Nekromanti Sugen på ett skithemligt specialuppdrag?

Zaphod_UBBT

Swordsman
Joined
25 Mar 2002
Messages
531
<table><tr><td>Jag satt och tittade på den genialiska serien "Mannen från U.N.C.L.E." på SVT. De har visat den på lite olika tider, men nu visar de världsfrånvända tablåläggarna på SVT den efter midnatt på måndagskvällar, så det är alldeles för sällan man tillåter sig att se det (för jag, jag har vett i kroppen och försöker sova några timmar varje natt).

Nå, kunde knappt se färdigt avsnittet innan jag började skriva det här, för jag insåg hur väl den där sköna, speciella känslan från 60-talets agentserier, passar för rollspel. Det är raffinerat historieberättande, lagom blandning av dialog och action, det är utmaningar - både kroppsliga och tankemässiga, det är fett med attityd och det är något otroligt med glimt i ögat!</td><td>
</td></tr></table>

Det slog mig så att jag började fundera på varför jag inte sett det här som rollspelskoncept tidigare. Mannen från UNCLE och alla andra agentserier från 60-talet är praktiskt taget redan rollspel. Man behöver inte anpassa det. Det går att ta rakt av, stoppa på ett juste spelsystem och fröjdas i all evighet.

[Okej, om ni inte har en aning om vad jag snackar om för sorts serier, då vet jag inte vad jag ska göra. Antingen bildar ni er lite, eller så hoppar ni över den här tråden. Den bygger på vissa kunskaper om (eller åtminstone intresse för) agentserier från 60-talet.]

Spana bara in den här scenen från kvällens avsnitt: två för avsnittet nya rollfigurer knatar in i någon misstänkt lokal. Den ena är en skitig kille med sjömansmössa, och den andra är en uppspacklad tjej med läcker 60-talsklänning. Plötsligt dånar ytterligare en okänd figur in. Det är en riktig bjässe, med överkropp som ett oljefat och biceps som kassler. Han är någonstans emellan två och två och en halv meter, och skulle troligen vrida nacken av en tjur om han ville. En vild fight utbryter efter några rappa replikväxlingar, och i stridens hetta far en träpall ut genom fönstret.
KLIPP till den ena av seriens två hjältar, som går förbi utanför fönstret. Det kommer en träpall farandes ut, och vår hjälte fattar vad som pågår. Han rusar in genom dörren.
KLIPP tillbaka till rummet med den vilda fighten. Vår hjälte kommer in, och börjar stöta på den söta tjejen med klänningen. Får syn på fighten där han, som hjälte, måste delta. Han tar av sig kavajen och börjar kavla upp skjortärmarna. Får syn på bjässen och registrerar hans storlek. Bjässen kommer rakt emot hjälten, och vår hjälte kopplar på ett fånigt leende och går demonstrativt mot sin kavaj igen. Han börjar ta på den för att visa att han inte vill mucka gr... Så inser man att han bluffar, för när hjälten vänder sig om, tar han plötsligt upp en stol och drämmer den i bjässens torso så att träflisorna flyger. Han börjar puckla på bjässen och har snart vunnit striden tack vare sin smarta fint.
Vid det här laget är det dags för scenens fokus att flyttas. Kommer ni ihåg han som kom in med tjejen i början, han med sjömansmössan. Han ligger på golvet nu, med en stilett långt inkörd i magen. Han börjar säga sina sista ord, som säkerligen är vitala för avsnittets fortsatta handling...

Fattar ni vilken rollspelspotential det här har?

Frågan är bara vad man ska göra med det. Antingen tar man det rakt av och gör ett skojigt spelsystem till, eller så vrider man det ett varv till.
Alltihopa är ju ascharmigt, och TV-serien präglas av en stereotyp amerikansk världsbild från 60-talet, där kineser är konstiga figurer som antingen går runt med nyfiskad fisk eller kör runt varandra i såna där tvåhjuliga kärror. I vilket fall som helst har de rishattar och sneda ögon.

Vidare finns det en massa gadgets i olika former. I serien brukar flera avgörande moment i varje avsnitt avgöras av att våra hjältar har med sig några smarta gadgets från sitt huvudkontor. Ibland räcker det med en liten gömd radiosändare i en penna, och ibland är det mer raffinerade saker.
Samma grejer finns i ett heljuste FPS-spel, No One Lives Forever. Har ni spelat datorshootern No One Lives Forever? Det är världens pastisch på den där sortens TV-serier. Där spelar man specialagenten Cate Archer (såklart med problem inom agentorganisationen, med tanke på att hon är kvinna och före detta brottsling). Hon har olika sorters små smarta kluringgrejer: ett mynt som man kan använda för att lura undan vakter, ett likborttagningsmedel för att man inte ska lämna några spår efter sig, en parfymsprayflaska som egentligen innehåller lätt giftgas som får offret att svimma, solglasögon med inbyggd zoom och kamera, osv osv.

