Nekromanti Supergänget #10

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,957
Location
The Culture
Dagens nyhet är att Supergänget uppdateras redan på förmiddagen. På den här sidan blir det äntligen lite action, alltså superhjältar och skurkar som faktiskt konfronterar varandra, även om just den här striden har en antydan till slagsida. Samt apor, så klart.

Länk till senaste sidan

Jag börjar själv tycka att det är lite jobbigt att bläddra bland sidorna. Är det en bra idé att ha en innehållsförteckning någonstans så att man kan hoppa direkt till den sida man vill komma åt?

/tobias
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,541
Location
En mälarö
Jag börjar själv tycka att det är lite jobbigt att bläddra bland sidorna. Är det en bra idé att ha en innehållsförteckning någonstans så att man kan hoppa direkt till den sida man vill komma åt?
En annan grej som nog skulle förbättra det hela en smula vore att ha framåt/tillbaka-pilar även högst upp, ovanför serierutorna. Som det är nu måste man skrolla ner efter varje tryck om man ska förbi flera sidor. En mindre viktig sak, men i alla fall.

/Anders
 

Jonas Ferry

Swordsman
Joined
22 Feb 2005
Messages
447
Location
Stockholm
Fråga om turordning

Jag blir lite lurad av händelsernas ordning. Först slår Domherrens spelare en tärning och misslyckas, men först efteråt avslöjas att spelledaren har bestämt att det behövs effekt 3. Gör spelledaren det före eller efter det första slaget?

Det borde göra skillnad för om Domherren kan klarar allt på egen hand eller inte. Hade han velat göra det hade han använt sin förmåga 3, eller hur?

Och för att inte bara klaga: snyggt, som vanligt. Jag gillar verkligen ljuseffekten från bilens passagerarsida, och översikten av staden när Domherren är i luften.

Slutligen vill jag ha mer våld.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,957
Location
The Culture
Re: Fråga om turordning

Först slår Domherrens spelare en tärning och misslyckas, men först efteråt avslöjas att spelledaren har bestämt att det behövs effekt 3. Gör spelledaren det före eller efter det första slaget?
Spelledaren har redan avslöjat att Svårighetsgraden är 3 innan Domherren börjar flyga. Jag valde däremot att vänta med det eftersom jag ville visa ett exempel innan jag började blanda in Svårighetsgraden. Ordningen kan bli lite mystisk när man måste förklara alla komponenter en i taget. När alla delarna är fördigförklarade kommer det ett exempel som visar exakt hur det ska gå till.

Det borde göra skillnad för om Domherren kan klarar allt på egen hand eller inte. Hade han velat göra det hade han använt sin förmåga 3, eller hur?
Domherren har en anledning att använda sin dåliga Egenskap, men det kommer vi till senare.

Slutligen vill jag ha mer våld.
Det kommer, det kommer!

/tobias
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,467
Location
Köping
W00t w00t w00t! Stabilt som vanligt. Kul att få se lite spelregler efter "allt" gubbgörande. :gremsmile:
Jag börjar själv tycka att det är lite jobbigt att bläddra bland sidorna. Är det en bra idé att ha en innehållsförteckning någonstans så att man kan hoppa direkt till den sida man vill komma åt?
Jag lutar åt det, ja.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
I see, så han tar stryk av en anledning? My intressant, som de säger i Bogotá. Och hur fanken ska massivet hinna både rädda Domherren OCH hinna ikapp Fiat Lux? Det här blir intresant, både ur en regelmässig och dramaturgisk synpunkt.

Och så en Doktor Gorilla i bakgrunden som vill åt bananen. Good stuff.


Storuggla, never go wrong with an ape
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
I vanlig ordning så var det en trevlig & pedagogisk sida.

Är det en bra idé att ha en innehållsförteckning någonstans så att man kan hoppa direkt till den sida man vill komma åt?
Det tycker jag låter som en alldeles utormordentlig idé !!
Käns lite svårnavigerat om man vill hoppa bland de olika sidorna. Så en innehållsförteckning vore nog på sin platts nu bnär det har blivit några sidor.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,608
Och så en Doktor Gorilla i bakgrunden som vill åt bananen. Good stuff.
Jag tror att han försöker varna dem för att den är explosiv.
 

Simon

Swashbuckler
Joined
10 Oct 2000
Messages
2,602
Location
Malmö/Stockholm
Alltså, Gurgeh! Förutom att jag instämmer i hela hyllningskören kring själva spelet så är jag också sjukt impad av ditt seriespråk. Som du använder serieformatet! Bildursnitten och kameravinklarna! Rörelserna och rumsligheten hos både aporna och andra figurer och i bakgrunderna! För att inte tala om sättet att unyttja ramarna och rutföljden!

Hursomhelst är det en sak jag inte är riktigt klar över. Jag uppfattar Domherrens projekt som att "se skurkarna från luften," baserat på hans replik och hjältegruppslogiken - han vill ju ha med sig sin grupp vid konfrontationen - snarare än att omedelbart komma ikapp dem. Men det projektet är ju framgångsrikt, fast medför en setback.

