Nekromanti Sungmunkar

Thalaski

Hjälpsam dvärgamagiker
Joined
28 Aug 2002
Messages
94
Location
Örbyhus
En fundering bara....
Var hittar man information om Sungs krigarmunkar och deras filosofi... det som står i "Vapenmästaren" är inte så mycket och man får heller inte ut så mycket från magimästarna som det står om i "Mystik och Magi".
 

Jaggernaut

Hero
Joined
6 Aug 2003
Messages
941
Var hittar man information om Sungs krigarmunkar och deras filosofi...

Förhoppningsvis i Västerländerna (eller vad nu boken kommer att heta) som håller på att skrivas.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Sungs lära med mera

Jag håller på att skriva Västlandens kapitel "Religion och Mystik" just nu. Där ska Sungs lära tas upp. Tidigare supplement har behandlat förhållandena i Sung synnerligen sporadiskt, och ganska förvirrande emellanåt - tex framgår det aldrig tydligt hur Magimästarna i Sung förhåller sig till munkarna i Sung, och de stridstränade munkarna i Sung. Jag har en del tankar kring det hela, och kommer att tona ned shaolin-aspekterna en hel del, men har ni några idéer eller tankar så är ni givetvis välkomna att komma med dem. Alla förslag är av intresse.

Jag har hittils inte hunnit skriva så mycket om Sung, men jag klipper in ett stycke ur historiekapitlet här. Det kan kanske säga en del om vad jag tänkt mig:

Sung-riket
Legender talar om ett rike som hette Dazhûr, vars invånare nådde fullständig insikt och förintades av intern maktkamp sedan de upphöjt sig själva till gudar. Vad som är sant av legenderna tvistar de lärde om än idag, ty de flesta källor om Dazhûr har gått förlorade. Riket erövrades tidigt av Akpilos, men dess sydliga utpost Delkhang bröt sig fri under konung Zhoumas. Staden låg perfekt placerad vid Ressiöknens utkant och levde gott på handel och vägtullar.

En religiös väckelse av stor betydelse nådde Delkhang redan femtusen år innan Mhîm. Profeten Saoli Sung förmedlade knappast några kontroversiella lärdomar, men hans kritik mot konungen fick honom avrättad likfullt. Efter denna martyrdöd spreds hans lära med stormsteg, och Sungs lärljungar störtade snart Zhoumas-dynastin.

En ny konungalinje, Chago, ledde Delkhang, allt oftare kallat ’Sung’ efter den store profeten, till stora militära segrar och på sin höjdpunkt nådde riket ända till Igonhavets rand. Under ett krigståg 3339 f.M. trängde man djupt in i Ziu, och en tid behärskade Sung stora landområden. Allt gick förlorat till zhanerna i deras plötsliga expansion, och sekler senare var Sung så pass försvagat efter alla krig att det inlemmades i Akpilos. Efter Akpilos fall och stadens frigörelse följde ytterligare en kort tid av konungar, men linjen bröts när Pö Yunún dog utan arvingar år 521 f.M. Härskartiteln kom hädanefter att tillfalla Sung-lärans högste präst, och ett munkvälde som skulle bestå i årtusenden inleddes.
- Ymir, tigger respons lite subtilt
 

Jaggernaut

Hero
Joined
6 Aug 2003
Messages
941
Önskar utredning (spoiler, tror jag)

Troligtvis är det bara jag som är trött men jag lyckas inte klura ut historian känns det som :gremconfused:

Dazhûr, gick det under före eller efter det senaste mörkret?

Tillhörde Sung Dazhûr innan Akpilos erövrade resterna av Dazhûr?

Zhanerna som expanderade och förstörde för Sung de var inte Akpilos?

f.M står det för före Mhîm? Vad blir det i e.D i såfall (eller för den delen vilket fall som helst) ?

Förresten hur har Akpilos kunnat ta över Dazhûrs rester mer än till kartan? Jag tänker på det där med magistormarna i Summaq. Eller skedde det där med magistormar senare?

Citat från L&H sidan 54 om magistormen.
De sista resterna av det gamla riket kan idag beskådas i det vindpinade och förbrända Summaq, där sotrmar av vild magi driver omkring och sprider död och förintelse omkring sig
Själv har jag kört med att Dazhûr gick under före mörkret. Har även haft en dazhûr med i en kampanj, som vi spelar för tillfället, som en vis gammal gubbe.

