Har spelat ganska mycket superhjältespel under årens lopp och måste nog säga att det är definitivta favvogenren.
Jallefall... för att ge mina högst ogenomtänkta tips.
1: Tänk igenom vilken typ av kampanj du vill ha!! Streetlevel, x-men-stuk, Superman/Legion of Super heroes, avengersliknande?? Detta påverkar alla andra beslut som ska tas sen. Själv tror jag inte att de olika är bättre eller sämre, bara att det blir lite olika stil på de olika.
Om du väljer att köra lite mer lågnivå-kampanj så kör på samma stil som om du skrivet ett modernt action-äventyr, funkar nästan likadant.
Annars gå vidare till
2: Utmana spelarna på så många plan som möjligt. Inte bara stridsmässigt, utan även annars.
3. Låt spelarna få valuta för sina poäng som de spenderat på krafter. Har man designat en hjälte som är välsignad med det gyldene svärdet som skär genom ondska och avslöjar sanningen så ska svärdet minsan skära genom ondska och avslöja sanningen också!! Detta självklart utan att saker missbrukas.
4. Ge spelarna positiv feedback för tufft improviserande av sina krafter som främjar storyn och genren. För att ta ett tidigare nämnt exempel, killen som hoppade över en bil och ville klyva den med ett svärd. Är killen ubervig och har ett ruggigt tuffligt svärd.. och det passar kampanjens stil i övrigt att något sådant händer så låt spelaren försöka!
5. Prata med spelarna innan spelet om att de ska spela HJÄLTAR (eller åtm. antihjältar) och inte de oppurtinistiska egocentriska skattjägare som brukar figurera i rollspel. De flesta superrollspelsäventyr jag varit med om som flippat ut är inte pga att spelarna har för mycket eller för obalanserade krafter (spelbalans är för övrigt klart överskattat i rollspel), utan att spelarna uppträdde som barnungar istället för hjältar/av svårmod tyngda antihjältar osv.
6. Typ av äventyr.. i princip vilken typ av äventyr som helst.. men vrid upp intensiteten åtm. ett par grader. Till och med Dick Tracy har lite speciella skurkar. Ett grottäventyr är inget grottäventyr, utan en kosmisk jägare som tyckte att rollpersonerna skulle teleporteras upp och hamna i hans privata zoo i jättemegarymdskeppet han åker runt i. Sen tillbringas de närmsta veckorna med att hitta ut ur detta skepp. Händer en olycka så kommer alltid NÅGON bitter skurk skapas av detta.. osv osv osv.
Har för mig att det står rätt bra prylar i just SAS (som är ett lysande spel enl. mig). Kolla gärna hemsidan också, väldigt trevligt forum där.
Överlag tror jag att man ska släppa det lite svenska poängbalanserandet och rädslan för att saker ska vara lite ojämna och låta saker hända utan alltför mycket tanke på vem som reparerar alla bilar och lyktstolpar och annat som går sönder under ens eskapader
Mvh¨
McWolfe