Nekromanti Supa

GoblinGurra

Swordsman
Joined
28 Sep 2004
Messages
421
Location
Karlstad
I EON är det nästan helt omöjligt att supa ihjäl sig...
Så jag tänkte göra något åt detta, t ex. vid ett fummlat slag får man Ob1t6 trauma eller nåt, några förslag?
 
Joined
5 May 2005
Messages
11
Det funkar väl inte riktigt, det brukar väl inte ta en vecka eller mer att ta sig upp från en berusning, oavsett hur nära döden man var, som det skulle om man fick typ 10 - 12 trauma från att supa.

bättre våre väl att bara ge ett dödsslag med en svårighetsökning av en tredjedel eller nått av utmattningen man får av att supa, eller någon form av temporår trauma skulle också kunna funka.
 

Drakvrede

Swordsman
Joined
17 May 2000
Messages
732
Location
Stockholm, Sverige
Förgiftning?

I EON är det nästan helt omöjligt att supa ihjäl sig...
Så jag tänkte göra något åt detta, t ex. vid ett fummlat slag får man Ob1t6 trauma eller nåt, några förslag?
Kan man inte använda sig av reglerna för förgiftning, d.v.s. att man då drabbas av en regäl förgiftning?

Vad tycks?
 

Gastono

Hero
Joined
14 Oct 2003
Messages
1,532
Location
Göteborg
Med tanke på temporär trauma så tänkte jag lite grann, man får vertikala smärtkryss som symboliserar farligt mycket alkohol. Vid fummel erhåller man OB3T6 sådana, efter fummel får man +OB1T6 för varje ny rad utmattning man får.

Ett poäng "smärta" helas 1 varje timme, utmattningen försvårar följande för dödslag:

1-3 rader fyllda = +OB1T6
4-6 rader fyllda = +OB2T6
7-10 rader fyllda = +OB3T6
Varje +2 rader fyllda = +OB1T6

Grundsvårigheten tas ur smärtsektionen.

Vad tycker ni?
 

Wilmer

Hero
Joined
9 Jan 2005
Messages
1,086
Location
Grindmaiden
Lite krångligt, har inte EON nog med regler redan?
Varför inte slå ett dödsslag mot truma+smärta+blodförlust+utmattning om man fummlar ett supa-slag? Eller blir dödligheten för stor då?
 

Kanturi

Swordsman
Joined
11 Apr 2005
Messages
533
Location
Mölndal
Eller blir dödligheten för stor då?
Ja, det är la klart (tycker jag) att det är för farligt, tänk på alla alkolister som finns i EON (eller är det bara hos oss i vårat EON? :gremtongue:), dom skulle ju bara liksom gå runt och dö hela tiden asså, då finns det ingen som man kan ha fylleslagsmål mot... förutom sig själv... :gremwink:

//Kanturi...
 

Gastono

Hero
Joined
14 Oct 2003
Messages
1,532
Location
Göteborg
Krångligheten blir inte så överhängande, jag menar hur ofta dricker du OCH slår fummel?

Man måste iof kolla upp reglerna varje gång det händer men händer det så ofta?
Jag tycker att varje person/spelgrupp får avgöra det så välj själv :gremgrin:.
 

Wilmer

Hero
Joined
9 Jan 2005
Messages
1,086
Location
Grindmaiden
2 av 3 rollpersoner i min spelgrupp är lite finare damer som tar några vinglas var och varannan dag, bara för att det hör livet till.
 

Hartland

Warrior
Joined
8 May 2003
Messages
384
Location
Umeå
Finns väll redan?

Visst kan du supa ihjäl dig. Det är bara att ta reglerna för "för högt" FV i supa. Då får du ju slå slag på tabellen med efekter vid åldrande. Om du på grund av ett sådant åderdoms slag får en grundegenskap till under 0 så har rollpersonen supit ihjäl sig.
Poängen här är att det inte är direkt lätt att supa ihjäl sig (det kräver ERFARENHET :gremgrin: ) om man inte tar typ läkar sptrit och då kan du gott använda förslaget om förgiftning nedan.

/Hartland - super aldrig personligen
 

GoblinGurra

Swordsman
Joined
28 Sep 2004
Messages
421
Location
Karlstad
Re: Finns väll redan?

Vi utgår ifrån att en person har 10 i Supa, då ska han supa upp till en svårighet på Ob3t6 och slå perfekt, sen ska han lyckas med förbättringsslaget och detta ska lyckas minst 5 gånger, och så länge han inte har 1 i något attribut så måste han supa ännu mer, och detta kommer väl ta en 25 år innan han dör, och då är det delvis pga. ålder...
 

Hartland

Warrior
Joined
8 May 2003
Messages
384
Location
Umeå
Re: Finns väll redan?

Ja, precis. Att dö av alkoholism är en lånsam process. :gremgrin:

Vill du dö snabbare tycker jag som Drakvrede. Man får då räkna det som en alkoholförgiftnig.

Spontant förslag: Om RP:n går utanför utmattningskolumnerna pga supandet så går fortsat fylle utmatning direkt in på trauma sektionen. Vad tycks om det då?

/Hartland - skulle nog inte låta nån supa ihjäl sig om han inte bad om det
 

Praetori

Warrior
Joined
6 Sep 2004
Messages
252
Location
STHLM
Re: Finns väll redan?

Använd förgiftningsreglerna med slag mot TÅL då ett slag mot SUPA fumlats. Eventuella bieffekter kan man ta från organskadesektionen, resultat LEVER. Varje gång RP återhämtat en svårighet i utmattningssektionen på grund av "tillnyktring" (dvs, vilat bort en svårighet av fyllan) får ett nytt slag slås mot TÅL (för att häva den skadliga effekten).

Corrin (5 kolumnsmannen) super sig redlöst full och fumlar ett slag på Ob3T6 mot supa.
Han måste då slå ett slag mot TÅL med lika många T6 som han har i utmattningssektionen. Slaget mot 12 lyckas och Corrin får då endast hälften av skadan han normalt skulle få av resultatet "förstörd lever" på organskadetabellen (2T och 3Sm per timme).
Det tar tre timmar för Corrin att återhämta sin utmattning till Ob2T6 (då han slår ett nytt slag mot SUPA, vilket lyckas). Totalt har Corrin nu ådragit sig 6 poäng trauma och 9 poäng smärta (vilket gör att han måste slå chockslag och dödsslag).
Corrin överlever men mår inte så fint.


Smärtan helar han snabbt, trauman som Corrin ådragit sig representerar att hans lever är i olag och inte mår så bra av mer alkohol under åtminstone en veckas tid (ge Corrin Ob1T6 svårare på alla slag mot SUPA under tillfriskningstiden).

Endast en liten idé, går säkert att förbättra =)
 
Top