Om projektet verkligen var att komma ikapp, hur hade man tolkat ett framgångsrikt slag? Hade det inrymt hela gruppens projekt att komma ikapp, eftersom de andra kan följa med "på köpet" när Domherren sätter efter the bovs?

Slutligen så undrar jag om det som händer vid spelbordet alltså är att Domherrens spelare beskriver hur Fiat Lux lutar sig ut och blästrar honom (sjukt snyggt, förresten)? Är det i så fall normalt att spelare beskriver skurkars handlingar?

(Sen var det lite lite synd att inte Domherrens rygg var krökt när han tar emot strålen i magen, så att flyga bak-rörelsen som armar och ben uttrycker hade fått börja i kroppens mitt...)

Anyhow, strålande.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,957
Location
The Culture
Berättande om berättande

Det du undrar över kommer att förklaras lite tydligare längre fram, men grundtanken är att spelaren som gör något har ganska fri kontroll över hela världen när han gör något och ska förklara resultatet av det.

Domherren slår alltså för att använda sin flygförmåga, med det uttalade målet att komma ifatt Fiat Lux' flyktbil. Om han lyckas så bra att han själv kommer upp i den Svårighetsgrad som krävs kan han välja att förklara det på olika sätt.

Antingen kan han förklara hur hans kraft direkt gör att de kommer ifatt skurkarna, till exempel på något av följande sätt:
* Han lyfter upp alla de andra hjältarna och flyger med dem tills de når flykbilen. (Vilket skulle få spelledaren att grymta irriterat och antyda att det kanske finns en mer realistisk lösning, eftersom Domherren inte är superstark och Massivet väger 500 kg.)
* Han flyger ifatt flyktbilen och punkterar däcken. På så sätt kan de övriga hjältarna också komma ifatt bilen.
* Från luften upptäcker han att skurkarna har lurat polisen genom att svänga tillbaka in i staden och hur de parkerat flyktbilen på innergården i kvaretret intill.

Han kan också använda de andra hjältarnas Egenskaper (eller någon av sina andra Egenskaper om han vill det) för att förklara hur det går till, i alla fall så länge hans flygförmåga är vital för utgången. Då skulle han till exempel kunna:
* Peka ut skurkarnas flyktbil från luften. När Massivet vet var den finns slår han i marken med sin superstyrka så att chockvågen fortplantar sig genom marken, rakt till bilen som kastas upp i luften och motorn hoppar ur.
* Antag att Domherren även haft Egenskapen "Kontrollerna fåglar" (vilket han inte har, men jag behövde ett exempel). Då hade han, när han ser flyktbilen, kunnat säga att han kallar till sig hundratals duvor som samlas på bilens vindruta. Skurkarna ser inte vart de kör, utan åker av vägen och krockar med en lyktstolpe.
I båda de fallen är det inte flygförmågan direkt som leder till framgång, men flygförmågan är fortfarande den avgörande faktorn.

Vid ett mindre framgångsrikt slag -- alltså ett där han får en positiv Effekt, men inte så stor att han själv löser uppgiften -- skulle han helt enkelt berättat hur han ser flyktbilen från luften och sedan lämna över till de andra hjältarna att bygga vidare på det och använda sina Egenskaper för att stoppa den. (Det är bra att bygga vidare på det en annan hjälte redan gjort, vilket vi kommer in på om ett tag.)

Nu gick det ju inte så bra för Domherren. Hans slag misslyckades, så flygandet hjälpte inte ett dugg. Det är mycket riktigt spelaren själv som berättar hur Fiat Lux skjuter honom med ljusstrålen och därmed hindrar hans försök att nå flyktbilen. Spelaren tyckte, mycket riktigt, att det var roligare än att berätta hur han flyger upp, spanar, inte ser någon flyktbil och landar igen. Att spelaren här beskriver vad skurken gör är helt normalt, så länge det är rimligt och passar i berättelsen. Så länge spelaren inte gör några konstiga ändringar i handlingen fungerar det. Nu använder sig Domherrens berättelse bara av etablerade element: det finns en flyktbil och Fiat Lux finns i den. (I det här fallet får vi också anta att Supergänget mött Fiat Lux tidigare så att Domherrens spelare vet vad Fiat Lux kan göra.)

Hoppas att det förtydligar saker. (Det kommer att förtydligas i serien också, men det dröjer ett litet tag.) Och tack för det positiva omdömet i övrigt. Det uppskattas!

/tobias
 

Ulsak

Veteran
Joined
15 Sep 2006
Messages
107
Jag börjar själv tycka att det är lite jobbigt att bläddra bland sidorna. Är det en bra idé att ha en innehållsförteckning någonstans så att man kan hoppa direkt till den sida man vill komma åt?
ja, det är bra idé plus att man har bläddringspilar på överkant som en annan föreslog. En annan idé för min egen del är att spara på nöjet och vänta tills det kommer mer sidor och läsa mer i sin helhet. Det blev lite frågetecken som uträtats nu när jag såg fortsättningen från #9 .

* bugar mig knädjupt av tacksamhet för att fått taga del*
 
Top