch och att det ser ut som ett genomsnittligt superhjälterollspel.

Godlike har jag spelat men inte läst. Man spelar soldater under andra världskriget med superkrafter -- ganska nedtonade sådana. Ingen av rollpersonerna kommer att krossa några planeter i det spelet, utan möjligen flyga, bli osynlig, eleportera sig en kort bit eller liknande. Regelsystemet funkade väl, men det var inget spektakulärt med det. Man slår en pöl med tärningar och ska få så många lika som möjligt. Det kändes mest onödigt finurligt.

Marvel Universe har jag läst men inte spelat. Det är något så ovanligt som ett licensrollspel med märkligt innovativa regler. Man slår inga tärningar utan satsar ett antal marker för att besegra sina motståndare. Jag har ingen aning om hur det fungerar i praktiken. När jag läste det verkade det lite för simpelt för att bli spännande.

Capes har jag både läst och spelat. Det är ett independentrollspel som bara med lite god vilja kan kallas för rollspel. När man spelar det känns det mer som ett brädspel där man tävlar om rätten att få berätta vad som händer. Reglerna är intressanta, men onödigt opedagogiskt skrivna. Varje spelare kan spela flera hjältar, skurkar eller andra saker (som en tickande bomb) i samma scen.

/tobias
 

Gabriel_UBBT

Warrior
Joined
29 May 2000
Messages
282
Location
Stockholm
Re: Superhjälterollspel

Godlike har lite mer regler hjältarna emellan som gör att de kan upptäcka varandra och försämra varandras krafter om jag minns rätt vilket kanske gör det lite bökigare. Detta finns dock inte längre i Wild talents om man inte väljer att spela som sådan "gammal" hjälte vid karaktärsbyggandet eftersom det är samma spelvärld fast senare i tiden så att säga.

Jag tycker regelsystemet är genialt och enkelt. Själva systemet kan du ta hem och kolla på gratis på hemsidan som är länkad till ovanför. I Nemesis följer det med har jag för mig..

Du kan bygga precis vilken kraft som helst med systemet i WT och det är enkelt. Har du frågor får du svar på deras forum på en dag. Jag rekommenderar WT starkt. Det är det bästa superhjältespelet som finns enligt mig :gremsmile: Nyutgåvan kommer ju snart också :gremsmile:
 

Lao

Veteran
Joined
4 Aug 2008
Messages
24
Alldeles fantastiskt, jag får ta mig en titt på de spel som ni rekommenderade. Tackar och bockar för svaren. Nu ska jag ge mig ut på jakt :gremsmile:
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,082
Location
Göteborg
Nej, stick inte än! Det bästa har inte nämnts än!

With great power... heter det, och jag är inte säker på om det är det bästa egentligen, eftersom jag bara testat det och Supergänget. Dock är det sjukt bra till att ge den sortens superhjältehistorier som ses i t ex de senaste batmanfilmerna (iron age, widescreen age? jag vet inte...): jättedramatiskt, mörkt, svåra frågor som måste besvaras, och du måste välja sida. Till exempel (Get this) definieras en hjälte enbart av olika sätt hen kan lida på. Man avancerar i storyn (och kommer närmare att besegra skurken) genom att förlora strider mot honom, så du kan inte stå vid slutstriden utan att han först har kidnappat din flickvän och tvingat dig att göra hemska saker.

Typ motsatsen till Supergänget, så om du inte är ute efter dramatiska inre monologer så är det kanske inte ett bra val. Men annars är det värt att kolla upp.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,576
Location
Rissne
Draugen said:
Kolla upp Mutants & Masterminds, charmigt lir som erbjuder dig att lira allt från Glod Age till Iron Age.
Erbjuder och stödjer är liiiiite olika saker. Liksom, det är lite olika genrekoncentioner och så i Silver och Iron, för att inte tala om Widescreen...
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,421
Location
Maastricht
Så det erbjuder inte, utan det stödjer lir i allt från Golden Age till Iron Age !? Ett ganska meningslöst och framförallt besserwisigt inlägg. Koncentrera dig på något som gör en skillnad istället för att undervisa, tack.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,576
Location
Rissne
Draugen said:
Så det erbjuder inte, utan det stödjer lir i allt från Golden Age till Iron Age !? Ett ganska meningslöst och framförallt besserwisigt inlägg. Koncentrera dig på något som gör en skillnad istället för att undervisa, tack.
Alltså; jag tycker att det är en positiv grej att ha någorlunda korrekt information om t.ex rollspelsprodukter. M&M erbjuder kanske Iron Age-miljöer, men det finns som sådant inget egentligt stöd för de genrekonventioner som gör Iron age till just Iron Age. Visst kan man spela M&M som Iron Age eller Silver eller vad man vill egentligen, men det kan man isåfall säga om varenda system på marknaden i stort sett.
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,421
Location
Maastricht
Nu får du väl endå ta och ge dig! En bok behandlar alltså inte ett ämne såvida det inte har regler för det i din ögon alltså?
Bägge böckerna beskriver, såhär spelar du Golden Age resp Iron Age i M&M, jag var omedveten om att det behövdes regler för det.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,576
Location
Rissne
Draugen said:
Nu får du väl endå ta och ge dig! En bok behandlar alltså inte ett ämne såvida det inte har regler för det i din ögon alltså?
Bägge böckerna beskriver, såhär spelar du Golden Age resp Iron Age i M&M, jag var omedveten om att det behövdes regler för det.
Det är därför jag skiljer på "erbjuder" och "stödjer". M&M erbjuder Iron Age- och Golden Age-settings, det är sant. Men spelet som helhet har inget speciellt stöd för skillnaden mellan dem. Hade man sagt "Till Mutants & Masterminds finns det både Iron Age-setting och Golden Age-setting", då hade det varit en annan sak. Jag försöker bara se till så att tråden är så tydlig som möjligt.
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,421
Location
Maastricht
Till Mutants & Masterminds finns det både Iron Age-setting och Golden Age-setting
Och det är precis vad det gör! Om du hade läst om böckerna så hade det framgått.

