Nekromanti Sugen på dataspel..

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Är sådär lite småsugen på att köpa ett nytt dataspel... Det var ett tag sedan som man köppte ett. :gremblush:
Så jag undrar har ni nått bra tipps på vad man kan köpa ?
Det kvittar vilken sorts spel det är, bara ni gillar det & kan ge en beskrivning av det.
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,420
Jag har varken spelat eller köpt spel på oerhört länge men jag tänker tipsa om några gamla favoriter som bör spelas, trots att det inte är nytt.

Grim Fandango
Det här är ett äventyrsspel från äventyrsspelens mästare, LucasArts. Du spelar som Manny, ett skelett som sett bättre dagar. Mycket humor och mycket sköna miljöer. Kanske till och med en idé till ett rollspel?

Warcraft 3 + Expansion
Ett mysigt fantasystrategispel från mästarna av strategispelen, Blizzard. Det krävs mycket kontroll och taktik och inte lika mycket "gubbpumpande". Utmärkt singleplayer och ännu bättre multiplayer.

Planescape: Torment
Det bästa dator"rollspelet" som gjorts som givetvis utspelar sig i den bästa spelvärlden någonsin, nämligen Planescape. Mycket mörk humor, sköna miljöer och underbara karaktärer. Ett måste!

Kanske kommer med fler senare.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Warcraft ja...

Just det ja, hur kunde jag glömma Warcraft... :gremblush: :gremblush:
Nu när jag täkter till lite så är det ju ett spel som jag borde skaffa, har tröttnat lite på Diablo 2... :gremtongue:
 

dibbe

Veteran
Joined
11 Apr 2001
Messages
76
Location
GBG
Oj, det finns så många...

Ett par förslag på, enligt mig, riktigt bra spel.

1. Deus Ex
Har några år på nacken, men jag tror det håller. Den första first person shootern (lite missvisande, men det får väl kallas det) med en ordentlig story (Half Life var väl på väg, men...).
Nära framtid, konspirationsteorier, cybernetik, biomods, tempelriddare, illuminati, konspirationsteorier, tuffa miljöer, hyfsad dialog, konspirationsteorier, förhållandevis snyggt (för sin ålder) och.. tja, nämnde jag konspirationsteorierna?
Ett av modern tids bästa datorspel, IMO. Dessutom kommer det en uppföljare inom någon/några månader, och du måste ju faktiskt ha spelat igenom det innan dess :gremwink:

2. Morrowind
Öppet (löjligt öppet faktiskt) rollspel i en rätt orginell fantasyvärld. Småquestar i det oändliga, otroligt stora områden att utforska, löjligt snyggt, grymt stora möjligheter att utveckla sin karaktär åt olika håll, och i allmänhet otroligt fritt. Det enda jag kan hålla mot det är den halv-trista och grymt förutsägbara huvudquesten - men den kan man å andra sidan skita i utan problem eftersom det finns mycket att sysselsätta sig med ändå.
Den enda värdiga konkurrenten till Deus Ex om titeln "världens bästa sentida datorspel", i mitt tycke.

3. Jedi Academy
En outsider som överraskade mig mycket positivt. Skutta runt och vifta med lasersvärd, skär stormtroopers i strimlor och force-chokea folk i bästa Darth Vader-stil. Inget särskilt intelligent spel, men hejdlöst skoj. Varar dock inte till närmelsevis lika länge som de två tidigare jag nämnt (där Morrowind iofs får Othello och Go att likna spel med kort livslängd :gremwink:) men fasansfullt skoj tills man spelat igenom det.

4. Max Payne:sarna
Pang-pang i bästa (eller kanske sämsta?) film noir-stil. Skoj är det i alla fall att i slow motion kasta sig in i ett rum fyllt med onda maffia-typer och tömma magasinen från en Ingram i varje hand. I alla fall tills man tröttnar - vilket tyvärr går ganska fort. Spelen har dock fördelen att de inte är så värst långa, så lagom tills man tycker det börjar bli riktigt tjatigt ar det slut :gremwink:
Ytterliggare ett hejdlöst-skoj-så-länge-det-varar-spel.

5. GTA: III/Vice City
Tja.. vad säger man. Glid runt i en brottsdominerad stad, sno bilar, begå brott och var allmänt cool i lätt Sopranos-anda. Mycket humor, skojjiga dialoger, underhållande karaktärer och våldsglorifiering så man nästan blir tårögd.
Borde tillhöra allmänbildningen att ha spelat :gremwink:

Tja.. det var ett par tips... håll till godo :gremsmile:
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Re: Oj, det finns så många...

