Nekromanti Superenkel generisk regelmotor

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,669
Location
Uppsala
Jorå. Vi spelade Conspiracy X förra helgen. Fast utan Conspiracy X, egentligen. Istället presenterade vår spelledare sitt egna regelverk, som vi använda med ett antal lärdomar.

Hur funkar det?

Man har ett antal färdighet, egenskaper eller vad man vill kalla dem. Detta är allt man har. Tror de var 22 till antalet i vårt fall.

När man slår ett tärningsslag, oavsett vad det är, så slår man antalet tärningar som en näraliggande egenskap dikterar. Typ Firearms om man känner för att skjuta någon eller Intimidate om man vill skrämmas.

Sedan lägger man till ytterligare tärningar beroende på utomstående faktorer. Vapen om man skjuter någon, kanske tillhyggen eller särskilda knep om man försöker skrämmas. Oavsett vad är mekaniken detsamma - det spelar ingen roll om det är strid eller något annat.

Får man sedan minst en femma eller högre på en av tärningarna så har man lyckats. Klart. Behövs det så räknar man antalet sådana tärningar som effekter.

Gör man något mot en annan part så slår denne ett likadant slag och antalet försvarseffekter tar bort angreppseffekter - spelar ingen roll vad det gäller.

Skada fungerar helt enkelt så att de effekter som blir kvar för anfallarens fördel drar ned det fysiska värdet.

Superenkelt, snabbt och konsekvent. Kanske en aning abstrakt, dock.

Och själv då? Jag kommer storsnylta det här systemet. Bland annat till Ghost Space.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,954
Location
Nordnordost
Jag väljer t20, då har jag 80% chans att lyckas med bara en tärning.

Dock, hur (om) hanterar systemet skador? Initiativ? Magi?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Dock, hur (om) hanterar systemet"

Det sa han ju:

"skador?"

Sänk lämpligt fysiskt värde.

"Initiativ?"

Don't bother. Det är bara knas i alla fall.

"Magi?"

Använd lämplig magisk egenskap med lämpliga modifikationer.
 

Sebastian

Veteran
Joined
31 Oct 2004
Messages
18
Location
Lysekil alternativt Stockholm
Låter trevligt, tror jag snor systemet också, om det är okej för er spelledare. Jag tror dock jag friformar skadorna. Vilken sorts tärning användes?

Skulle du kunna ge lite exempel från er spelsession? Vore trevligt.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,669
Location
Uppsala
Vi använde T6. Och du kan nog sno hur mycket du vill. Det är ju inget jätterevolutionerande, egentligen.
 
Top