Nekromanti Superdator klarade turingtestet

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Det är inte riktigt så märkvärdigt som det verkar. Det hålls flera Turingtest-tävlingar varje år. Tävlingen går till så att domarna får chatta fem minuter och ska efteråt bestämma om de chattade med en människa eller dator. Tidigare "världsrekordet" var att 29 % av domarna trodde att det är en människa, i helgen trodde 33 % det. Och man har bestämt att ett program "klarar" Turingtestet om 30 % tror att det är en människa. Boten heter Eugene Goostman och har funnits sedan 2001. Den ska finnas på:
http://www.princetonai.com/bot
men sidan ligger ner just nu.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Lupus Maximus;n26594 said:
Och hur mycket av det beror på "u c wut I meen?" Hur många människor passerar Turing-testen idag? :p
Du menar boten Anna? :)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,570
Location
Rissne
anth;n26589 said:
Det är inte riktigt så märkvärdigt som det verkar. Det hålls flera Turingtest-tävlingar varje år. Tävlingen går till så att domarna får chatta fem minuter och ska efteråt bestämma om de chattade med en människa eller dator. Tidigare "världsrekordet" var att 29 % av domarna trodde att det är en människa, i helgen trodde 33 % det. Och man har bestämt att ett program "klarar" Turingtestet om 30 % tror att det är en människa. Boten heter Eugene Goostman och har funnits sedan 2001. Den ska finnas på:
http://www.princetonai.com/bot
men sidan ligger ner just nu.

Alltså; givetvis kommer utvecklingen att ske inkrementellt. Jag vet inte om det gör det mindre märkvärdigt? Så är det väl med alla framsteg? Någonstans sätter man sitt mål, och så jobbar man inkrementellt tills man nått det...

Däremot skulle jag gärna se ett blindtest. Eller om det här var ett blindtest; hur många av domarna som trodde att de talade med en människa när de faktiskt talade med en människa... Det är ju i den jämförelsen det intressanta ligger =)
anth said:
Jo, blind test ska det vara. Som i den här språkförståelsen där man ska svara på vikla ord man tror är riktiga engelska ord och får minuspoäng om man gissar fel att nonsensord är riktiga ord: http://vocabulary.ugent.be/
Lupus Maximus said:
Kul test. Jag får nog vara nöjd med 56% av riktiga ord, och 0% av icke-ord :)
krank said:
87% av de existerande.
(Men trodde att 3% av de påhittade var riktiga)
Iskaral said:
76 resp 0 %
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,492
Ä det bara jag som har en liten röst långt bak i huvudet som skriker "Förstör den innan den dödar oss alla!"?
anth said:
Den rösten hörde vi väl redan när iPhone började med autocorrect?
http://www.damnyouautocorrect.com/
krank said:
Snarare en "bra, då kan vi sätta den på att styra världen snart istället för de här uppenbart inkompetenta dårarna..."
 

Kärlekscraft

Swordsman
Joined
31 Oct 2013
Messages
773
Har den här datorn något att göra med kvantdatorerna? http://www.nordichardware.se/Forskn...l-35-000-ganger-snabbare-problemloesning.html
anth said:
det är ingen dator, utan ett datorprogram. Ett datorprogram som antagligen går att köra på datorn som du sitter framför just nu.
Det är en "bot", ungefär som botarna vi hade i småpraten på det gamla forumet.
Så nej, den har ingenting med kvantdatorer att göra.
Kärlekscraft said:
Ond bråd död said:
Man kan ju undra varför svensk media konsekvent kallar det för en superdator i sina rubriker. Har de inte gjort sin research? De har väl inte bara översatt texten rakt av? Omg! Är svenska journalister helt värdelösa? "Tidningsdöden" (kul att de fått namnge den själv) kan inte komma snabbt nog.
Luna Lovegood said:
Sedan kan man ju påpeka att en icke Turing komplett dator har en ganska låg chans att klara Turing testet.
Sapient said:
Alla svenska journalister är ersatta av botar för länge sen. Det är därför de begår sådana misstag - och när en gör det, och sen synkar mot moderdatabasen, då gör alla det.
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,335
Location
Malmö
God45;n26670 said:
Ä det bara jag som har en liten röst långt bak i huvudet som skriker "Förstör den innan den dödar oss alla!"?
Meh, då behöver den kunna fler grejer än att snacka så att man tror att den är människa.

Matematik, fysik, ingenjörskonst, o s v. Och den måste vara bättre på det än mänskligheten som befolkning. Och antagligen ha motiv (inprogrammerad självbevarelsedrift, någon form av cost-benefit-beräkning där mänsklighetens fortsatta existens vägs mot andra faktorer, etc).

Så vad jag säger att för att slippa Skynet så behöver vi rehabilitera extremisterna. ;)
Simon said:
Framför ALLT så ska den väl ha kapaciteten att programmera och bygga om sig själv, och förbättra sin förmåga att programmera och bygga om sig själv, så att singulariteten kan sätta igång?
 

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Joined
14 Sep 2009
Messages
1,887
Location
Uppsala
Jag tyckte det lät coolt innan jag fick såg att det var Kevin "Jag är en sensationsjägare som tidigare kraftigt överdrivit för att vara med i pressen" Warwick som låg bakom "framsteget".
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,738
Location
Göteborg
Provade länken. Tog inte många turer innan det var uppenbart att det var en bott. Jag frågade "What do you want to become when you're older?" och han svarade "Am I really older? Can you enlighten me about anything else about me? :))) I know you're supposed to trick me."
Genesis said:
Inte världens mest naturligt formulerade fråga, men en riktig pojke hade inte haft problem med den.
Recca said:
Hur svårt kan det va att lista ut att en dator är en dator när en vet att det är en dator?
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
Den är ju bara snäppet över Elisa (urgammal chatbot som försöker vara psykolog). Om man antar att domarna försökte avslöja AIn så gjorde de ett väldigt dåligt jobb. Om domarna bara fick småprata lite så är det en annan sak (och ett dåligt test).
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Ond bråd död;n27007 said:
Hur går det för människorna i testen tro? Vad ligger procenten för människor som misstas för att vara en dator?
Människorna?
Jag är mer intresserad av hur de utser juryn.
Det är ju nästan samma botar som ställer upp år ut och år in. Vinnaren har t.ex. varit med sedan 2001:

Hej, va heter du?
Jag heter Eugene Goostman.
Vänta nu, var inte du med förra året...
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,310
Question: Why do you hate all things?
Answer: Because it was my childish dream to do it! Could you tell me about your job, by the way?
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Jag testade:

- Do you think there will be a civil war in Ukraine?
- Ukraine is a big country, it is a former Soviet republic. It is a very poor place, I must say.


Så skulle väl inte en13-åring från Odessa, Ukraina, svara?
 

Herr Grönstedt

Swordsman
Joined
29 Dec 2000
Messages
444
Location
Linköping
Som jag sa på Twitter tidigare: att knäcka turingtestet i dessa tävlingar handlar inte om att verkligen åstadkomma AI. Mer en sport med sina turingtestspecifika knep. Det har inget med riktig AI-forskning att göra. Dessutom har de en egen variant av turingtestet som gör att det är kort tid som interaktionen pågår och få domare vilket gör det tämligen slumpmässigt. Inte direkt vetenskapligt genomfört. Lite mer att läsa om varför detta bara är svammel:

http://www.buzzfeed.com/kellyoakes/no-a-computer-did-not-just-pass-the-turing-test
 
Top