Nekromanti Sunless Citadel

Master_Z

Swordsman
Joined
3 Sep 2000
Messages
601
Location
Mölndal, Sverige
Är äventyret Sunless Citadel någonting att ha? Och vilket är det hittits bästa äventyret till D&D 3rd, både av WotC och andra tillverkare?

Varför kostar Psiconics handbook och Swords and fists så mycket jämfört med coreböckerna? Har de så otroligt mycket mindre upplaga? Swords and fists är ju dessutom bara en liten limmad sak. Är dessa bra och värda sitt pris? Vad tar de olika böckerna upp?

Är MM bra bok? + Vad innehåller den?

Tillför White Wolfs två Coreböcker(Swords and Sorcery och Monster Collection) något till spelet om man redan har de tre WotC coreböckerna?

/Linus

GAIS är dansband och IFK är hårdrock!
"Beauty is in the eye of the beholder"
<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by Master_Z on 2001-04-12 00:52.</EM></FONT></P>
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Jag kan bara svara på en av frågorna och det gäller priset för de olika produkterna. Och det är både fråga om mindre upplaga och en högre vinstmarginal. Istället för att vara tacksamma för att grundböckerna är billiga tenderar man dock att klaga på att de andra är dyra. Det gör jag själv så... :)

Daniel "Warduke" Schenström
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,472
Location
Stockholm
Så många frågor...

...och några svar.

Är äventyret Sunless Citadel någonting att ha? Och vilket är det hittits bästa äventyret till D&D 3rd, både av WotC och andra tillverkare?

Har inte läst Sunless Citadel eftersom jag inte får för Dante. De äventyr som fått bäst mottagande är Freeport-serien (Death in Freeport, Terror in Freeport, Madness in Freeport), och äventyren från Atlas Games och Necromancer Games. Själv gillar jag Necromancers äventyr Rappan Athuk och Crucible of Freya, för att de är välskrivna och rejäla hantverk.

Varför kostar Psiconics handbook och Swords and fists så mycket jämfört med coreböckerna? Har de så otroligt mycket mindre upplaga? Swords and fists är ju dessutom bara en liten limmad sak. Är dessa bra och värda sitt pris? Vad tar de olika böckerna upp?

Sword and fist tar uppp Fighters och Monks (har jag för mig det var) och Herobuilder's Guidebook tar upp hur du får fram en karaktär du gillar och berättar om vilka raser som passar som vilka yrken. Helt okej böcker, men jag tycker inte riktigt att de är värda sitt pris, särskilt inte Herobuilder's Guidebook. De är alltså bra böcker men lite dyra.

Är MM bra bok? + Vad innehåller den?

Den är bra, och innehåller monster. Se www.wizards.com för mer info.

Tillför White Wolfs två Coreböcker(Swords and Sorcery och Monster Collection) något till spelet om man redan har de tre WotC coreböckerna?

En bisak är att det inte är White Wolf som ger ut böckerna, utan Sword and Sorcery Studios. Böckerna heter dessutom Creature Collection samt Relics & Rituals, och distribueras av White Wolf. Alltnog, jag anser att de tillför en hel del, bland annat lite mer spännande monster, samt fräscha idéer och magiska föremål. Klart köpvärda enligt mig.

MVH

Magnus


Inspirera. Engagera. Överraska.
www.houdini.se
 

Oliestion

Warrior
Joined
13 Oct 2000
Messages
228
Location
Liu
The Sunless Citadel är väl OK om man tycker om Dungeon Crawls med lite rollspelande och mycket tärningskast. Det funkar nog hyffsat som ett introduktionsäventyr till D&D 3e

Jag tycker att det bästa introduktionsäventyret är "The Cryicible of Freya" från Necromancer Games. Den är dessutom mer prisvärd och du kan ladda ner supplement från www.necromancergames.com Rappan Athuk 1 från samma tillverkare är också väldigt skön, mega dungeon crawl ala klassiska Undermountain.

MM är en core book, med monster... den är bra, för att inte säga nödvändig.

Jag tycker att de båda SSS böckerna Creature Collection och relics & Rituals är mycket intressanta och klart prisvärda.

****** Oliestion ******
<A HREF="http://www.morningrise.8m.com/page6.html" target="_new">http://www.morningrise.8m.com/page6.html</A>
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>Är äventyret Sunless Citadel någonting att ha? Och vilket är det hittits bästa äventyret till D&D 3rd, både av WotC och andra tillverkare?<p><hr></blockquote><p>
Sunless Citadel är helt OK om man precis börjar på en ny kampanj och är sugen på ett dungeonröj av traditionellt snitt. Dungeonen är på det hela taget rätt bra sammansatt, och det finns ställen där man hädiskt nog inte behöver slå ihjäl sakerna i grottan.