När den där serien gjordes, var ju hi-techen faktiskt riktigt hi-tech. I mitten av 60-talet var en penna med en inbyggd satellitmottagare svår att tänka sig, och nu skulle man utan problem kunna bygga en penna med inbyggt 56-modem för satellit. Nu är det som var hi-tech då, mest gulligt.

Jag frågar mig om man vill behålla grundkonceptet och verkligen göra pastisch rakt av på det, eller om man ska flytta fram det hela fyrtio år och göra hitech som är charmig och cool nu.


Fast det är ju inte bara TV-serier. Det finns väl hur mycket källmaterial som helst, i form av billiga kioskpocketböcker och serietidningar. Har ni några andra favoriter i samma genre, eller tankar om vad man kan blanda in för andra ingredienser?


Nu undrar jag om jag är sent ute. Är det redan någon som har kommit på det här och gjort ett sånt här charmigt, lekfullt, lite nutidssagoaktigt spel?

- Eller vågar någon kanske säga att det inte är en helt fantabulöst bra idé, och hur skulle ni försvara det påståendet?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Ja, jag har funderat. Och funderat. En del av funderingarna kom in i GIRLS-spelet Spion...

...men mer än så blev det inte.

Jag satt i valet och kvalet att antingen köra 60/70-talsgladagentaction rakt av, eller att köra en "riktig" spionthriller. En tanke var till och med att flytta fram det i nutid, efter det kalla kriget i stil med Ronin.

Så definitivt, detta är en fantastiskt fabulös idé, såpass bra att det fanns ett Top Secret-rollspel, ett James Bond-rollspel, och ett par till, till exempel ett från Palladium, som jag har glömt, och Skuggornas mästare hade en hint av konceptet också, plus att det i vanligt ordning finns en GURPS-modul, Espionnage.

Men nischen är väl övergiven numera, förutom Spion, fast det är ju ändå inte rätt då det är mer Mission: Impossible-långfilmerna korsat med Sailor Moon ("...ditt uppdrag, Usagi, om du väljer att anta det, är att straffa de onda fiendeagenterna i kärlekens och rättvisans namn. Om du skulle tillfångatas så kommer Skolverket att förneka all kännedom...").

Så ös på!
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,622
Location
Uppsala
Glöm inte det lite nyare Spycraft från AEG. Det är ett generellt "spionspel" där man lika gärna kan spela sextiotalsinspirerat som något annat.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,582
Nu undrar jag om jag är sent ute. Är det redan någon som har kommit på det här och gjort ett sånt här charmigt, lekfullt, lite nutidssagoaktigt spel?
Egentligen så borde det väl gå att köra med vilket nutidssystem som helst och lite inspiration från film/TV/böcker? Jag har kört många liknande saker i GURPS, det är hur lätt som helst. Inte behöver man så mycket bakgrundsmaterial och sånt, man kan klura ihop organisationer, skurkar och balla prylar på egen hand.

Fördelen med att man kan basera på billig skräplitteratur är att man kan rippa en story rakt av och risken är liten att någon läst den (ett trick jag har gjort med billig space opera-SF med framgång).

Jag kommer naturligtvis att förneka all kännedom om det här inlägget och det kommer att förstöras om fem sekunder.
 

L337

Warrior
Joined
11 Mar 2003
Messages
355
Location
Norberg
Jag känner till ett som ska vara i ngn liknande stil. The agency. Jag har inte testat det men du kan ju alltid kolla det. Hör inte james bond filmerna från 60-talet till den här genren?
 
G

Guest

Guest
Åhh, U.N.C.L.E. Jag har varit och pillat på konceptet tidigare, jag älskar verkligen de dumma datorerna av papp och hur alla domedagsvapen finns i ett exemplar och ingen har tänkt på att spara ritngarna. Så det räcker för Iliya att skjuta lite på dem så sprutar det gnistor och världen är räddad. Och hur Napoleon Solos emellanåt riktigt obehagliga snuskhummerattityd bara avfärdas som vilket småcharmigt personlighetsdrag som helst.
Mitt favoritavsnitt är nog det där Napoleon Solo smyger runt på en flickskola där alla elever blir hypnotiserade och börjar jaga honom med diverse dödliga tillhyggen som alla flickor av en händelse råkar ha till hands. Samtidigt måste Illiya ta hand om en japansk 15-årig flicka som hela tiden råststöter på honom så han får göra olika judo-kast på henne för att undkomma. Otroligt gubb-sjukt och väldigt roligt.