2. Morrowind
Öppet (löjligt öppet faktiskt) rollspel i en rätt orginell fantasyvärld. Småquestar i det oändliga, otroligt stora områden att utforska, löjligt snyggt, grymt stora möjligheter att utveckla sin karaktär åt olika håll, och i allmänhet otroligt fritt. Det enda jag kan hålla mot det är den halv-trista och grymt förutsägbara huvudquesten - men den kan man å andra sidan skita i utan problem eftersom det finns mycket att sysselsätta sig med ändå.
Den enda värdiga konkurrenten till Deus Ex om titeln "världens bästa sentida datorspel", i mitt tycke.
Gillar du Morrowind borde du kolla föregångaren Daggerfall också. Inte riktigt modernt grafiskt, men lika öppet, lika innehållsrikt och ännu större värld. Se till att du kör det med senaste patchen bara, de första versionerna var löjligt buggade (till stor del beroende på att de körde samma kristna världsdesign som bland annat Doom).
 
Joined
8 Sep 2002
Messages
172
Location
Halmstad
Har precis klarat med Gothic 2, ett fantasyrollspel som jag har spelat ett tag nu, och som jag tycker är helt underbart.
Fantastisk story och mysig värld som verkligen lever, med folk som skurar golv, lagar mat och tillochmed reparerar sina hus. Man kan även stå och lyssna på diskutioner mellan folk på gatan, då allt tal är röstsamplat.

Ett antal olika förgreningar på storyn finns. Man kan spela som paladin, magiker eller legosoldat, gå med i tjuvgillet eller bara drälla omkring och göra småjobb åt folk. Eller varför inte ge sig ut i skogen och jaga lite, och sedan sälja trofeera och köttet man får av bytesdjuren.

Ett av de trevligaste spel jag har spelat på väldig länge, och inte kunde slita mig ifrån. Och jag brukar annars kunna hoppa rätt ordentligt mellan olika spel (har fortfarande inte klarat norrowind trots att jag har spelat det sen det kom ut :))

/Lars, som håller på med Gothic 1 nu.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Själv har jag en liten nostalgitripp nu där jag spelar Fallout och UFO: Enemy Unknown (aka X-COM: UFO Defense). Fallout är ett retrofuturistiskt (altså, framtiden som man tänkte sig den på typ 50-talet) postapokalyptiskt rollspel som utmärker sig genom att vara ganska icke-linjärt - man kan klara sig på många olika sätt, och UFO är ett strategi/taktikspel där man ska försvara jorden mot invaderande rymdvarelser samtidigt som man försöker förstå sig på deras teknologi och vad de gör här.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Man tackar !!

Oj, det var ju en hel del trevliga tipps ju !!
Ska se ifall man kansek ska ta & köpa lite nu när man för lön & sådant.... :gremtongue:
 
Joined
1 Oct 2002
Messages
926
Location
Lund, Skåne
Fallout och Fallout 2

Absoluta måsten för dem som inte har spelat dessa underbara spel! Man spelar en man från Vault 13, och ettan går ut på att hitta ett vattenchip till sin hemby (ja, det är framtid), och i tvåan ska man fixa en GECK (Garden of Eden Creation Kit). Bådda spelen är mycket öppna, och det finns en massa sidoquests att lösa. Även huvudquesten är mycket stimulerande i båda spelen, och det kräver en hel del intelligens för att klaras. Inte att förglömma tålamod då. Två riktiga toppenspel!

Mvh Victor Palm...

...Som kom på att det var han som namngav Eons MiM.

PS. Om det blir av med en forumträff i Lund snart så kanske jag kan fixa något av dem, om inte rent av båda som du skulle kunna låna ett tag. DS.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Re: Fallout och Fallout 2

ok, har iaf hört talas om de spelen..... Men tyvärr inte spelat dem.
& ja, det verkar ju som det blir en forumträff ja. Så det vore ju trevligt om jag kunde låna dem eller nått sådant, så man tackkar allra ödmjukast för det erbjudanet !!!!!
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,921
Location
Nordnordost
Re: Fallout och Fallout 2

Skräm liv i en emulator eller leta fram nått gammalt monster ur en sedan länge bortglömd garderob och spela lite Monkey Island , skön musik, underbar humor och questar som inte är svårare att man klurar ut dem efter en liten stund, så man slipper irra runt planlöst i dagar och systematiskt testa varje sak på varje annan sak.
 
Joined
8 Sep 2002
Messages
172
Location
Halmstad
Mmmm. UFO...