<table><tr><th><font size="-1">Spoiler below:</font></th></tr><tr><td bgcolor="#DDDDDD"> Dazhûren är ingen mindre än matematikern som från början klurade ut hur det var med 'Aeons stora gåta' vilket ledde till deras undergång. Dock så har matematikern blivit rejält ödmjuk och är väldigt försiktig med sina krafter sedan sitt folks undergång. Det plus att han inte kan använda sig av sina makter för mycket och för öppet för att de 'riktiga' gudarna skulle sätta stopp för det är mina förklaringar för att han inte utropat sig som världens härskare eller något liknande </font></td></tr></table>
 
Joined
7 Dec 2001
Messages
1,052
Location
Stockholm
Sungstraditionens och dess vagga

men har ni några idéer eller tankar så är ni givetvis välkomna att komma med dem.
Vad jag mest reagerade på var att du inte nämnt något om riket Torlin och dess koppling till sungtraditionen i ditt textutkast. Citerar från sidan 19 i L&H (under stycket om Torlin): "De Högste Lheng-lis kunskaper levde emellertid vidare, och det sägs att dessas vetande bildar grund till mycket av den magiteori som brukas i dagens Sung."

Inte minst med den liknande benämningen för magiker (Lheng-li) som sungläran så finns där alltså en tydlig koppling mellan Torlin och Sung.

Sebastian - påpekar
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Sungstraditionens och dess vagga

Det nämns annorstädes i textmanuset. Här, tex:

Aomefolket är Västlandens mest ansedda darkenerstam. De utgör lejonparten av alla darkener i Eumo, 30% av dess befolkning, och merparten av Sungmunkarna. Ursprungligen utgjorde de magikratin Torlins härskande skickt, men flydde därifrån sedan Torlin förstörts av zhanerna. De bjöds in till Sung av den dåvarande högste Sung, och blev med tiden en av de bidragande faktorerna bakom Eumos enande. Mötet med det gamla Sungfolket blev mycket givande för båda parter, och såväl magin som vetenskap och annan lärdom frodades. Aome har ett stolt arv efter Belag Duncinna, forntidens störste magiker, och deras mystiska tradition är ännu mycket levande.
Skilj också på Sungs lära och Sungs magiväg. De är till stor del en och samma sak, men i första rummet är Sungs lära en filosofi/religion, som dock kommit att prägla Västlandens moderna magitradition i mer eller mindre hög grad.

- Ymir, redogör
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Kort och gott

Du ska nog inte ta för givet att du förstår alltihop när jag bara ryckt ett textstycke ur sitt sammanhang :gremsmirk:

Men men:

Dazhûr, gick det under före eller efter det senaste mörkret?
Efter.

Tillhörde Sung Dazhûr innan Akpilos erövrade resterna av Dazhûr?
Det stod ju svart på vitt i texten jag klippte in: "Riket erövrades tidigt av Akpilos, men dess sydliga utpost Delkhang bröt sig fri under konung Zhoumas". Ja, uppenbarligen var Delkhang/Sung en del av Dazhûr.

Zhanerna som expanderade och förstörde för Sung de var inte Akpilos?
Akpilos urbefolkning var aborierna, nu försvunna sedan länge. De trängdes sakta men säkert undan av zhanerna norr- och österifrån och darkenerfolk söderifrån, men Akpilos var aldrig ett zhaniskt land. Vid tiden för Edrons tillblivelse dominerades det forna Akpilos norra delar av zhaniska folk. Allt framgår i modulen.

f.M står det för före Mhîm? Vad blir det i e.D i såfall (eller för den delen vilket fall som helst) ?
Det står i Geografica Mundana, Encyklopedia Mundana, med mera. 3339 f.M. är 4738 f.D.

Förresten hur har Akpilos kunnat ta över Dazhûrs rester mer än till kartan? Jag tänker på det där med magistormarna i Summaq. Eller skedde det där med magistormar senare?
Det skedde senare, och tas också upp i modulen.

- Ymir, förhoppningsvis behjälplig
 

Jaggernaut

Hero
Joined
6 Aug 2003
Messages
941
Re: Kort och gott

Det stod ju svart på vitt i texten jag klippte in: "Riket erövrades tidigt av Akpilos, men dess sydliga utpost Delkhang bröt sig fri under konung Zhoumas". Ja, uppenbarligen var Delkhang/Sung en del av Dazhûr.

Frågade för säkerhetsskull. Har alltid varit bra på att missuppfatta, speciellt då jag är trött.

Det står i Geografica Mundana, Encyklopedia Mundana, med mera. 3339 f.M. är 4738 f.D.

Misstänkte nästan att det gjorde det men så går det då man är allmänt lat och väldans trött.

- Ymir, förhoppningsvis behjälplig

Ymir var behjälplig.

Ser framemot denna modul.
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Re: Sungs lära med mera

Dazhûr, vars invånare nådde fullständig insikt och förintades av intern maktkamp sedan de upphöjt sig själva till gudar.
Fullständig insikt och gudastatus... OCH intern maktkamp? Om alla har fullständig insikt borde de inte stå över sådant då?
Är det inte bättre att härskarna nådde fullständig insikt medans den oupplysta pöbeln manipulerades att störta sina gudomliga härskare av ondskans makter.
Ack, total upplysning totalt förlorat, för att det simpla folket inte hade vett att följa sina herrar...

/Joel - Sensmoraliserar
 
Top