Presentation Sup' Chummers!

Lyran

Veteran
Joined
3 Jan 2024
Messages
9
God fortsättning!

Emil heter jag, 'nickat' Lyran under större delen av min tid online. Västeråsbo som tillvardags är yrkessam såväl på mitt kontorsarbete såväl i Stockholm, som på distans och med jämna mellanrum på resande (långdistans) fot genom vårt avlånga land.

Hittade hit av en slump, eller ja något knuffad åt rätt håll, i jakt på om det finns fler som andas krom och cyber-anda någonstans i detta land, eller åtminstone här på detta forum. Visst är det kul att umgås internationellt och rollspela internationellt online, men tidszoner, anslutningar till webben och språk gör att sökandet efter spelare och grupper i Sverige är numera högt. För den som är välbevandrad bör min rubriksättning ge hint om att mitt hjärta och själ ligger i genren Cyberpunk (läs; Shadowrun och tillika systemet "Cities Without Number"), Sci-fi och sedermera Fantasy med en gnutta Skräck inblandat.

Fångades upp för drygt en 25-26 år sedan jag ärvt ett Drakar & Demoner 1Ed., Mutant och ett DnD i Oklara Ed. men alla i ungefär samma risiga skick, och ett Shadowrun 2Ed. i något bättre skick (samt diverse brädspel, men det hör inte hit!) från min käre far. Dras tillbaka till källarlokaler i mitt dåvarande bostadsområde där vårt gäng barndomsvänner hängde, kan vi ha gått i mellanstadiet måntro? Utan den minsta aning om vad vi höll på med, smällde vi upp böckerna med papper och pennor redo, skoj var det! Åren flöt på, lite LARPande och nördande framför data- och tvspel, textbaserade online rollspel (läs: MUD) och diverse klassiska MMORPGs, samt givet bräd- och figurspel hanns med. Lokala föreningar och några konvent hann en också med att delta i. Har alltid haft en förkärlek för att skriva och forma världar, äventyr och låta fantasin flöda fritt, vilket medfört att skrivandet och skapandet alltid följt mig under åren, även om universitetsstudier, jobb och familjebildning såklart har fört med sig naturliga "pauser".

Åren gick, livet och således hobbyn rullade såväl upp som ner och för 4-5år sedan fann jag mig åter i världen av rollspel. Det som förde mig tillbaka var den gamla givna kärleken i Cyberpunk genren - Shadowrun. Konsumerat rikligt och kontinuerligt med litteratur, podcasts, spel och annat härligt inom genren i stort under åren. Jag har däremot utifrån brist på intresse i närområdet att rollspela något dedikerat "Cyberspel" hängt en del online, på den internationella fronten. Det är dugligt, om än lite omständligt med tidszoner, internetanslutning och språk.

Sedan ett år tillbaka spelleder jag en dedikerad grupp i DnD5E fysiskt och online, har GM'at en del CY_Borg- och Death In Space-oneshoots under det gångna året och spelat Shadowrun 4Ed/5Ed online. Införskaffat Alien RPG för Xenos mys och nyaste utgåvan av Mutant i hyllan. Bygger vidare på min värld i DnD löpande med gruppens spel, men mest av intresse är ju min Cyber-värld, där jag just nu utgår från systemet "Cities Without Number" (typ Shadowrun, men med bra, konkreta och regler som följer en rödtråd(!!)). Där jag en dag hoppas finna ett gäng spelare som vill hoppa ner och fördjupa sig i Mälardalen men ett tiotal år fram i en futuristisk dystopi där krediter väger tyngre än livet du bär på. Vore ju som alltid även kul att hoppa med någon grupp som spelare.

Vem vet vad 2024 bär med sig, men här är jag i alla fall - en cyberpunktokig person från Mälardalen som hoppas snubbla över likasinnade!

På återhörande, chummers~
 

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Joined
19 Sep 2013
Messages
1,560
Alla mälardalingar bör få ett särskilt välkomnande!
Spela där du står eller nånting
 

Cernunnos

Veteran
Joined
18 Apr 2017
Messages
71
Location
STHLM & Andra Världar
Välkommen.

Visst är det ngt med Cyberpunk setting. Gunnar att den fortfarande lockar, oavsett hur samhälle och teknik utvecklas. Eller så är det just pga hur utveckling går som gör att Cyberpunk alltid känns lockande och relevant.

Har inte läst Cities without numbers, är det bra mekanik och sjysst miljöbeskrivningar?
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,122
Välkommen till forumet! Ta en soykaf och känn dig som hemma..
 

Lyran

Veteran
Joined
3 Jan 2024
Messages
9
Tack alla!

Välkommen.

Visst är det ngt med Cyberpunk setting. Gunnar att den fortfarande lockar, oavsett hur samhälle och teknik utvecklas. Eller så är det just pga hur utveckling går som gör att Cyberpunk alltid känns lockande och relevant.

Har inte läst Cities without numbers, är det bra mekanik och sjysst miljöbeskrivningar?
Såg att du härligt nog fått en länk - topp! Bara att goa ner dig i en förhållandevis lätt och bra regelbok (bara grund reglerna omfattar ju inte mer än lite över 100 sidor!). Vill en, så rekommenderar jag skarpt att skaffa "Deluxe-editionen", vilket ger lite mer roligheter att leka med (går ju med fördel att dela flitigt med en grupp spelare eller liknande, då författaren skrivit att det är fritt fram).

Mekaniskt ett simplifierat och konkret system. Bästa liknelsen jag kan ge; är om en har erfarenhet av Shadowrun-system, så är detta systemet mekaniskt motsatt. Med andra ord; kort & koncist. Helt enkelt bra! Med en liten kul, dödlig(!) twist på combaten med "shocking" och "trauma".