Många sena kvällar man tillbringat med det på Amiga:n, svärandes över den förbannade lilla Sektoiden som gömmer sig nån stans i stan :)

/Lars
 

Morgoth

Swashbuckler
Joined
2 Apr 2001
Messages
2,450
Location
Uddevalla, Västra Götaland
Morgoth rekommenderar bara lökiga spel

Strife var en häftig (men rysligt ful) CRPG/FPS-crossover där man anslöt sig till en rebellorganisation som strävade efter att störta en mystisk kult med världsdominans (the plot sickens, however, och spelets motto "Trust Noone" börjar bli mer betydelsefullt). Spelet ser ut såhär:

<center>
</center>

UBIK bör fortfarande att gå att hitta för en budgetpenning någonstans inom landet. Jag köpte det för 10:- för något halvår sedan. Baserat på Philip Dicks roman med samma namn innehåller detta spel en hel del spännande vändningar för den som orkar spela sig förbi buggen på första banan (som nästan gör det omöjligt att fortsätta), den stundom usla AIn, värdelösa leveldesignen och lite andra nackdelar (och dessutom inte har läst boken). Jag rekommenderar inte att ni beställer spelet för sig, utan snarare att ni plockar med det i paketet om ni hittar det på någon sida (så slipper ni betala en frakt som troligtvis är uppmot fyra gånger spelets kostnad). UBIK ser ut såhär:

<center>
</center>

Warbreeds är också ett lökigt budgetspel som förvisso suger rent spelmässigt men jag har upplevt en del sjyssta massakerorgier i det, och jag gillar verkligen varelsedesignen (PCGamer kan skita på sig i den aspekten). Från Warbreeds:

<center>
</center>

---

Till de inte fullt så lökiga spelen:

Warlords Battlecry och Warlords Battlecry II rekommenderas. Bara ljummet gamla, och med sjyssta möjligheter för episkt spelande är detta RTS-spelen som bygger på de gamla turn-baserade datorspelen Warlords, Warlords II, Warlords II Deluxe, Warlords III: Reign of Heroes, Warlords III: Darklords Rising, samt det kommande Warlords IV: Heroes of Etheria och kortspelet Warlords. Fyllt med quests, hjältar, enheter som värvas och får egna namn, drakar, titaner och annat kewlt har båda spelen stor potential för episkt spelande. Såhär ser de ut (WBC ovanoch WBC2 nedan):

<center>

</center>

Battle Realms är ett annat lysande (vackert) spel. Så här ser det ut:

<center>
</center>

Öh... ja, det finns fler bra spel och så, men jag blev rätt trött på det här... :gremfrown:
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Äh, sektoider är väl ingenting. Den absolut jobbigaste varelsen måste ändå vara chrysaliden...
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
Re: Oj, det finns så många...

4. Max Payne:sarna

köp inte dessa, skaffa dem på något annat skumt sätt. helt okej spel men de var jävligt, jävligt, överjävligt korta, tvåan tog ungefär efter att det hade börjat...
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
Re: Morgoth rekommenderar bara lökiga spel

battle realms är ett rikigt rikigt trevligt spel, det rekomenderas
 
Joined
13 Apr 2001
Messages
1,325
Location
Djupaste småland
Re: Man tackar !!

Ett spel till
nämligen Mafia.... Ett ganska kul spel som är snyggt och trots det väldigt linjära upplägget stör man sig inte på det... Inte jag i alla fall
 

seinet

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,834
Location
Göteborg
Re: Jag måste säga att Morrowind är riktigt bra!

Håller inte riktigt med, det är för lätt, skulle bli bättre med fler begränsningar (exempelvis att man inte kan stiga i en färdighet över maxattributet färdigheten bygger på), tänk er själva... man går lätt och skaffar sig 100 i Alchemy, sedan är det busenkelt att skaffa sig 100 i Unarmed då man har hälsa-drickor i det oändliga (nästan), sedan kan man plocka alla motståndare i spelet utan problem (med en schysst Absorb Fatigue så blir det ÄNNU lättare). Pengar är inte något problem alls även ifall man spelar diciplinerat (d.v.s. försöker att spela så det är svårt).

Skall man verkligen kunna döda en halvgud när man bara nått upp till 15% av maximala nivån på spelet?
Motståndarna är för klena helt enkelt... Hur många har lyckats döda ett Golden Saint med ett slag räck upp en hand? Ett problem var dock när man som level 6 var nere i en grav och stötte på en vampyr som hade en ring som gav 40% resist normal weapons, tror jag fick dricka tre eller fyra drickor för att inte förlora striden.

Magisystemet är OK, men jag saknar features där med, varför går det bara att slänga in EN förtrollning i ett föremål och varför kan man inte öka återuppladdningen av föremålen...
Nej, tillåt fler förtrollningar per föremål och släng in en speciell magisk egenskap som heter (och fungerar som) något i stil med Recharge.

Storleken på kartan känns bara stor, så stor är den egentligen inte, det finns MÅNGA områden som inte är det minsta intressanta alls när man spelar.

/Seinet Wintermute - Gillar ändå morrowind starkt på grund grafik och koncept, dock kunde det varit lite mer genomtänkt...

P.S. Jag saknar dessutom en riktig trollkarlshatt, någon som vet en bra mod med nya schyssta kläder till spelet (tråkigt att det bara finns en sådan där dyr rock. Vanliga hattar är en allmän brist i spelet, man kan få tag på dem ifall man slaktar gondoliärerna i Vivec, men då får man vakterna på sig ifall man inte har en honorebel writ of execution som fungerar som en fribiljett för mord
D.S.
 
Top