Samarbete
Jag tror inte att du övervärderar problemet. Den enda lösningen jag egentligen har är en godtrogen förhoppning att spelarna ska vara mer fantasifulla än så.
Så här har jag tänkt mig att saker ska fungera (mycket abstrakt): Varje problem har en nivå, till exempel 5. Varje gång en superhjälte gör något för att lösa problemet kan han samla ihop ett antal poäng som för gruppen närmare en lösning. Om en av hjältarna gör något som ger honom 2 poäng ska han förklara hur hans handlingar för hjältarna närmare en lösning, men också varför problemet ännu inte är helt löst.
Nu kanske inte det är tillräckligt, jag ska fundera på någon form av samarbetsregel.
/tobias
Jag kanske övervärderar problemet med att samberättare gärna väljer den enklaste och tråkigaste lösningen på alla problem, även när de inte själva vill.
Jag tror inte att du övervärderar problemet. Den enda lösningen jag egentligen har är en godtrogen förhoppning att spelarna ska vara mer fantasifulla än så.
Så här har jag tänkt mig att saker ska fungera (mycket abstrakt): Varje problem har en nivå, till exempel 5. Varje gång en superhjälte gör något för att lösa problemet kan han samla ihop ett antal poäng som för gruppen närmare en lösning. Om en av hjältarna gör något som ger honom 2 poäng ska han förklara hur hans handlingar för hjältarna närmare en lösning, men också varför problemet ännu inte är helt löst.
Nu kanske inte det är tillräckligt, jag ska fundera på någon form av samarbetsregel.
/tobias
Fast i mitt fall beror det på attj ag saknar en uppkoppling just nu 
(och, i mitt fall tror jag inte de är superhjältar - kllanske snarare de som superhjältarna skall ta fast...