Nekromanti Superhjälte kampanjer med en enda kraftkälla

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,500
Jag har två olika superhjälte världar som jag kör nästan alla mina superhjälte spel i. Detta är av två anledningar, den första är att det kräver grymt mycket jobb för att skapa en superhjälte värld men den andra är att de har väldigt olika stil. Det finns flera olika anledningar till detta, kraftnivåerna som supervarelserna agerar på är olika och tonen är en nyans mörkare i den ena världen. Men något som jag har märkt spelar stor roll är varifrån superkrafterna kommer. I den ena världen är allting fair game. Där finns superserum, rymdvarelser, robotar och magi. I den andra världen finns bara magi.

Vad jag har märkt är att när krafter kan vara vad som helst ifrågasatte ingen dem eller varför de fungerade. Det bara accepterades att en skurk kunde teleportera och ingen ville undersöka det. När allt är magi blev folk nyfikna. "Hur kan han teleportera? Är han en viss övernaturlig varelse eller kan han en magi? Vi känner killen som är en mästare på teleporterings magier, låt oss prata med honom han kanske vet något." Världen blev på en gång djupare och spelarna blev mer engagerade när de kraftkällan var mer begränsad och de kunde överblicka den lättare.

En annan skillnad var att de tog superskurkar mer personligt i den magiska kampanjen. När en superskurk kan ha vilken bakgrund som helst var det en fråga om att stoppa honom för att han var farlig eller för att han bröt mot lagen. I den magiska världen var där mer en känsla av att "Det är en av oss som gör det här! Vi är ansvariga för att stoppa honom!"

Att det var magi och det övernaturliga som låg bakom deras krafter skapade en sorts känsla hos spelarna att "Vi pratar inte om att vi är superhjältar med någon". Detta var kanske förståligt för karaktärerna som hade demoniska eller odöda krafter men karaktärerna som hade fysiska boosts av magiska drycker och karaktärerna som hade krafter som kom från goda källor hade ingen egentlig anledning att göra det. Så det blev lite som Angel och Buffy där alla "vet" att det övernaturliga finns men ingen pratar om det. Vissa karaktärer sprang ändå runt i dräkter då och då men många gjorde det inte eftersom man gör inte det i urban fantasy. Detta skapade den märkliga situationen där folk var väldigt hemliga, men få av dem bar masker som här faktiskt hade varit praktiska.

Dessa saker var direkta konsekvenser av att magi var den enda kraftkällan och det har fått mig att fundera, vilka konsekvenser hade det haft ifall jag valde ett annat kraftursprung som det enda. Hur hade kampanjen påverkats om teknologi var den enda kraftkällan för superhjältar, eller mutationer som i X-men filmerna eller om utomjordingar var den enda kraft källan?

Har ni sett något av detta i ett av era superhjälte spel eller har ni några funderingar om det här?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,579
Location
Rissne
God45 said:
Har ni sett något av detta i ett av era superhjältespel
Tja, i More than Humans spelvärld 87 är det en del av den centrala premissen att alla krafter har samma ursprung och att detta är något som hela kampanjen ska syfta till att avslöja. SL får till och med konkreta "villospår" att locka spelarna med på vägen, när de kommer närmare och närmare: felaktiga teorier folk i spelvärlden kan tänkas ha, lite beroende på hur mycket info som framkommit.

Det här gjorde jag för att jag tycker att rollspel behöver sådant; jag föredrar rollspel som handlar om att undersöka och utforska och försöka räkna ut Hur Det Ligger Till Egentligen; jag gillar därför till exempel bara Kult om spelarna inte redan känner till hela Grejen.

Jag har för min del snott den grundläggande Grejen från ett annat superhjältespel. Gestalt heter det, finns på Lulu och använder sig av HERO system. Det är en tjock, tjock bok och dess främsta nackdelar är dels att det är ett HERO system-spel vilket innebär att "äventyren" mest är strategiska strider som läggs ihop med lite story mellan, och dels att spelmakaren byggt boken på typ 20 års spelande - och tagit med allt coolt alla hans grupper gjort inte som äventyrsuppslag utan som historia. Så om man ska spela i den kampanjen så är allt coolt i stort sett redan upptäckt, och/eller gjort av någon annan.

(Den centrala premissen är alltså att superkrafter kommer från arketyper från det kollektiva omedvetna, som tagit sig ut i verkligheten och knutit an till människor).

Nå; jag vet inte om det är den gemensamma källan till krafter som gjort det, men mina spelares rollpersoner spenderar större delen av tiden utan dräkt, använder inte sina (uppenbara) krafter i speciellt stor utsträckning (i mina ögon) och är väldigt restriktiva med sina "verkliga identiteter" så att säga. Kan lika gärna handla om att vi snackat om att det är lite den sortens spel vi/jag är ute efter. =)

Ja, så upplever jag det iaf.
 

Scullicon

Veteran
Joined
27 Mar 2011
Messages
44
Location
Göteborg
Har enbart haft ett *superhjälte/människor* spel hittills, Detta var just more than human och jag upplevde inte ditt problem pga jag inte lät varken rollpersonerna eller spelarna ha nån aning om vart krafterna kom ifrån alls.
Detta skapade inte bara en önskan att undersöka utan även en debatt vid varje tillfälle de skulle ha användt sina krafter eller inte då de var rädda både för att bli inlåsta som labratorieråttor och bli upptäckta av andra med liknande förmågor.
De spekulerade vilt kring teroier om mutationer dock för att de lät mest vettigt.
Tycker snarare de blir tråkigt om magi skulle vara en universal kraftkälla för sådana saker. Spelar ingen roll vad som händer då ju. Allt vore magiutnyttjande.

Vad som var roligt i formen av dräktanvändning var att de var inte förrän jag lät de stöta på andra *supermänniskor* som de började fundera på att gömma sig lite. Vet inte om de berodde på att de kände sig hotade eller något med de var intressant.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,579
Location
Rissne
Raspar said:
Detta skapade inte bara en önskan att undersöka utan även en debatt vid varje tillfälle de skulle ha användt sina krafter eller inte då de var rädda både för att bli inlåsta som labratorieråttor och bli upptäckta av andra med liknande förmågor.
De spekulerade vilt kring teroier om mutationer dock för att de lät mest vettigt.
AWESOME! Det betyder alltså att det funkade för er precis så som jag ville att det skulle funka =)
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,741
Location
Stockholm
Du har säkert läst Rising Stars men det är i alla fall min favoritvärld med gemensam "kraftkälla", särskilt i och med att kraftens beskaffenhet i sig skapar incitament till handling. När jag ledde >H körde jag en egen variant av '87 mycket i stil med RS, det finns mycket med situationen som överlappar och det inspirerade mig.
 
Top