Nekromanti Supande japaner...

nomardiculdacar

Warrior
Joined
27 Aug 2001
Messages
298
Location
Stockholm
Läste någonstans att japaner tål alkohol mycket sämre än europeer (låter kanske rasistiskt, men det stod så), Skulle man i såfall ge japanska RP:er +ob1t6 på Supaslag?
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Enzymer och grejer

Nu har jag ingen faktabakgrund att referera till, men
Vad jag har hört så saknar vissa Japaner (och dom flesta asiatiska folkslag antar jag) det enzymet som krävs för att bryta ner alkohol, vilket resulterar i att dom mår illa av det och ganska akut spyr upp det.

Fast den informationen är väldigt osäker, jag vet inte vad jag fick det ifrån.
Varför stereotypen om att japaner inte tål alkohol är så populär kan ha att göra med att dom är ganska små. Som bekant så blir mindre människor fullare snabbare på samma mängd alkohol som "vanliga" européer eller vad man nu jämför med.
 

Del'Amarth

Veteran
Joined
24 Mar 2001
Messages
150
Location
metropolen
Re: Enzymer och grejer

å andrasidan är ju sydeuropeer mindre än oss nordbor=)
tror inte alls på det där med enzymer... motiveting: risvin
 

UnConnected

Veteran
Joined
10 Apr 2002
Messages
162
Location
Göteborg
Såg en dokumentär för länge sedan där de pratade om att ett flertal asiater har eller saknar något som gör att deras kroppar i kontakt reagerar på samma sätt för individer som har antabus (eler vad det heter), altså illamående etc.
 

glappkaeft

Veteran
Joined
23 Jul 2000
Messages
66
Location
Sundsvall
Re: Enzymer och grejer

<blockquote><font size=1>In reply to:</font><hr>

Vad jag har hört så saknar vissa Japaner (och dom flesta asiatiska folkslag antar jag) det enzymet som krävs för att bryta ner alkohol, vilket resulterar i att dom mår illa av det och ganska akut spyr upp det.

<hr></blockquote>



Du har hört nästan rätt. Det är inte så dom saknar ett ensym utan ensymet (aldehyddehydrogenas - ALHD) genomför andra steget i nedbrytningskedjan (etanol -> acetaldehyd -> ättikssyra -> koldioxid + vatten) mycket långsamare (jag gissar att mängden ALDH i levern är mycket liten alt att ensymet är en smula defekt). Detta gör att acetaldehyd (ett gift nära besläktat med formalin (formaldehyd)) samlas i kroppen istället för att relativt snabbt brytas ner. Detta innebär att många asiater och indianer (runt 50%) blir förgiftade av alkohol. En eller par drinkar/glas öl gör att personen blir röd i ansikten, får svårt att andas, får hjärtproblem, illamående och svettningar.
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Enzymer och grejer

En eller par drinkar/glas öl gör att personen blir röd i ansikten, får svårt att andas, får hjärtproblem, illamående och svettningar.

En japansk brevkompis berättade att inte alla japaner har det där problemet, men han (och hans farsa) blir knallröda i nyllet av en pilsner. Saké orsakar förstås samma sak ännu fortare, men att japaner inte tål sprit har aldrig hindrat dem från att dricka sig drängfulla. (-:

Det gäller fö västasiater också; när mina indiska släktingar dricker whisky spär de ut den ungefär som vi dricker saft (1 del single malt, 4-5 delar vatten) men blir fulla lika fort som när jag dricker samma vätskemängd on the rocks. Min fru säger att hon kan känna av effekten om hon tar ett par småklunkar starköl från mitt glas, och en annan indiska vi känner berättar att hon en gång blev packad och spydde av ett glas rödvin.

...och det gäller inte bara alkohol; de rekommenderade doseringarna på de flesta mediciner man får på svenska apotek är alldeles för starka för indier. Förmodligen för ostasiater också.

--
Åke
 

Tyfet

Veteran
Joined
30 Jan 2002
Messages
7
Re: Enzymer och grejer

om jag har rätt så tål inte många vuxna sydeuropeer mjölk men deras barn gör de så i italien e mjölk starka grejor
 
Top