Nekromanti Sunariskogen

Mr Brunch

Veteran
Joined
12 Jul 2003
Messages
151
Location
Sundbyberg
Jag satt och läste i alvboken och upptäckte att det bor 1.200.000 alver i Sunariskogen. Det bor nästan 300.000 människor på hela ashariska halvön. Jag kom fram till att det verkar en aning mysko, jag menar en skog som är som bredast 25 mil och 45-50 mil lång borde inte ha tillräckligt många villebråd och bär för alla dessa alver. Det borde inte heller finnas tillräckligt med utrymme för jordbruk.
Så man undrar, vad lever dom på och framförallt varför är dom så enormt många fler än dom resterande invånarna på ashariska halvön eller förhållande till något annat land. Cirfaliska samvälldet består av 600.000 cirfalier, i Takalorr (som är större) bor 350.000 tiraker och Tirakernas fördel ska vara deras antal...
Så om någon har en logisk förklaring eller om någon från Neogames kunde förklara varför hela Ashariska halvöns befolkning inte ens kommer närheten av Sunariskogens befolkning så är jag interiserad.
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,398
Location
Umeå
Inte för att vara tråkig, men... jo, mest för den skull faktiskt! Använd Sök-funktionen, ämnet har diskuterats en hel del tidigare, så kanske du kan finna lite (bort)förklaringar.

Mvh / Phelan
 

Xenon

Veteran
Joined
2 Dec 2003
Messages
64
Location
Halmstad
Hmm håller med om att det låter som en hel massa för mycket.

en förklaring på mat problemet kan ju vara Sanari alvernas stora magiska kunskaper. tex. skulle de kunna använda biotropi för att producera mer mat än vad som annars skulle vara svårt att odla i en skog..

detta är i vart fall ljustsriddare's förklaring på mat problemet. Vet att han har skapat en del nya biotopiska Effekter som främjar gröda.

Men som sagt det är ju bara en alternativ lösning och min personliga åsikt är att det kan vara svårt att rymma alla i skogen.

ser fram imot att höra fler förslag och även kanske en korekt lösning.


// Xenon (främligen)
 

Mr Brunch

Veteran
Joined
12 Jul 2003
Messages
151
Location
Sundbyberg
Jag har använt sökfunktionen. Dock så märkte jag att dom flesta diskusionerna (om man söker på Sunari) har att göra med kultur och liknande eller att förklaringarna man får är att all man trollas fram eller att dom äter träd (var ett av förslagen). Så jag hoppades på lite bättre svar och kanske svaret på hur så mänga alver kan bo där utan att skogen försvinner för tja... deras boningar tar upp plats...
Så där ahr du min motivation att ställa frågan.
 

hraufnir

Swordsman
Joined
25 Sep 2003
Messages
772
Location
Luleå
Följdfrågan som kommer är ju då, att om fördelning mellan de olika alvraserna som förekommer i Sunari är ungefär lika med den fördelningen som finns mellan alvraserna i antal annars. Säg då att Thism är 50% av 1.2 miljoner. Dvs 600k Thism, ca 300k Sunari, 100k Pyar, 80k Henea? är jag helt ute och cyklar men lite såhär har jag förstått att uppdelningen är (har inte läst Alver dock)... och eftersom det står att Henea är en skygg alvras på tillbakagång så skulle det vara MKT med 80k Henéa i Sunari om detta var kanske 60% av det som finns i Mundana... räkna då med att det finns kanske 130k henea runt om i Mundana... lite för mkt enligt mig
 
Joined
1 Oct 2002
Messages
926
Location
Lund, Skåne
Finns bara några problem med den där uppdelningen

Antal Sanari i Mundana: 200 000
Antal Henéa i Mundana: 50 000

Ett annat problem är att det plötsligt inte finns några Kiriya i Sunari med din lösning.

Jag skulle säga såhär istället:

Sunari

100 000 Sanari
500 000 Thism
400 000 Kiriya
30 000 Henéa
70 000 Pyar
Någon enstaka Léaram.

Om det nu stämmer att det är 1 100 000 i Sunari.

Mvh Victor Palm...

...Vars VM är borttappad.
 
Joined
7 Dec 2001
Messages
1,052
Location
Stockholm
Se Alver 2.0

Jag satt och läste i alvboken och upptäckte att det bor 1.200.000 alver i Sunariskogen. Det bor nästan 300.000 människor på hela ashariska halvön. Jag kom fram till att det verkar en aning mysko, jag menar en skog som är som bredast 25 mil och 45-50 mil lång borde inte ha tillräckligt många villebråd och bär för alla dessa alver. Det borde inte heller finnas tillräckligt med utrymme för jordbruk.
I den nya reviderade modulen om alver kommer förmodligen det hela att förklaras närmare.