I vilket fall.

Det närmsta jag kommit U.N.C.L.E-rollspel var ett kort äventyr till Mutant:UA där jag hittade på en U.N.C.L.E-liknande organisation som självklart kämpade mot en Thrush-kopia.
Det var rätt underhållande, funkade rätt schysst i Hindenburg men var väl ingen höjdare direkt.

Men du har definitivt en poäng i att det har en otrolig potential... Men det finns problem, när jag tittar på U.N.C.L.E gör jag det med en rätt stor gnutta ironi, jag småler åt de bisarra fällorna som jag antar ska vara skrämmande, inte småtöntiga. Jag flinar åt de kackiga isblocken istället för att oroa mig för hur Napoleon ska ta sig ifrån Nordpolen. Även om jag gillar den övergripande känslan (som i U.N.C.L.E innehåller en hel del "allvarligt" menad humor (alltså humor som skaparna av serien hade tänkt skulle vara där)) vet jag inte hur jag ska överföra det till rollspel utan att det blir någon sorts drift med hela konceptet vilket jag inte är så intresserad av (Austin Powers the rpg verkar inte så lockande).
Som jag ser det får man antingen välja att köpa hela paketet, ha pennmobiler, ondingar som bor i vulkaner o.s.v. Eller kan man försöka behålla miljön och känslan men göra den något mer trovärdig, alltså faktiskt ge ondingarna trovärdiga motiv. Varför inte tjäna pengar istället för att försöka förstöra världen för en gångs skull? Inte låtsas att en superstämgaffel som får folk att somna är något som M.I.6 ägnar sig åt att forska på. Detta, misstänker jag, är väldigt vanskligt då känslan rätt lätt försvinner kan jag tänka mig.
Slutligen kan man försöka ta känslan och modernisera den, men det är inte aktuellt för min del.

Jag tror spontant på det första alternativet, även om jag inte utesluter det ena eller det andra. Men visst, självklart, U.N.C.L.E hade varit underbart som rollspel...

P.S: min favorit är Napoleon.
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,302
Location
Göteborg, Lindome
P.S: min favorit är Napoleon.
Nej, nej. Illya var ju mycket fräckare. :gremgrin:

Jag blev löjligt förtjust över att hitta David McCallum i Navy CIS som går nu på söndagar. Fyrtio år senare är han fortfarande lika härlig att se på.

Dessa underbara skotska skådisar...

/Mikael
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,922
Location
Sandukar
Jag rekommenderar Spycraft - det är bra (frånsett att det förutsätts någon form av poängbalans när SL skall bygga fiendens baser, men det struntar man i).

Annars rekommenderar jag varmt detta dataspel, där man äntligen får spela den onda superskurken på sant 60-talsmanér, komplett med henchmens, minons och underjordiska baser. Ladda hem demot och testa själva - ett av uppdragen där är att fånga in de äckliga spionorganisationernas superagent Jet Chan och för att lyckas med uppdraget så måste man själv, ärkeslemmot som vill stjäla Eiffeltornet, skratta hånfullt i superagentens ansikte (en detalj fö är att alla fängelseceller bara kan byggas i vapenförråden - eftersom superagenter flyr ju aldrig, och då gör det inget att vapen finns i närheten...). Info och demo finns här: <a href="http://www.howevilareyou.com" target="_blank">www.howevilareyou.com</a> och spelet heter Evil Genius.
 

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,782
fler datorspel som för inspiration

När datorspel ändå är på tapeten så måste man ju passa på att rekommendera No One Lives Forever (främst ettan). Mycket trevlig 60-talsspionstämning. Mer åt det skruvade humoristiska hållet, men inte för mycket. Kan säkert inspirerar till en del rollspelmojs :gremsmile:
 

Zaphod_UBBT

Swordsman
Joined
25 Mar 2002
Messages
531
Lite sent ute

Jag vrålar inte SÖK åt dig, men du skulle möjligen ha spanat i inlägget som startade tråden. Där skrev jag nämligen ett helt stycke om bara NOLF :gremlaugh:

Rasmo
 

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,782
lathet straffar sig...

Haha, där fick jag för att jag inte läste inlägget så noga utan bara tog åt mig "temat" :gremsmile: Aja, bra att NOLF fick sin rättmätiga plats ialf.
 
Top