<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>Varför kostar Psiconics handbook och Swords and fists så mycket jämfört med coreböckerna? Har de så otroligt mycket mindre upplaga? Swords and fists är ju dessutom bara en liten limmad sak. Är dessa bra och värda sitt pris? Vad tar de olika böckerna upp? <p><hr></blockquote><p>
Coreböckerna har i princip rabatterat pris för att sprida D&D - inte så att WOTC går med förlust på dem, men de tar ut en avsevärt lägre marginal. Antagligen kommer de att öka priset på dem till $30 till nästa eller nästnästa tryckning, vilket väl borde bli till sommaren. Till detta kommer att coreböckerna har fruktansvärt mycket större upplagor än de andra böckerna - Player's Handbooks första upplaga var på en halv miljon, och sålde slut till november eller så. Som jämförelse kan sägas att normala rollspelssupplement från de flesta tillverkare antagligen säljer under 5000 ex.

<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>Är MM bra bok? + Vad innehåller den?<p><hr></blockquote><p>
Monster Manual är en bra bok som nästan är nödvändig för att spela D&D. Den innehåller i runda slängar lite över 400 monster (WOTCs påstående att det är över 500 räknar varje monstervariant som ett monster, vilket ger 120 olika drakar - 10 sorter gånger 12 åldrar). Det går att spela utan MM, om man endast har NPCer som motstånd, men boken rekommenderas starkt.



/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather
 

Master_Z

Swordsman
Joined
3 Sep 2000
Messages
601
Location
Mölndal, Sverige
Re: Så många frågor...

De äventyr som fått bäst mottagande är Freeport-serien (Death in Freeport, Terror in Freeport, Madness in Freeport)

Vilka har gett ut dessa böcker då?


Böckerna heter dessutom Creature Collection samt Relics & Rituals, och distribueras av White Wolf


Sak samma =)

/Linus

GAIS är dansband och IFK är hårdrock!
"Beauty is in the eye of the beholder"
 

Rev

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
326
Location
Göteborg
Sunless Citadel är helt OK. Lite mycket grottkrälande om man ogillar sånt, dock. Bästa äventyret hittills blir nog Crucible of Freya. Undvik Rappan Athuk om du inte tycker om dungeoncrawls.

Psionics Handbook och Sword & Fist är inte värda pengarna om du frågar mig. Psionics-systemet fungerar (IMHO) som ett halvkasst alternativ till magisystemet, och att lägga 300 spänn på det är inte att rekommendera (om du inte är stenrik). Sword & Fist är (enligt mig) ett supplement av typen "mängder-av-överdrivna-specialförmågor". Kul om man gillar strid, men annars (antagligen) inte.

MM är en bra och ganska så nödvändig bok. Prisvärd, till skillnad från Psi-handboken och diverse annat.

-R
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: Så många frågor...

Freeport-serien har getts ut av Green Ronin, och bakom det förlaget döljer sig främst Chris Pramas, som skrev AD&D/Wuxiakorsningen DragonFist och som numera är boss över WOTCs miniatyrdivision. Green Ronin är hans sätt att fortsätta skriva rollspel trots att han inte gör det för WOTC längre.

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather
 

Master_Z

Swordsman
Joined
3 Sep 2000
Messages
601
Location
Mölndal, Sverige
Nu har jag köpt Psionics handbook och Sword & fist och gav "bara" 200 respektive 180 kronor för dem vilket jag tycker är bra jämför med normalpris.

/Linus

GAIS är dansband och IFK är hårdrock!
"Beauty is in the eye of the beholder"
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Var?

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
<I>Sunless Citadel är helt OK om man precis börjar på en ny kampanj och är sugen på ett dungeonröj av traditionellt snitt.</I>

Det finns fö en Nodwick-parodi på den i Dragon #277. (-:

--
Åke
 

Johan Granberg

Swordsman
Joined
26 Nov 2000
Messages
757
Location
Umeå
Ja, det är ju helt fantastiskt om man jämför med butikspris!

"Det är bättre att dö stående än att leva på knä"
- Emiliano Zapata
 

Master_Z

Swordsman
Joined
3 Sep 2000
Messages
601
Location
Mölndal, Sverige
På Flamman när de var på Gothcon. Shyssta(eller hur det nu stavas) killar!

/Linus

GAIS är dansband och IFK är hårdrock!
"Beauty is in the eye of the beholder"
 
Top