Settingen för systemet - skulle jag säga - är mer satt åt 80-talets utformning av Cyberpunk-genren, vilket är den vibe mr Crawford framhäver i boken relativt kontinuerligt. Detta gör han med bravur och det är en fröjd att läsa! Systemet är just ett system, framförallt ett "sand-box"-system, öppet för egen världs- och kampanjbygge (och det är en otroligt bra bok i det avseendet med mängder av verktyg).

Är i slut tampen på mitt kampanjbygge; vår värld, utspelandes i mälardalsregionen år 2107. Det har varit och är en fröjd att jobba med boken som stöd i den processen. Rekommenderas varmt!
 
Last edited:

Cernunnos

Veteran
Joined
18 Apr 2017
Messages
71
Location
STHLM & Andra Världar
Tack alla!



Såg att du härligt nog fått en länk - topp! Bara att goa ner dig i en förhållandevis lätt och bra regelbok (bara grund reglerna omfattar ju inte mer än lite över 100 sidor!). Vill en, så rekommenderar jag skarpt att skaffa "Deluxe-editionen", vilket ger lite mer roligheter att leka med (går ju med fördel att dela flitigt med en grupp spelare eller liknande, då författaren skrivit att det är fritt fram).

Mekaniskt ett simplifierat och konkret system. Bästa liknelsen jag kan ge; är om en har erfarenhet av Shadowrun-system, så är detta systemet mekaniskt motsatt. Med andra ord; kort & koncist. Helt enkelt bra! Med en liten kul, dödlig(!) twist på combaten med "shocking" och "trauma".

Settingen för systemet - skulle jag säga - är mer satt åt 80-talets utformning av Cyberpunk-genren, vilket är den vibe mr Crawford framhäver i boken relativt kontinuerligt. Detta gör han med bravur och det är en fröjd att läsa! Systemet är just ett system, framförallt ett "sand-box"-system, öppet för egen världs- och kampanjbygge (och det är en otroligt bra bok i det avseendet med mängder av verktyg).

Är i slut tampen på mitt kampanjbygge; vår värld, utspelandes i mälardalsregionen år 2107. Det har varit och är en fröjd att jobba med boken som stöd i den processen. Rekommenderas varmt!
Tackar för en sådan fyllig information.

Har alltid velat spela Shadowrun, för att konceptet känns så rolig, få spela alv och hacker dessutom :) winwin. Jag har då inte tagit för mig för varje gång berättar någon som varit/är spelledare för SR och säger att det är superkul men reglerna uuugh.
Va nice att höra att Cities without Numbers system är kort o koncist. Gillar den typ av system.
 

Lyran

Veteran
Joined
3 Jan 2024
Messages
9
Tackar för en sådan fyllig information.

Har alltid velat spela Shadowrun, för att konceptet känns så rolig, få spela alv och hacker dessutom :) winwin. Jag har då inte tagit för mig för varje gång berättar någon som varit/är spelledare för SR och säger att det är superkul men reglerna uuugh.
Va nice att höra att Cities without Numbers system är kort o koncist. Gillar den typ av system.
Alltid glad att kunna bidra :) Känner med dig, läser otroligt mycket böcker rörande Shadowrun och det är en så otrolig värld! Spelat en del, men måste säga att de gånger jag känt att spelet faktiskt inte bara är "tungt", är de gånger det är ett mer narrativt fokus och med en spelledare som förenklat allt genom bra "homebrewade"-regeldokument som är kort och koncist.

Kommer inom de närmsta dagarna/veckorna att slänga upp ett försök här att starta en grupp för CWM-spelande digitalt via Discord/Roll20 i brist på intressenter i närområdet, skulle det vara av intresse är det bara till att hojta till!
 

arheru

Hemma-SL
Joined
22 Feb 2024
Messages
15
Hej! Jag har också erfarit att Shadowrun har en grym värld, men att reglerna är för tunga. Detta från en Rolemasterveteran...
Mina medspelare satt och bläddrade och bläddrade (en decker, en andebesvärjare, en adept och en rigger) och jag som "face" satt och rullade tummarna.
Såg Cities without number - har Worlds och Stars without number, som båda är galet inspirerande. Ska kolla vidare på den!
 
Last edited:

Lyran

Veteran
Joined
3 Jan 2024
Messages
9
Hej! Jag har också erfarit att Shadowrun har en grym värld, men att reglerna är för tunga. Detta från en Rolemasterveteran...
Mina medspelare satt och bläddrade och bläddrade (en decker, en andebesvärjare, en adept och en rigger) och jag som "face" satt och rullade tummarna.
Såg Cities without number - har Worlds och Stars without number, som båda är galet inspirerande. Ska kolla vidare på den!
Läser en hel del skönlitteratur från SR (svårt att hitta alla guldkorn, men har en "kö" just nu på ett 10-tal böcker), och världen är ju guld. Men haha, stor igenkänningsfaktor berörande "tyngden". Rena "Faces" och "Street samuari's" sitter och löser korsord i väntan på en "decker" som är i cyberspace och ska ta reda på allt som går att nysta fram, eller för den delen släng in en "technomancer" - yijeks...

Har i alla fall fått ihop en grupp nu för CWN, vi drar igång med ett "intro" uppdrag nästa vecka för att bekanta oss med systemet! Om min bild av regelboken stämmer överens med faktiskt spelande, kommer jag nog inte se mig om tillbaka till SR - bortsett från inspirationen av världen och från skönlitteraturen! :)
 
Top