Personligen ser jag det inte som något större problem - lösningen är förmodligen en kombination av omfattande import samt effektiv odlingsteknik.
Sanaristammen utgör sannolikt världens största samling av magiker. Det vore inte orimligt att anta att flertalet av dessa behärskar biotropiska odlingsförhöjande magiska effekter (ett exempel på dessa kallad "Gröda" kommer eventuellt att publiceras i boken om drakar i annat fall kan jag posta den här). Ett mindre antal biomantiker som på heltid arbetar i varje stad för att magiskt få de mindre odlingarna att gro onaturligt snabbt (och med hjälp av magisk energi så att inte jorden stryps på sin näring) borde kunna förse ett stort antal individer med mat kanske till och med en hel stad.

Så om någon har en logisk förklaring eller om någon från Neogames kunde förklara varför hela Ashariska halvöns befolkning inte ens kommer närheten av Sunariskogens befolkning så är jag interiserad.
För att sunariskogen i praktiken går att betrakta som ett självstyrande alvrike således föredrar alverna av sanrialliansen att bo där (vilket innebär förbannat många alver!) - det fungerar ju som deras "hemland".
Den ojämna befolkningsfördelningen beror på att alverna har haft längre tid på sig utveckla sin civilisation (de var ju där innan människorna på allvar började befolka asharinahalvön och så var de ju en högcivilisation redan i börjat av den här eonen).
Sedan har de en mycket lägre mortalitet än människorna och således växer deras samhälle hela tiden (även om de har lägre nativitet än människorna). God hygien, näringsrik mat och läkekonst spetsat med omfattande magiska färdigheter sänker mortaliteten ytterligare.

Ljusetsriddare - som förmodligen kommer att skriva några av de nya avsnitten i alvboken
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Demografi och Mundana

Demografin i Mundana är allmänt knas till att börja med.


Alverna kan inte föda många barn och dvärgarna vill inte göka.

Tirakerna knullar som kaniner, är könsmogna vid typ 10 års ålder, föder kullar med (2-5 stycken eller motsvarande), är fertlila livet ut och dessutom så anses det för kvinnor vara en religiös dygd att föda så många barn som möjligt.

Alver och dubbelt så många dvärgar jämfört med tirakerna.


Ashariens befolkningstäthet är lägre än saharaöknens och deras urbaniseringsnivå är helt knasigt hög. Soldarns befolkning får plats i Manchesters fotbollsstadion (och då finns det ett par tusen platser över för korv- och läskförsäljarna). Sen har vi Consaber, Thalamur, Jargien och Ebhron. Alla dessa länder har däremot en befolkningstäthet och en befolkningsmängd som faktiskt ser ut som den gjorde under medeltiden på jorden. Consaber har 2 miljoner invånare (Asharien har pluttiga 190.000) och har en befolkningstäthet på 6,7 invånare per kvadratkilometer (asharien har sjukligt låga 0,8 invånare per kvadratkilometer). Jag tänker inte ens börja tala om Drunok som är ännu mer knas, särskilt med tanke på att marken i landet är så fantastiskt bördig...


Så. Nu har jag klagat. Men ensamma klagomål är lika värdelöst som problemet i sig. Jag har faktiskt ett förslag till en lösning också.

Ta alla drabbade länder och folk (Asharien, Soldarn, Drunok, Tiraker, Västmark) och lägg till en nolla på befolkningsmängden och låt städernas storlek vara. På så vis så kommer mängden asharier hamna i proportion till mängden Sunarialver och mängden tiraker kommer hamna i proportion till antalet dvärgar och alver. Visserligen blir tiraker kanske lite väl många, men det är sånt som man kan finjustera efteråt. Gångra med 10 ger ett bra närmevärde enligt mig.


/Naug, gångrar med tio
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,217
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Demografi och Mundana

...nu har vi inte ens börja prata om Västlanden än.

- Ymir, vill ha fler städer i Mûhad, och det är bara början.
 

Mr Brunch

Veteran
Joined
12 Jul 2003
Messages
151
Location
Sundbyberg
Re: Se Alver 2.0

" Personligen ser jag det inte som något större problem - lösningen är förmodligen en kombination av omfattande import samt effektiv odlingsteknik.
Sanaristammen utgör sannolikt världens största samling av magiker. Det vore inte orimligt att anta att flertalet av dessa behärskar biotropiska odlingsförhöjande magiska effekter (ett exempel på dessa kallad "Gröda" kommer eventuellt att publiceras i boken om drakar i annat fall kan jag posta den här). Ett mindre antal biomantiker som på heltid arbetar i varje stad för att magiskt få de mindre odlingarna att gro onaturligt snabbt (och med hjälp av magisk energi så att inte jorden stryps på sin näring) borde kunna förse ett stort antal individer med mat kanske till och med en hel stad.
"

