Arfert said:
...förresten, kan du ge exempel på var GURPS är osannolikt obalanserat? Just for the record?
Mitt favoritexempel är från GURPS Horror, där förmågan att ge folk sjukdomar a' ebola eller "flesh eating disease" kostar 5 poäng
per sjukdom. Pestilence heter den, fantastisk liten pryl.
Sedan har vi ju rena erfarenheter: Jag har visserligen inte några åratal av erfarenhet, men efter att ha varit med och skapat omkring åtta rollpersoner, där alla skapades för exakt samma poängsumma men vissa helt enkelt blev kassa på
allt medan andra blev combatmonster som ändå inte var handikappade på andra sätt, så måste min slutsats bli att det inte blir så jäkla balanserat. Vissa grejer är helt enkelt bättre att satsa på än andra. Den sista grupp jag spelledde med ett Gurpssystem var Hellboy, där vi expanderat det "Gurps Lite" som fanns i grundboken med lite grejer från själva grundboken (dock inget som förändrade balansen, utan bara sånt som gjorde att världen betedde sig lite rimligare), skapades alla karaktärer med varsitt fokus (typ) och för lika många poäng. Resultatet blev ett styck oförstörbart combatmonster och två mjäkon som inte ens var halvbra på det de försökt specialisera sig på.
Så, min erfarenhet är att om man ska skapa en balanserad spelgrupp i Gurps så kan man inte lita på systemet; balansen måste komma från spelgruppen.
(Mycket riktigt, när jag gnällde på balansfrågor på SJ games-forumet så blev svaret att Gurps inte är tänkt att vara balanserat - poängen är inte balanspoäng, utan "valmöjlighetspoäng", som om det vore någon reell skillnad. Jävla fikonspråk. Jag slutade använda Gurps ungefär då.)