Nekromanti Superhjältar

LuZeke

Veteran
Joined
30 Jul 2008
Messages
49
Location
En bit utanför sthlm...
Jag har funderat ett bra tag på superhjälte-rollspel. Tro det skulle kunna vara riktigt kul, och en skön omväxling från fantasy. Kollar därför runt efter just superhjälte-rollspel.

De jag vet folk spelar mycket är Mutants & Masterminds och även Hero System (Champions).

I M&M så har man klasser ala D&D och spelar med en d20. Plusset är att man känner igen sig lite med Feats, skills etc.

Hero System har (såvit jag vet) däremot ett point-buy system som är klasslöst, vilket jag tycker lite mer passande till superhjältar, men jag har ingen aning om hur spelet funkar eller om det är bra. Vet att det är populärt, men det säger inte mycket.

Nån som spelat något av dem, eller kanske båda, och kan bidra med åsikter?

Vet att det finns superhjälte moduler till gurps också, men njaee...
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,650
Location
Rissne
Jag tänker göra det här enkelt: Det finns inga bra köpesystem för superhjältande. M&M är... OK. Jag skulle kunna tänka mig systemet från White Wolfs Aberrant/Adventure/Trinity-spel också.

HERO är detaljistiskt ut i fingerspetsarna. Om du inte vill meka med hexrutor och exakta mått på allting är det inget att bry sig om annat än som inspiration.

GURPS är som vanligt apdåligt. Böckerna är bra, men inte systemet.



Så, om jag inte orkade pilla med ett eget regelsystem till min superhjältekampanj skulle jag nästan säkert använda systemet från Aberrant, icke-d20-versionen. Systemet liknar det i Vampire etc ganska mycket, och är hyfsat flexibelt och så.
 

Simon

Swashbuckler
Joined
10 Oct 2000
Messages
2,602
Location
Malmö/Stockholm
M&M har inte klasser, utan man är fri att mecka ihop krafter och kunskaper som man vill och tycker passar ens koncept. Mindre abstrakta krafter än i Hero system och Gurps, vilket kan göra det roligare att bygga gubbar. Använder levels, fast på ett ganska enkelt och flexibelt sätt, som en mer ungefärlig indikation av allmän braighet. Överlägset mycket bättre än Hero och Gurps, enligt min erfarenhet.

Det är i grunden ett simulerande system, som försöker mäta i regler hur krafter och personer fungerar i den tänkta verkligheten.

Personligen har jag slutat gilla den sortens regler, särskilt för supergenren, och istället föredrar jag mer abstrakta konfliktregelsystem, som till exempel Supergänget, Fate eller Solar System.

Så, mina fem öre om det du frågar om! :gremsmile:
 

LuZeke

Veteran
Joined
30 Jul 2008
Messages
49
Location
En bit utanför sthlm...
Aah, jag fick intrycket av att M&M hade klasser när jag bläddrade i boken. Men det kanske bara var exempel-karaktärer då?

Jag har ju tyvärr inte tid att meckla ihop nåt eget längre, annars skulle jag brutit sönder WFRP och använt det som grund.

Ska ta en extra titt på M&M. Har kollat lite på teh interwebs om Aberrant med, verkar som jag behöver köpa på mig lite d10'or om vi ska spela det.
 

Simon

Swashbuckler
Joined
10 Oct 2000
Messages
2,602
Location
Malmö/Stockholm
LuZeke said:
Ska ta en extra titt på M&M. Har kollat lite på teh interwebs om Aberrant med, verkar som jag behöver köpa på mig lite d10'or om vi ska spela det.
Åh, jag glömde nämna Aberrant, som jag har spelat i ett par år. Det suger, suger, suger. Det är gjort med samma inställning som M&M och de andra, att regelsystemet ska representera naturlagar i spelets verklighet, men är så inkonsekvent och obalanserat att det är ett skämt att försöka respektera författarnas val när det gäller krafters effekter och kostnader och så vidare. Suger. :gremsmile:
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,087
Location
Göteborg
Om ni inte har något emot lite nyare superhjältestorys (ka egentligen inte låtsas att jag har koll på de olika erorna, men tänk senaste Batman och Spiderman-filmerna, med mer fokus på val och ansvar än coola superkrafter) eller indiesystem vill jag föreslå "With Great Power..."
Jag har bara spelat det en gång, och det var det spelmötet som Genesis nyligen tog upp tråden om kraschade spelmöten, men jag tyckte det var skitbra. Mer av ett system för att bygga rätt sorts berättelser än de du nämner: de verkar ta klassiska rollspelskocept och sätta in en superhjälte-setting, medan WGP tar superhjältehistorier och bygger om dem till ett rollspel. Som sagt ganska indie (i betydelsen icke-trad), till exempel så är alla superhjältar lika bra spelmässigt oavsett om de ligger på Fantomens eller Stålmannens nivå.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,937
Location
The Culture
Supergäng

