Nekromanti Sundsvallsrollspelande?

Mouja

Hero
Joined
1 Dec 2001
Messages
1,011
Location
Sundsvall
Ett typiskt exempel på Sundsvallsrollspelande skulle väl vara:
SL: Ni kommer in i skattkammaren, det finns en kista där och någa ljusstakar i guld på ett bord. Kistan är halvöppen och det syns att det är stora rikedomar i den.
Spelare 1(från Sundsvall): Jag skjuter [spelare 2] med mitt armborst och drar mitt svärd mot [spelare 3].

Nu var det där kanske det absolut sämsta exemplet jag kunde komma med.. men kort sagt kan man säga att "Sundsvallsrollspelande" går ut på att skapa intriger mellan de andra spelarna och att försöka få att det går så dåligt som möjligt för dem och så bra som möjligt för en själv. Gärna skall de andra inte ana någonting och en massa småsaker ska hända tills på slutet då någon stiger fram och roffar åt sig skatten, prinsessan, halva riket och t.o.m. kungen för att sedan le brett åt de intet ont anande medspelarna. Det är faktiskt ganska roligt, men man ledsnar i längden.

Eftersom jag inte hört det av någon från forumet så tänkte jag fråga. Är det nu ingen annan som hört det så antar jag att det bara är någonting dumt som någon rollspelare härifrån kommit på någon gång i tiden för att skylla bort att han skulle ha gjort någonting fel.
Förekommer liknande på andra ställen? Jag menar.. finns det "Stockholmsrollspelande" och "Göteborgsrollspelande" också? Är det samma sak?
 

DarkMystic

Swordsman
Joined
15 Jan 2004
Messages
527
Location
Göteborg
Göteborgspelare och Stockholmspelare

I min gamla spelgrupp skulle man spelas som en "arisk Göteborgare" som menades att man skulle spela sin karaktär bra och alltid ställa upp för gruppen. Sedan fanns uttrycket Stockholmsfjollspelare typ som alltid var ett falsk och ondskefullt svin. Fast ibland kunde man vara Skåning som vara att man snackade konstigt och spelade sin karaktär som ett nerknarkat fyllo...

/DarkMystic som alltid ville vara en "den ariska Götaborgaren"...
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,922
Location
Nordnordost
[OT] Geografiska skillnader i spelstil.

Kanske är det bara mina begränsade erfarenheter som talar här, men det känns som om friformarna har ett betydligt starkare fäste nere i sydsverige än de har här uppe i norr (där jag inte sett några större sådana influenser än ett visst sällskap nere i Ume som visst skall hålla en viss kvalitet).

Är det någon som har fått samma uppfattning? En annan?
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Wild West - Vietnam styleee...

Spelare 1(från Sundsvall): Jag skjuter [spelare 2] med mitt armborst och drar mitt svärd mot [spelare 3].
Hade det stått "Spelare 1(från Sundsvall): Jag skjuter [spelare 2] med min revolver och siktar sedan mot [spelare 3]." så hade jag kunnat svära på att det var taget från en av våra Western-sessioner. Egentligen vilken som helst där Spelare 2 var en person (och kanske även spelare 3) hade en rollperson med en lite för inbjudande pris på sitt huvud, Dead or Alive, givetvis. Fast det kunde lika gärna vara Spelare 1 som hade ett pris på sitt huvud och blev (befogat) paranoid...

Jag kommer ihåg minst tre Westernkampanjer där spelgruppen raderade ut sig själva... utan att hysa det minsta agg mot varandra efteråt. Normalt sett fanns det risk för ett jäkla gnäll när sånt inträffade i andra spel, men i Western (och Vietnamkrigsrollspelet Recon) var det mer eller mindre underförstått att det var mer eller mindre helt ok att ljuga, förråda, fuska och lönnmörda till höger och vänster. Det hörde liksom till stämningen att man var oppurtunistiska kräk (eller principfasta fantaiker som stötte sig med oppurtunisterna).

/Joel - som fick en RP i Recon nedmejad av gruppens patriotiske kspskytt, när min stackars RP försökte desertera med sjukvårdarens hela morfinlager...
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,731
Ume för böveln

Ja, nu är ju inte jag från Ume(å) själv men mina kusiner (som betytt mycket för mitt intåg i nördlivet) bor däromkring så jag vill väl tro att jag vet lite om hur de funkar.

Kring Umeå är det nog lite mer populärt med "det gamla hederilga sättet" med tärningar och sunt förnuft än friform eller regelfetischism vad jag förstår. Man spelar för att ha kul helt enkelt. Så långt inget nytt och spännande va? Nä, precis. Det jag tyckte var lite kul när jag var på SävKon förra året var att folk verkar rätt samspelta där nere - det är väl de åren med ett stort och kvalitativt SnöKon som gör sig påminnt kanske? Alla utom utbölingen (jag alltså) visste direkt vad "ploppa" betydde och vilken signalen för att "oploppa" var ("ploppa" är alltså så enkelt att man håller för öronen till spelledaren klappar två gånger - normalt inkluderas inte alla spelare i ploppningen... :gremwink:).

En annan grej är att musik och stämningsfull belysning "hör till". Man måste inte ha det men det är ett klart plus och man förväntar sig det på konvent.

Fyll på eller rätta mig gärna.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Om jag ska vara ärlig så har jag nog aldrig hört talas om någon sådan stil.. det närmaste jag kommit isåfall är friform, om man nu sk nämna nån stil eller form.. :gremwink:
 

Greymourn

Swordsman
Joined
28 Jan 2001
Messages
593
Location
I en stad i ett län etc.
Ett typiskt exempel på Sundsvallsrollspelande skulle väl vara:
SL: Ni kommer in i skattkammaren, det finns en kista där och någa ljusstakar i guld på ett bord. Kistan är halvöppen och det syns att det är stora rikedomar i den.
Spelare 1(från Sundsvall): Jag skjuter [spelare 2] med mitt armborst och drar mitt svärd mot [spelare 3].
"Sundsvallsrollspelande" går ut på att skapa intriger mellan de andra spelarna och att försöka få att det går så dåligt som möjligt för dem och så bra som möjligt för en själv.
finns det "Stockholmsrollspelande"? Är det samma sak?
E ganska övertygad att det e samma sak... :gremgrin:
Bor i Stockholm... Spelar ofta så... Fast å andra sidan skulle det ju kunna vara så att jag faktiskt är i Sundsvall, jag vet inte...
 
Top