Nekromanti Superhjältar.

Szandor

Swordsman
Joined
3 Nov 2000
Messages
444
Location
Småland, Växjö
Har under den gånga sommaren läst och läst om en hel del serier. En av de serier jag läst om är Mike Mignolas "Hellboy", som hämtar mycket inspiration från gamla folksagor. En bok jag har med Hellboy är klart inspirerad av H.P.Lovecraft, komplett med slemmiga tentakelmonster och tungvrickarnamn. Likaså kommer väl alla som läst DC serier ihåg att Arkham Asylum nämns relativt ofta? Image har en hel del serier som innehåller skräck i olika former.

Hur ställer sig folk till att spelleda superhjälteskräck? Att konfronteras med något så seriöst och psykologiskt iförd trikåer? Eller är det fel att dra ner gamla barndomsidoler i det mörka skräckträsket av släckt hopp och återkommande mardömmar?

/staffan
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Trikåer ??

Tja, om jag säger så här...
Jag för min del har välldans svårt att se en hjälte komma i trikåer i skräckrollsepl. Känns inte direkt seriöst..
 

Ghoulz

Swordsman
Joined
27 Jan 2002
Messages
496
Location
Handen
Aberrant!

Superhjälteskräck är itne särskilt svårt. Om du gillar serier borde du läsa "Watchmen" som kombinerar superhjältar med en sorts Ellroy-värld (James Ellroy, "L.A. Confidential", "Black Dahlia" etc.) med korruption och mörker. Mycket tilltalande. Rollspelet Aberrant från White Wolf förefaller mycket inspirerat av denna series världsbild och skulle enligt mig utgöra grunden för ett utmärkt superhjälteskräckspel. Pagan Publishings "Godlike" lär inte gå av för hackor det heller, det känns nästan mer skräckigt eftersom "superhjältarna" i det spelet har mycket begränsade krafter.

Måste man ha trikåer i superhjälterollspel? Okej för att det är den obligatoriska arbetsklädseln, men man kör knappast utryckning dygnet runt. Skräcken passar väl bättre in i hjältarnas privatliv - för hur fungerar man socialt om man har som sysselsättning att konfrontera ondskan dagarna i ände? Tänk vietnamveteran och posttraumatisk stress...
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,308
Location
Enköping
Jo, visst går det att köra superhjältar och skräck. Har gjort en sådan trilogi själv, fast det var egna superhjältar (som var en serie ursprungligen). Den kommer publiceras i höst/vinter och tar sin inspiration från främst Lovecraft, medan hjältarna är främst Marvelinspirerade. Man kan även använda egna hjältar i äventyren. Mer info vad det lider.
 

Szandor

Swordsman
Joined
3 Nov 2000
Messages
444
Location
Småland, Växjö
Re: Aberrant!

Har läst den och älskar den, men det är inte så mycket ren skräck i den. Jag letar mer efter den där riktiga, nervpirriga skräcken.

/staffan
 

Ghoulz

Swordsman
Joined
27 Jan 2002
Messages
496
Location
Handen
Re: Aberrant!

Jag letar mer efter den där riktiga, nervpirriga skräcken

Hur menar du? Nervpirrig skräck är liksom lite upp till betraktaren. Jag kan tänka mig att de stackars utsatta "hjältarna" i Watchmen råkar ut för en hel del nervpirr. Gå vidare med en seriehjälte som Punisher - hur mycket ångest och mörker vandrar inte han i? Är det mer övernaturligheter du vill ha borde det väl inte vara något problem att föra in dem i superhjältegenren, men gör det lite subtilt. Och gör hjältarna lite mer subtila också. Trikåer måste inte vara totalsabbande om de blir rationella ("vi är hjältar. vi har trikåer."), men försök göra hjältarna till mer hela personer med ett liv utanför hjältebranschen också - liksom i Watchmen.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
"Hur ställer sig folk till att spelleda superhjälte...?"
Jag vill inte spelleda superhjältar (actionhjälar är en annan sak).. Har inte läst Watchmen eller Hellboy..

"...spelleda superhjälteskräck?"
Förutom de förslag som gett så vet jag att spindelmannen har haft några psykologiska skräckavsnitt.. Mötet med Venom och när Kraven begravde spindelmannen tyckte jag hade en lite "creepy" stämning när jag läste det..

~Är ett gammalt spindelmannenfan så nu vet ni det om [color:448800]Han</font color=448800> därborta
 
Top