Nekromanti Sudoku feber!!!

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Fy fan alltså, jag är verkligen uppe i varv. Ibland börjar man med något som är så vanebildande att man bara inte kan sluta tänka på det. Något som är så häftigt att man liksom vet att man kommer drömma om det på nätterna och att det kommer ta över ens liv.

Det senaste som alla katter pratar om är Sudoku. Det är egentligen en gammal 1700-talsmatematikerpryl, men det har varit stort i Japan länge och nu har febern tagit England med storm och tack vare City så finns det nu, från och med idag, även Sverige! (måndagar, onsdagar och fredagar, åtminstone) Vi som blivit bitna, vi laddar ner Sudoku-problem från nätet tills nästa gåta kommer på onsdag.

Sudoku är en sorts matematiska pysselgåtor; ett rutnät på 9 x 9 rutor ska fyllas med en massa siffror. Reglerna är: Siffrorna 1-9 skall skrivas en och endast en gång på varje rad och varje kolumn. Inte nog med det; det stora rutnätet är i sig uppdelat i tre mindre kvadrater om 3x3 rutor vardera, och var och en av dessa kvadrater skall innehålla siffrorna 1-9 en och endast en gång.

Så här ser det ut när man ska börja!

Man behöver alltså inte räkna någon addition eller kunna någon matematik, utan allt som behövs är lite logisk slutledningsförmåga. Det påminner lite om att spela Minesweeper eller Mario's Picross; det roliga är dock att man kan angripa varje problem på lite olika sätt; vissa går mestadels på raderna och kolumnerna, medan andra tittar på kvadraterna i sig eller genom att följa siffra för siffra.

Jag var skeptisk till en början, men märkte snabbt att det var rejält stimulerande: Inte minst för att till skillnad från många liknande pussel i den här stilen, så uppstår inte en särskilt tydlig ketchupeffekt. Ni vet hur det brukar vara (särskilt när man löser det som kallas för "chiffer"): Det tar flera minuter innan man kommer någonvart öht, och sedan så rinner allt iväg på en gång. Här blir det ett mycket jämnare tempo, och man finner sig ofta hamna i lagom kluriga situationer; flera gånger under en och samma gåta!

Det enda tråkiga är väl att varje Sudokugåta ser ungefär precis likadana ut på ytan. Jag har redan kommit på massor av häftiga sätt för att vidareutveckla konceptet, dock.

Nå, är det någon mer än jag som blivit biten? (Med tanke på hur många nippofiler och pysselnördar vi har på forumet så vore det ju konstigt annars)
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,439
Äsch, väg ett huvud av dig...

:gremtongue:

För en månad sedan satt jag massor med Sudokuprogramvara och klarade precis allting på alla svårighetsgrader så svårt det gick. Sen var det inget roligt längre, så jag har både fastnat och trillat ur träsket.

Själv är jag rätt hårt fast i MSRöj, dock. Det är i princip det enda jag spelar när jag spelar. Det är lite läskigt.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Äsch, väg ett huvud av dig...

Okej då, du äger väl mig då. Om du gillar sånt här så kan jag förresten tipsa om Mario's Picross. Det är ett gameboyspel i typ samma anda.

(Eller så spelar man mitt eget spel: fnurra, som funkar på i stort sett samma sätt)

Där är varje rad och varje kolumn märkt med ett antal siffror, typ 4 1 2. Det betyder att någonstans i början så finns det 4 hemliga brickor, följt av en lucka av obestämd storlek, följt av en ensam hemlig bricka, följt av ännu en lucka, följt av två hemliga brickor. Man skall fylla i de hemliga brickorna och undvika de tomma rutorna. Klickar man fel fem ggr så tar spelet slut och man måste ladda om sidan (yay, bra programmering! (heh))

I Mario's Picross så ritar man fram olika bilder, men i mitt spel är det istället olika plattor och figurer som slumpats ut på brädet, typ som i sänka skepp.

Nå, nu har jag skrivit ut sex Sudoku-plattor. Jag tror att de är mycket svårare än de löjliga slumpplattor som du lyckades klara med ditt pajasprogram (eller egentligen tror jag det inte alls, men jag behöver tro det för att ha lite självförtroende kvar efter att du har trashat mig så hårt).
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,439
Hihih...

Jo, Fnurra har jag testat och haft riktigt roligt med efter att du postat det på Anslagstavlan för ett odefinerat tag sedan. Har småletat efter länken men inte orkat fråga efter det. Nu kanske jag kan sitta med istället för ett gammalt mammaspel som MS Röj är (när jag var liten satt alltid mamma och spelade det, därav mammaspel).

Mario's Picross får jag leta fram och testa, men jag tror Fnurra är bättre. :gremsmile:

Hehe, jag önskar all lycka till Sudoku var grymt skojigt och man får tänka till ordentligt. När jag klarade det på svåraste första gången tog det en och en halv timme (med lite chatt och surfande samtidigt) så det bör inte vara några probs att klara det snabbare. Programmet har ett par klara fördelar som inte penna och papper har. Så tillvida man inte har ett vettigt suddigum eller inte bryr sig om att det blir kladdigt på pappret. Då är de nog rätt lika. :gremsmile:
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,948
Location
The Culture
MS Röj

Själv är jag rätt hårt fast i MSRöj, dock. Det är i princip det enda jag spelar när jag spelar. Det är lite läskigt.
Vad har du för rekordtider då?