Jag har funderat ett bra tag på superhjälte-rollspel. Tro det skulle kunna vara riktigt kul, och en skön omväxling från fantasy. Kollar därför runt efter just superhjälte-rollspel.
Vilken tur för dig att jag har skrivit ett. Det heter Supergänget, och återfinns på det här stället. Spelet finns att köpa, men om du är snål, eller skeptisk kan du läsa det innan du köper det. (Det går till och med att läsa det utan att köpa det, men då måste jag äta nudlar i slutet av månaden. :gremcry:)

Konceptet i Supergänget är att man spelar sig själv med superkrafter, men om man inte vill göra det går det säkert bra att spela någon annan som har superkrafter istället.

Och just ja: Spelet är kort -- bara 28 seriesidor -- så det finns egentligen ingen ursäkt för att inte läsa det!

/tobias
 

mr_si

Warrior
Joined
4 Oct 2007
Messages
242
Location
varierande
Re: Supergäng

Har spelat det... det är underbart roligt tack för att du skrev det. Gillade speciellt hur man behövde kombinera gruppens olika superkrafter för att komma nån vart,det ledde till kreativa lösningar och sammarbete.

I övrigt rekomenderar jag M&M varmt.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,650
Location
Rissne
Doctor_Hell said:
du har la heroes unlimited och marvel och dc heroes vet inte om nån nämnt dom redan

Om vi nu ska häva ur oss system, så finns ju Silver Age Sentinels, Chimaera, Godlike, Wild Talents och en hög till också... =)
 

Doctor_Hell

Veteran
Joined
2 Mar 2009
Messages
142
Location
Sweden
ok fatta det som han frågade efter olika spelsystem där man gestaltar superhjältar men kan ha fattat fel :gremwink:
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,650
Location
Rissne
Doctor_Hell said:
ok fatta det som han frågade efter olika spelsystem där man gestaltar superhjältar men kan ha fattat fel :gremwink:
Mjodå, men han frågade efter vad folk hade erfarenhet av, inte bara system i allmänhet... Och isåfall vad ens erfarenheter var... Som jag fattade det iaf =)
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,087
Location
Göteborg
Tja, vad han egentligen frågade efter var folk som spelat de två spel han nämnde, men det har vi förstört med början från din första post, eftersom folk fortsatte med att slänga fram sina egna system eller favoriter. Men jag tror inte han blir ledsen av ett motiverat tips på ett bra system han inte kände till, men som är vad han letar efter.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,650
Location
Rissne
Pilzeman said:
Tja, vad han egentligen frågade efter var folk som spelat de två spel han nämnde, men det har vi förstört med början från din första post, eftersom folk fortsatte med att slänga fram sina egna system eller favoriter. Men jag tror inte han blir ledsen av ett motiverat tips på ett bra system han inte kände till, men som är vad han letar efter.

...och det var delvis därför jag nu, när vi ändå tog steget helt ut till att ge tips på superhjältespel i allmänhet, passade på att tipsa om några jag härt talas om.

Jag kritiserade alltså inte att man gick OT, jag konstaterade bara att vi tydligen börjat ge ifrån oss system utan förklaringar/erfarenheter och tog detta som ett tummen-upp för att göra samma sak.
 

Bjorn

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,221
Location
Stockholm
Jag har spelat ganska mycket champions och andra Hero System spel. Tycker att det är ett bra och flexibelt spel. Rekomenderas dock inte till mattematikfobiker, framför allt då man gör karaktärer är det rejält med räknande. Systemet är också allmänt rätt så "crunchy" vilket ju kan vara både ett plus och ett minus men man bör dock veta vad man får....

Har även provat Golden Heroes, GURPS:Supers och kanske nått superhjältespel till men de har alla enligt mina preferenser varit klart sämre än champions.