Jo Sanari har förmodligen en viktig roll i att försörja alverna med mat. men räcker det? Det är fortfarande ganska enorma mängder mat som måste framställas för alla dessa alver. Jag har även svårt att se dom arroganta och stolta Thism och Sanari skulle göra sig så beroende av människostaterna som dom skulle bli om deras matbehov skulle vara helt beroende av dom omkringliggande människoländerna. Dessutom borde väll en sån handel nämnas i någon av dom städer som handlar med Sunariskogen?
Jag har en liknande teori eller snarare jag har gjort om Sunariskogen. Stora delar av Sunariskogen består av olika former av träd som produserar frukter som ger stora skördar ofta beroende på Sanari. Medan andra basvanor, potatis, kött och liknande importeras men inte i allt för enorma mängder. Men det har ändrat Sanariskogens utséende radikalt då det finns jättelika fruktgårdar överallt.

" För att sunariskogen i praktiken går att betrakta som ett självstyrande alvrike således föredrar alverna av sanrialliansen att bo där (vilket innebär förbannat många alver!) - det fungerar ju som deras "hemland".
Den ojämna befolkningsfördelningen beror på att alverna har haft längre tid på sig utveckla sin civilisation (de var ju där innan människorna på allvar började befolka asharinahalvön och så var de ju en högcivilisation redan i börjat av den här eonen).
Sedan har de en mycket lägre mortalitet än människorna och således växer deras samhälle hela tiden (även om de har lägre nativitet än människorna). God hygien, näringsrik mat och läkekonst spetsat med omfattande magiska färdigheter sänker mortaliteten ytterligare.
"

Men låt oss titta på Sunariskogen, den är som bredast 250km och 500km vilket innebär att den är 125.000 kvadrat km. om man räknar det på befolkningen finns det 9,6 invånare på kvadrat km. Hur får alla dessa personer plats i skogen och den fortfarande är en skog, dom måste ha plat för hem, vägar osv. Dessutom är inte Sunariskogen alltid lika bred, den blir betydligt smalare i söder vilket gör den ännu mer tätbefolkad.
Ashariens mänskilga historia börjar för över 4000 år sedan (har bara geografica hemma för tillfället) och ett land hinner växa till sig mycket på den tiden.
Sen kan jag köpa att alvrasen växer långsamt pga. av dom skäl du uppgett men det borde också innebära att dom skulle expandera, jag menar om du vore en överbefolkat nation med militärmakt att krossa dina grannländer och ta deras mark så dit folk får det utrymme dom förtjänar skulle inte du göra det? Men alverna tränger ihops sig i sin skog och verkar bara bli fler och fler utan att det verkar påverka varken skog elelr samhälle.
 

Mouja

Hero
Joined
1 Dec 2001
Messages
1,011
Location
Sundsvall
Demofobi i Mundana

"Ashariens befolkningstäthet är lägre än saharaöknens [...] (asharien har sjukligt låga 0,8 invånare per kvadratkilometer)."

Sedan finns där ju Ashaslätten och Hyggelmonster... jag tror inte att det är så tilltalande.. för att inte tala om de sjörövande piraterna och tirakerna.
Jag tror inte många bor mitt på Ashaslätten.. även om det kanske inte finns pirater där så finns där Hyggliga monster..
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Re: Demofobi i Mundana

"Sedan finns där ju Ashaslätten och Hyggelmonster... jag tror inte att det är så tilltalande.. för att inte tala om de sjörövande piraterna och tirakerna.
Jag tror inte många bor mitt på Ashaslätten.. även om det kanske inte finns pirater där så finns där Hyggliga monster.."



Och i Europa har vi björnar och vargar. Våra tids monster. Bara för att monstrena inte finns i Europa betyder inte att vi hade mindre problem med vilddjuren. Faktum kvarstår. Norra asharien, södra asharien och området kring järnforsen är bördiga, vilket är mer än vad man kan säga om ovan nämnda Sahara. Sen förstår jag inte varför hyggelmonster skulle vara farligare än vanlig varg (eller för den delen mer benägen att attackera farliga människor när den kan knapra i sig andra djur). Dessutom så bor man inte ashaslätten över huvud taget. Där går det inte att odla juh! :gremsmile:


/Naug
 

Mouja

Hero
Joined
1 Dec 2001
Messages
1,011
Location
Sundsvall
Jag känner en snubbe...

You got an point there!
Tittar-siffrorna i Asharien kanske är liiite för låga.. men det kan lätt fixas med lite reklam om Asharien på de andra kanalerna.

Jag hörde att de på Soldarn-kanalen givit sin grannkanal Asharien "Bäst-i-test" på deras Mirun-korv t.ex...


Men jag håller med... mer tittare på Asharien-kanalen. De (om någon) borde ha det.. de kämpar ju verkligen för sina tittarsiffror.... och jag håller med Ymir, de västerländska kanalerna borde även de ha mer tittare..

-En trött Mouja drar en fin association-
 
Top