God45
#PrayersForBahakan
- Joined
- 23 Oct 2012
- Messages
- 19,558
Jag har två olika superhjälte världar som jag kör nästan alla mina superhjälte spel i. Detta är av två anledningar, den första är att det kräver grymt mycket jobb för att skapa en superhjälte värld men den andra är att de har väldigt olika stil. Det finns flera olika anledningar till detta, kraftnivåerna som supervarelserna agerar på är olika och tonen är en nyans mörkare i den ena världen. Men något som jag har märkt spelar stor roll är varifrån superkrafterna kommer. I den ena världen är allting fair game. Där finns superserum, rymdvarelser, robotar och magi. I den andra världen finns bara magi.
Vad jag har märkt är att när krafter kan vara vad som helst ifrågasatte ingen dem eller varför de fungerade. Det bara accepterades att en skurk kunde teleportera och ingen ville undersöka det. När allt är magi blev folk nyfikna. "Hur kan han teleportera? Är han en viss övernaturlig varelse eller kan han en magi? Vi känner killen som är en mästare på teleporterings magier, låt oss prata med honom han kanske vet något." Världen blev på en gång djupare och spelarna blev mer engagerade när de kraftkällan var mer begränsad och de kunde överblicka den lättare.
En annan skillnad var att de tog superskurkar mer personligt i den magiska kampanjen. När en superskurk kan ha vilken bakgrund som helst var det en fråga om att stoppa honom för att han var farlig eller för att han bröt mot lagen. I den magiska världen var där mer en känsla av att "Det är en av oss som gör det här! Vi är ansvariga för att stoppa honom!"
Att det var magi och det övernaturliga som låg bakom deras krafter skapade en sorts känsla hos spelarna att "Vi pratar inte om att vi är superhjältar med någon". Detta var kanske förståligt för karaktärerna som hade demoniska eller odöda krafter men karaktärerna som hade fysiska boosts av magiska drycker och karaktärerna som hade krafter som kom från goda källor hade ingen egentlig anledning att göra det. Så det blev lite som Angel och Buffy där alla "vet" att det övernaturliga finns men ingen pratar om det. Vissa karaktärer sprang ändå runt i dräkter då och då men många gjorde det inte eftersom man gör inte det i urban fantasy. Detta skapade den märkliga situationen där folk var väldigt hemliga, men få av dem bar masker som här faktiskt hade varit praktiska.
Dessa saker var direkta konsekvenser av att magi var den enda kraftkällan och det har fått mig att fundera, vilka konsekvenser hade det haft ifall jag valde ett annat kraftursprung som det enda. Hur hade kampanjen påverkats om teknologi var den enda kraftkällan för superhjältar, eller mutationer som i X-men filmerna eller om utomjordingar var den enda kraft källan?
Har ni sett något av detta i ett av era superhjälte spel eller har ni några funderingar om det här?
Vad jag har märkt är att när krafter kan vara vad som helst ifrågasatte ingen dem eller varför de fungerade. Det bara accepterades att en skurk kunde teleportera och ingen ville undersöka det. När allt är magi blev folk nyfikna. "Hur kan han teleportera? Är han en viss övernaturlig varelse eller kan han en magi? Vi känner killen som är en mästare på teleporterings magier, låt oss prata med honom han kanske vet något." Världen blev på en gång djupare och spelarna blev mer engagerade när de kraftkällan var mer begränsad och de kunde överblicka den lättare.
En annan skillnad var att de tog superskurkar mer personligt i den magiska kampanjen. När en superskurk kan ha vilken bakgrund som helst var det en fråga om att stoppa honom för att han var farlig eller för att han bröt mot lagen. I den magiska världen var där mer en känsla av att "Det är en av oss som gör det här! Vi är ansvariga för att stoppa honom!"
Att det var magi och det övernaturliga som låg bakom deras krafter skapade en sorts känsla hos spelarna att "Vi pratar inte om att vi är superhjältar med någon". Detta var kanske förståligt för karaktärerna som hade demoniska eller odöda krafter men karaktärerna som hade fysiska boosts av magiska drycker och karaktärerna som hade krafter som kom från goda källor hade ingen egentlig anledning att göra det. Så det blev lite som Angel och Buffy där alla "vet" att det övernaturliga finns men ingen pratar om det. Vissa karaktärer sprang ändå runt i dräkter då och då men många gjorde det inte eftersom man gör inte det i urban fantasy. Detta skapade den märkliga situationen där folk var väldigt hemliga, men få av dem bar masker som här faktiskt hade varit praktiska.
Dessa saker var direkta konsekvenser av att magi var den enda kraftkällan och det har fått mig att fundera, vilka konsekvenser hade det haft ifall jag valde ett annat kraftursprung som det enda. Hur hade kampanjen påverkats om teknologi var den enda kraftkällan för superhjältar, eller mutationer som i X-men filmerna eller om utomjordingar var den enda kraft källan?
Har ni sett något av detta i ett av era superhjälte spel eller har ni några funderingar om det här?