Men som sagt, det beror lite på vad du och dina spelare vill ha? Gillar ni att trixa och mecka med systemet så är champions ett bra spel, det finns många små finesser att pula med.

Håller med Krank om att det är "detaljistiskt ut i fingerspetsarna", till skillnad från honom (misstänker jag) tycker jag det är en bra egenskap, särskillt inom superhjältegenren där jag tycker det känns naturligt att fokusera på sådant.

/Bjorn
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,650
Location
Rissne
Bjorn said:
Jag har spelat ganska mycket champions och andra Hero System spel. Tycker att det är ett bra och flexibelt spel. Rekomenderas dock inte till mattematikfobiker, framför allt då man gör karaktärer är det rejält med räknande. Systemet är också allmänt rätt så "crunchy" vilket ju kan vara både ett plus och ett minus men man bör dock veta vad man får....

Har även provat Golden Heroes, GURPS:Supers och kanske nått superhjältespel till men de har alla enligt mina preferenser varit klart sämre än champions.

Men som sagt, det beror lite på vad du och dina spelare vill ha? Gillar ni att trixa och mecka med systemet så är champions ett bra spel, det finns många små finesser att pula med.

Håller med Krank om att det är "detaljistiskt ut i fingerspetsarna", till skillnad från honom (misstänker jag) tycker jag det är en bra egenskap, särskillt inom superhjältegenren där jag tycker det känns naturligt att fokusera på sådant.

/Bjorn
Coolt! Jag har läst delar av spelet, jag har läst en del rapporter (framför allt i Scott Bearnie's eminenta Gestalt-setting till HERO-systemet) men det här är första gången jag hittat nån som faktiskt spelat spelet som man kan fråga om saker.

Till exempel, och här är jag nyfiken mer än kritisk, hur ser du på kontrasten mellan serietidningars och filmers ganska snabba och actionfyllda gestaltning av superhjältestrider å ena sidan och HERO's, som jag uppfattat det, väldigt detaljfyllda - och därför, har jag antagit, långsamma, system? Eller har de hittat ett sätt att få detaljerade superhjälteregler att gå snabbt när de används i praktiken?
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,937
Location
The Culture
Om superhjälterollspel

Håller med Krank om att det är "detaljistiskt ut i fingerspetsarna", till skillnad från honom (misstänker jag) tycker jag det är en bra egenskap, särskillt inom superhjältegenren där jag tycker det känns naturligt att fokusera på sådant.
Jag ber om ursäkt för att jag avviker från trådens ämne nu, men jag tycker att det är precis tvärtom. När det gäller superhjältar vill man ha så lite detaljer som möjligt. Jag vill absolut inte veta hur varm Human Torch kan bli, hur många pascals tryck som alstras av Cyclops optiska strålar, hur snabbt Stålmannen kan flyga eller hur många ton Spindelmannen fixar i bänkpress (10 om det är någon som undrar). Det är inte sådant som är viktigt i en berättelse om superhjältar -- det som är viktigt är vad hjältarna gör med sina egenskaper, och detta är mer beroende av författaren än av fysikens lagar. Det en superhjälte kan göra ska inte definieras eftersom det kommer att bakbinda författaren:

"Vore det inte häftigt om Hulk lyfte en oljetank och kastade den mot Thor?"
"Jo, det vore det, men i 'The Guide to restricting the writers of the Marvel universe' har vi bestämt att Hulk kan lyfta 100 ton och en oljetank väger mer än så. Han får kasta en tårta på honom istället."

eller

"Och sedan spärrar Doctor Doom in Human Torch i en cell av adamantium."
"Men då smälter han sig bara ut. Adamantium har en smältpunkt på 816 grader, medan Human Torch kan generera 555538 grader."

(Siffrorna är tyvärr inte påhittade.)

För att ett superhjältespel ska fungera ska man istället vara så vag som möjligt när man definierar hjältarnas förmågor. Då kommer spelet att kännas som en superhjälteserie och inte som en statistisk årsbok.

Alternativt låter man hjältarna ha väldigt svaga krafter. Hjältar som kan göra sig osynliga, eller är dubbelt så starka som en vanlig människa, kan enkelt hanteras med detaljerade regler. Hjältar som kan kontrollera eld eller har fått sitt blod ersatt med nanobotar blir mycket svårare.

/tobias
 

Bjorn

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,221
Location
Stockholm
Hmmm, lite svårt att förklara...

