Nekromanti super gubbe!!!

Kwarzim

Veteran
Joined
1 Jun 2002
Messages
125
Location
Dikanäs
Jag har en liten fråga, än hur jag gör blir mina RP super mega gubbar, är detta bra tecken eller ett dåligt :gremconfused:
 
Joined
25 May 2001
Messages
1,039
Location
Åbo, Finland
Dåligt...

...speciellt om det går snabbt.

Det är antagligen dock lika mycket (eller mer) SL:s fel än ditt eftersom han uppenbarligen förespråkar powergaming.

Hursomhelst. Om du gillar att spela så dina rollpersoner blir übermäktiga, ska du fortsätta med det. Det viktigaste är ju ändå vad du tycker och inte vad vi tycker :gremlaugh:

/Black Dwarf, mätt.
 

Tarill

Warrior
Joined
25 Oct 2002
Messages
227
Location
Umeå
Re: Dåligt...

Själv brukar jag mig av en spelare med übergubbe som trial person. Om jag vill ändra något i världen jag skriver på så får spelaren köra lite singeluppdrag. I och för sig så är han inte så mäktig bara snuskigt überrik. Han är faktiskt ruskigt dålig på de flesta saker, i princip kan han bara en hel del om handel, matte, administration och diplomatiskaförhandlingar...och stjäla...
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Jag har en liten fråga, än hur jag gör blir mina RP super mega gubbar, är detta bra tecken eller ett dåligt

Beror naturligtvis på spelgrupp, spelledare, spelstil, äventyr, kampanj och femtielva andra faktorer.

/Naug, det finns inget bra och dåligt. Bara omständigheter.
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
Det gör inget om gubben är bra... Bara den är intressant i övrigt. Det kan ioförsig vara ett tecken på lite variation att alltid spela väldigt skickliga och kunniga personer.

För egen del försöker jag sällan att göra dåliga rollpersoner även om det ibland kan krävas.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Jag har en liten fråga, än hur jag gör blir mina RP super mega gubbar, är detta bra tecken eller ett dåligt "

Det beror på. Har du och dina medspelare kul när du spelar med dem? I så fall är det bra. Om du eller dina medspelare har tråkigt, så är det dåligt.
 
Joined
29 Nov 2001
Messages
1,337
Location
Göteborg
Re: normal

Du har ungeär samma problem som jag ser jag.... Slår alldeles för höga stats på allt..... Sen sänker jag dom, och är fortfarande högre än resten av gruppen....
 

Kwarzim

Veteran
Joined
1 Jun 2002
Messages
125
Location
Dikanäs
Re: normal

Du har ungeär samma problem som jag ser jag.... Slår alldeles för höga stats på allt..... Sen sänker jag dom, och är fortfarande högre än resten av gruppen....

pjuhh då är jag inte ensam!
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Beror på..

Allt är relaltivt om man säger så..
Jag för min del gillar att göra gubabr något mer än medelmåttiga, för att sedan kunna låta den bli bättre.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
"Jag har en liten fråga, än hur jag gör blir mina RP super mega gubbar, är detta bra tecken eller ett dåligt "

Vilka rollspel spelar du? Vilken sorts äventyr/kampanjer? Hur bra är den övriga gruppen? Själv brukar jag nästan få lite dåligt samvete de få gånger som jag har tur med tärningarna. Men jag är av den bestämda åsikten att det inte är bra värden som gör en bra rollperson utan bra rollspel.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,984
Location
Linköping
Jag har en liten fråga, än hur jag gör blir mina RP super mega gubbar, är detta bra tecken eller ett dåligt

De blir super-mega-bra även om du anstränger dig för att göra dom dåliga? Har du läst reglerna ordentligt? Det borde finnas något kryphål som gör att du kan försämra din karaktär...

Om vi ska vara seriösa så är det väl inget problem med superkaraktärer om man har roligt med dom och SL anpassar svårighetsgraden på äventyr. Eftersom du frågar här i förstaläget antar jag dock att allt inte står rätt till så ni kan väl ta ett snack inom gruppen om att ändra lite grejer angående karaktärsskapandet så att din gubbe hamnar på en kunskapsnivå som du tycker passar.
 

Kwarzim

Veteran
Joined
1 Jun 2002
Messages
125
Location
Dikanäs
Har du läst reglerna ordentligt?

Jo det har jag.

Det borde finnas något kryphål som gör att du kan försämra din karaktär...

Jag har gett han några nackdelar
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,984
Location
Linköping
Ajaj

Ajaj, du svarar bara på den oseriösa halvan av mitt inlägg.... betyder alltså att jag inte har mycket att komma med när jag försöker...

Känns lite mysko att du behöver ge din karaktär speciella nackdelar för att han inte ska bli überbra, har jag inte råkat ut för, mina karaktärer är alltid lite halvdassiga. Roligast så.
 
Joined
29 Nov 2001
Messages
1,337
Location
Göteborg
Re: Ajaj

Haha, i vår grupp kör vi på att man får sänka allt man vill, men inte höja något om det inte står i reglerna (med sänka menas försämra, med höja menas förbättra)
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,713
Location
Värnhem, Malmö
"Men jag är av den bestämda åsikten att det inte är bra värden som gör en bra rollperson utan bra rollspel."

Tyclker likadant, och därför måste det vara någon grym ödets ironi som alltid ger mig kassa värden på de två egenskaper som i någon större mån påverkar rollspelandet, Intelligens och Karisma...
 
Joined
6 Jun 2001
Messages
163
Location
Björkhagen
En röd hårig flicka [OT]

Ge din karaktär antabus eller gör en nykterist nästa gång....

Särskrivningar är ibland roliga, ibland tråkiga men oftast missvisande.

Det är skillnad på "en röd hårig flicka" och "rödhårig flicka".

Jag är trött och går nu och lägger mig................
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Nostalgi [OT]

Tänk, en av de första grejerna jag sysslade med som liknade rollspel var "Supergubben".. En kille med blå kläder och mössa (Han var alltid målad med blå.. eh.. penna. [Har inte koll på vad dom olika kladdiga pennorna heter]) som man sedan fick guida genom alla dom fällor som ens kompis hade ritat upp på ett papper. Oftast var det utmaningar i stil med "Tryck på rätt knapp, 1 eller 2" :gremsmirk:
 
Top