Tänk på att det som sagt är en D20 produkt så nog finns det stöd för specifika powers för Golden Age resp Iron Age mm.

Definiera setting btw.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,576
Location
Rissne
Draugen said:
Och det är precis vad det gör! Om du hade läst om böckerna så hade det framgått.
Hade du faktiskt läst hela mitt inlägg så hade du kanske sett att jag faktiskt inte på något sätt sade emot att det skulle finnas settings för Godlen Age / Iron Age. Det har jag faktiskt aldrig fönekat. Däremot tycker jag inte att man kan gå från "till M&M finns det Iron Age- och Golden Age-settings" till "M&M stödjer Iron Age- och Golden AGe-spelande". Ska man prata om M&M som helhet kan man inte bortse från regelsystemet - och regelsystemet är inte på minsta lilla vis anpassat för att visa skillnaderna mellan de båda. I Golden Ageboken anser man t.ex att det som gör Golden Age till just Golden Age är att det finns lite andra vapen, att det är vanligt med höga ability score, och att vissa krafter inte används. Är det tillräckligt? Mnjä, det tycker inte jag. Självs sättet superhjältar utvecklas (eller inte gör det), hur stort fokus det ligger vid skador och hur realistiska de är, etc etc...

M&M har inget stöd för Golden Age/ Iron Age-spelande. M&M erbjuder däremot Golden/Iron-age settings.

Draugen said:
Tänk på att det som sagt är en D20 produkt så nog finns det stöd för specifika powers för Golden Age resp Iron Age mm.
Just för att det är en d20-produkt så finns inga egentliga skillnader i regelsystemen, dvs man tycker att enda skillnaden mellan golden age och iron age är typ vilka powers som är vanligast. Något vem som helst som är det minsta bevandrad i de respektive genrerna lär säga emot det kraftigaste.

Definiera setting btw.
Om jag ska förenkla väldigt kraftigt, vilket jag tydligen behöver i det här fallet, så får jag nog säga "världsbeskrivning" eller "värld".


Fast egentligen börjar jag tröttna på det här; du läser tydligen inte det jag skriver särdeles noga, och då vet jag inte riktigt varför jag ska bry mig. Dessutom misstänker jag att du inte kommer att gå med på att det finns någonting meningsfullt i hur olika regelsystem stödjer olika saker.
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,421
Location
Maastricht
Att jag inte håller med dig det allra minsta är väl rätt uppenbart vid det här laget.

Du anser en sak, jag en annan.

Och mitt exempel på andra "powers" var just bara ett exempel. Böckerna går in på vad som definierar golden age resp iron age, vad krävs igentligen för att något ska få kallas för setting?

Så vad jag undrar är vad det skulle krävas för att dessa bägge böcker i DINA ögon skulle vara settings istället för att bara stödja dessa former? Krävs det en uppsjö av regler eller krävs det något annat?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,576
Location
Rissne
Draugen said:
Och mitt exempel på andra "powers" var just bara ett exempel. Böckerna går in på vad som definierar golden age resp iron age, vad krävs igentligen för att något ska få kallas för setting?

Så vad jag undrar är vad det skulle krävas för att dessa bägge böcker i DINA ögon skulle vara settings istället för att bara stödja dessa former? Krävs det en uppsjö av regler eller krävs det något annat?
Men för i... Jag säger ju att de HAR setting. Det är ju det jag säger att de har. Jag har aldrig sagt att de inte har setting, eller att det inte finns Golden/Iron-age-settings till M&M. Vad de ÄR är settings.


Med andra ord, för att spalta upp det:

* Det finns Iron/Golden Age-settings till M&M.

* Men, eftersom regelsystemet inte är anpassat för vare sig golden age eller iron age utan för något däreimellan, så kan man inte säga att M&M i dess helöhet (vilket inkluderar reglerna) stödjer Iron/Golden.


Vad som skulle krävas för att jag skulle anse att de inte bara var settings: Att de anpassade regelsystemet så att det mer reflekterade de respektive genrernas uttryck och konventioner, snarare öän att se de bägge genrerna som i grunden exakt sammma genre med ett par skillnader i krafter. En Silver/Golden Age-superhjälte operarar liksom efter helt andra naturlagar än en Iron Age.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,472
Location
Helsingborg
krank said:
Vad som skulle krävas för att jag skulle anse att de inte bara var settings: Att de anpassade regelsystemet så att det mer reflekterade de respektive genrernas uttryck och konventioner, snarare öän att se de bägge genrerna som i grunden exakt sammma genre med ett par skillnader i krafter. En Silver/Golden Age-superhjälte operarar liksom efter helt andra naturlagar än en Iron Age.
...och det kommer från System doesn't matter-killen. Hmm. :gremsmile:

/Han som känner doften av ett inlägg som kommer länkas till i framtiden
 
Top