Rent generellt är Hero system långsamt på två ställen, vid karaktärsgenerering och strid. Allt annat är typ i klass med t.ex. BRP eller D20 spel.

Vad gäller karaktärsbyggandet så är det ju i alla fall potentiellt "hemma på kammaren" tid och inte värdefull speltid. Man kan också i viss mån förenkla det med olika verktyg, t.ex. tror jag nästan alla nu för tiden använder någon slags excell-worksheet som karaktärsblad.

Striderna tar lång tid, speciellt i champions eller andra Hero spel på hög "power level". Dels för att de som du säger är detaljistiska men också för att det är rätt så svårt att slå ned supers så att de STANNAR nere.

Rent generellt har striderna rätt så mycket en liknande feel som i t.ex. D&D/D20, de är ganska komplexa och håller på rätt länge men det finns hela tiden intressanta val som gör att de inte käns "långtråkiga".

Precis som man i D&D/D20 i princip måste ha kartor och helst bör ha dom ritade på ett rutgrid så ska man här ha detaljerade kartor och helst ha dom på ett hexgrid.

En annan bra analogi är Car Wars om du spelat det? Man bygger en sofistikerad hjälte att mäta sina krafter med andra hjältar eller skurkar med.

Det är helt klart ett rollspel med brädspelstendenser eller vad man nu skall kalla det.

Sedan måste jag väl erkänna att jag aldrig upplevt strid i superhjälteserier som speciellt snabba och actionfylda.

Vill dock tillägga att har du inte provspelat så är nog inte spelet fullt så långsamt "in-game" som det kan verka vid genomläsning. Majoriteten av "knölandet" sker trotts allt i "byggfasen" och inte vid spelbordet.

/Bjorn
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,650
Location
Rissne
Re: Om superhjälterollspel

Gurgeh said:
Det en superhjälte kan göra ska inte definieras eftersom det kommer att bakbinda författaren:

"Vore det inte häftigt om Hulk lyfte en oljetank och kastade den mot Thor?"
"Jo, det vore det, men i 'The Guide to restricting the writers of the Marvel universe' har vi bestämt att Hulk kan lyfta 100 ton och en oljetank väger mer än så. Han får kasta en tårta på honom istället."
Och tur är väl det, för detvore inte häftigt om Hulk kastade en oljetanker mot Thor. Det vore överdrivet och onödigt.

Allt handlar egentligen om vilken "awesome"-faktor man vill ha. Jag vill egentligen inte ha så många detaljer heller, men jag ogillar dem för att de kostar dyrbar speltid. Jag föredrar konsekventa spelvärldar - och tycker att de bästa superhjälteserierna är de där man tagit hänsyn till superkrafters konsekvenser och tänkt ett steg längre. Det är därför 99% av allt som skrivits till Stålmannen är bajs, till exempel. Det är därför Fantastic Four saknar trovärdighet femtielfte gången de tänker ge sig in i den negativa zonen i tron att "ingen bor där". Trovärdigt är häftigare än "häftighet".
 

Bjorn

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,221
Location
Stockholm
Re: Om superhjälterollspel

Som jag ser det finns det ett par centrala frågeställningar i ett superhjälterollspel.

* "Vad gör hjälten till hjälte och skurken till skurk och varför?"
Väldigt många superhjältar balanserar ju på nån slags knivsegg där man ofta undrar vad som särskiljer dom från simpla maskerade psykopater.

* "Vem är starkast, stålmannen eller hulken?"
Eller mera generellt, who is the biggest and baddest guy in town.

* "Vilken superkraft skulle jag helst vilja ha?"
Är det bättre att vara supersnabb än superstark? Vill du hellre ha röntgensyn än sonarhörsel? Osv osv?

I väldigt stor utsträckning ser jag superhjältar (och skurkar) som moderna gladiatorer, de slåss som ett slags surogat åt oss för att bibehålla eller kanske hantera våra brutala sinnen utan att själva behöva ta till våldsamheter. (Wrestling är en annan bra parallell.)

När jag spelar superhjältespel så handlar det till ungefär lika stora delar om "introspekterande" (antagligen rätt likt vad Krank klacificerar som djupimmersionism) och "spelighet" och med väldigt lågt "berättelsefokus" i brist på bättre uttryck.

Men som sagt, extremt sidospår...

/Bjorn
 
Top