/tobias
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,439
Det vågar jag inte avslöja... [edited*5]

...Jag spelar det sååå långsamt att de flesta skulle börja gråta bara de får se mig.

<table><tr><th><font size="-1">Spoiler below:</font></th></tr><tr><td bgcolor="#DDDDDD">Nybörjare - 6 sek
Amatör - 38 sek
Stor - 187 sek</font></td></tr></table>

Bara att börja håna mig... :gremblush: :gremfrown:

<font size="1">Edited: Passade på att klara amatörröjaren lite snabbare
Edited2: ...Och Nybörjaren.
Edited3: ...Och minsta igen...
Edited4: ...Och så amatören igen. Nu orkar jag inte spela mer.
Edited5: ...Och alla.</font size>
 

GoblinGurra

Swordsman
Joined
28 Sep 2004
Messages
421
Location
Karlstad
Re: Gustav har också rekord!!!

Nybörjare 10 sekunder
Amatör 103 sekunder
Större än så har jag aldrig lyckats med.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,948
Location
The Culture
2/3 hån!

Storröjare: 189 sekunder
Amatörröjare: 59 sekunder
Nybörjarröjare: titta-ett-ufo<font size="1">15</font size> sekunder

/tobias
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Aftonblaskan kör också med Sudoku-skiten. Svårigheten skulle visst ligga i hur många siffror som redan var ifyllda, men det borde vara en balansgång. Med få siffror har du stor frihet att köra ditt eget rejs och med många siffror finns det färre möjliga lösningar. För visst har pusslen mer än en lösning?
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,948
Location
The Culture
För visst har pusslen mer än en lösning?
De två jag just testat har en entydig lösning, men de påstods vara lätta, så det kanske var därför.

Varför ligger det här under off topic förresten? Borde det inte vara under allmänna spel. Det rör sig ju trots allt om ett spel.

/tobias
 

Carniel

Veteran
Joined
3 Mar 2001
Messages
53
Location
Sthlm
Re: MS Röj

Vad har du för rekordtider då?
Nybörjare: 3 sekunder
Amatör: 18 sekunder
Stor: 74 sekunder

Sen oktober förra året spelar jag inte längre röj och har tagit bort det från mina burkar.. Var lite väl manisk.

Carniel - Kryper tillbaks in i sitt lurkerhål.
 

Marcus J

Hero
Joined
8 Oct 2003
Messages
950
Location
Göteborg
Re: Äsch, väg ett huvud av dig... (Ant) (OT)

Japp. En av de få saker som Bill Grind lyckats med.

/Marcus som är på microsoft trashningshumör
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Tråd flyttad

Tråd flyttad till Spelforumet då det behandlar spel (MS Röj) och japanska korsord.


Storuggla, hobbymodererar
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
För visst har pusslen mer än en lösning?
De skall visst bara ha en lösning om de skall vara korrekt utformade. Så; det lägsta antalet givna siffror som ändå bara ger en enda möjlig lösning, det är minimikravet, och det ger förstås en jättesvår sudoku-gåta.

Men jag tänkte likadant som du först; jag tyckte att "vadå, få siffror ger ju en mer frihet!"
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Sudocube? Nästa dimension för sudokus?

De som är riktigt Hardcore borde ta och checka in Daily Telegraphs Super-Sudoku: Som är en tredimensionell kub!.

Jag försökte igår göra en egen Sudoku där lösningen skulle ha formen av en glad gubbe, men den har jag inte ens själv kunnat lösa på riktigt ännu. Men jag lovar att jag ska kunna vidareutveckla konceptet på något vis.

---

Sedan tycker jag egentligen inte att det här hörde hemma på spelforumet från början. Sudoku är ju en vanlig gåta; till skillnad från Fnurra, Mario's Picross och Minesweeper så behövs ingen "dator" eller "spelledare" för att administrera uppgiften som man ska lösa. Det här är mer som de matematikgåtor som nyligen postats på just Off Topic-forumet.

Men jag går med på att det är en teknikalitet, och att tråden i sitt nuvarande skick, när det pratas om just MS röj och liknande, kan passa bra här.

Bara så ni inte tror att ni kan flytta mina trådar utan någon liten tillstymmelse till protest... :^)
 

Isletbranch

Veteran
Joined
17 Jul 2003
Messages
115
Location
Växjö, Campus
Re: Sudocube? Nästa dimension för sudokus?

De som är riktigt Hardcore borde ta och checka in Daily Telegraphs Super-Sudoku: Som är en tredimensionell kub!.
Och det tråkiga är att den inte är svårare, det tar bara längre tid att fylla i alla siffrorna.
 
Top