Suddig gräns mellan liv och död?

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,525
Location
Göteborg
MIT Tech Review skriver att gränsen mellan liv och död blir allt suddigare. Enligt flera forskarteam är döden en process som fysiologiskt är mycket mer utdragen än vi trott. Och därför möjlig att reversera.

https://www.technologyreview.com/2023/11/17/1082937/what-is-death/

Hur skulle ni få in det här synsättet i rollspel på ett smidigt sätt?

Ska HP fortsätta att minska gradvis under 1 timme efter att någon är död på ”klassiskt” vis? Ska karaktärer lätt kunna återupplivas med magi eller teknik under den första timmen? (I motsats till Divine Intervention, som ofta är ett slags miraklernas mirakel). Ska nyligen döda NPC:er kunna återuppväckas lagom mycket för ett förhör? (Som androiderna i The Creator).
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,924
Location
Ludvika
Jag gillar ju grejer som 5Es deathsaves eller DCCs (Tror jag) "roll the body over", där en nedgjord karaktär i princip är Schrödingers rollsperson: potentiellt död och levande sammtidig, ett slags limbotillstånd.

Jag använder ofta termen "döende" istället för död om rollpersoner. De är kanske bortom ordinär första hjälpen, men magi (om närvarande) skulle kunna ha effekt, och det är möjligt för rollpersonen att viska fram sina sista ord.

Gjorde jag ett eget system där jag förväntar mig att rollpersonerna inte bara ska dö hur som helst (OSR-style) skulle jag antagligen ha en läge där rollpersonen blir "döende" och är i praktiken utslagen. Under följande timme (in game) kan folk sedan göra saker för att åtgärda det tillstånden (läkevård, magi, uppmuntrande ord). En del av de sakerna kanske omedelbart stabiliserar den döende, annars i slutet av timmen slår man "dödslaget"; Ett slumpmässigt slag som modifieras av vidtagna åtgärder, rollpersonens egenskaper, gudarnas invekan, etc...

Lyckas "dödsslaget" så stabiliseras rollpersonen och överlever. Misslyckas det dör rollpersonen "slutgiltigt" (beroende på hur mäktig magi som faktisk finns i settingen).

Kanske finns det något mellanting där rollpersonen fortsätter vara döende en dag till, men nya chanser att göra något åt det. I teorin gillar jag tanken på att en rollperson, eller kanske snarare en viktig SLP regelmässigt kan sväva i liv och död i några veckor medan (övriga) rollpersoner försöker hitta olika sätt att rädda situationen.

Men just för rollpersoner är det kanske lite tråkigt att vara den som ligger på en bår någonstans och inte får vara med att spela... det är i alla fall i dessa banor jag tänkt de senaste åren.
 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,525
Location
Göteborg
Under följande timme (in game) kan folk sedan göra saker för att åtgärda det tillstånden (läkevård, magi, uppmuntrande ord). En del av de sakerna kanske omedelbart stabiliserar den döende, annars i slutet av timmen slår man "dödslaget"; Ett slumpmässigt slag som modifieras av vidtagna åtgärder, rollpersonens egenskaper, gudarnas invekan, etc...
Det är inte så dumt. Varje lyckad åtgärd samlar till en bonus som används i ”dödsslaget.”
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,924
Location
Ludvika
Det är inte så dumt. Varje lyckad åtgärd samlar till en bonus som används i ”dödsslaget.”
Det gör också att alla RP kan vara med och bidra, istället för att det är den med bäst värde i "Medicin" som slår för första hjälpen.

Rangern/örtmästaren kan springa runt i skogen och leta helande örter. Prästen kan be en bön till sin gud. Halvlingen kan koka en kanna stärkande te. Nån kan hålla ett ömsint och inspirerande tal till den döende (Alá Trinity i Matrix). Göra en liten skillchallange (eller för all del en rollspelsutmaning) av det.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,574
Location
Rissne
Alltså, Cybertronic har ju haft det här som rekryteringsmetod sedan åtminstone typ 1993, att plocka in nyligen döda soldater osv och återuppliva dem…

I spel ter det sig ju mest genom att man som Cybertronicrollperson börjar med klassisk 90-talsminnesförlust… Och sedan får upptäcka i spel vem man var och sådär.

(Jag tolkar frågan som "hur gör man detta story-strukturellt och spelbart i rollspel" snarare än "exakt vilka regler kan man ha", mest för att jag tycker det förra är mer intressant =) )
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,553
Location
Fallen Umber
Ska karaktärer lätt kunna återupplivas med magi eller teknik under den första timmen?
Ja.

Your friend died. You want to bring her back.

where to go

what to do

what to pay

how is she


plans:
- find the soul in dreamspace (how to get there: drugs or sleeping in a dream machine to do the quest, or locate a researcher in dreamspace travel, and bringing it back with that tech or by finding a powerful dreamer)
- travel with the body to godspace, first stopping in the city of the angels, probably because you are very religious. the traveler will also be changed by a lot. success depends probably on piety. and will be sent back with a purpose. angels have their own plans and might help as a move in the game possibly.
- finding one of the living gods in Terone, probably besting them in duel of wits or steel. or maybe just charming them enough. can be almost perfect resurrection.
- resurrection machine deep in the ruins under a mountain, or in the temple of the white tomb, or in the fast stars, or controlled by some Imperial guild in the Satrapy (will be extremely expensive). first locating it, then traveling there, then operating it, then hoping it works. will definitely be defect in some way.
- faerie offerings. will result in heavy fae influence. and paying in summer saga gold.
- capture mind patterns, construct new body, draw back the mind from dreamspace (mechanecromancy). will be expensive, mostly, and draw attention from inquisitors. will result in a domorid with a very damaged mind.

consequences:
- constructed body
- reshaped body, strange abilities like regeneration and dependancies
- damaged mind

how do you preserve the body?
- stasis field. indefinitely. very rare artifact
- cryochamber. indefinitely. might malfunction while thawing. rare artifact
- freezing. weeks.
- cold. days.
- nothing. hours.

once the body is too decayed, it can't be used for much, and some options are no longer possible.


ghosts and revenants:
if you want to find your way back. you start in dreamspace, or a god-realm if you believed in it enough, or you can have set up some kind of deal that traps your mind in your body or in a machine. then you have to find the right paths, and then either reclaim the body if you can, or otherwise manifest as a ghost, or briefly possess some object. this is easier if you have a strong connection to it. or possess a person if you are very powerful or the person is weak or willing or connected to you.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,077
Ett tekniskt någorlunda närliggande grepp i SF kunde vara att man hinner skanna hjärnan i tid efter döden så att man kan sätta in hjärnmönstret i en klon, i Altered Carbon-stil.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,495
Location
En mälarö
Ska karaktärer lätt kunna återupplivas med magi eller teknik under den första timmen?
Så är det väl redan i många spel? Nu har jag ingen statistik på det men min bild är att oerhört många "Återuppliva de döda"-besvärjelser/teknologier även har någon slags gräns på hur lång tid som kan ha gått för att det ska vara möjligt.
 

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,179
"It just so happens that your friend here is only MOSTLY dead. There's a big difference between mostly dead and all dead. Mostly dead is slightly alive. With all dead, well, with all dead there's usually only one thing you can do."

"What's that?"

"Go through his clothes and look for loose change."

-- The Princess Bride
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,077
Så är det väl redan i många spel? Nu har jag ingen statistik på det men min bild är att oerhört många "Återuppliva de döda"-besvärjelser/teknologier även har någon slags gräns på hur lång tid som kan ha gått för att det ska vara möjligt.
I Glorantha handlar det om sju dagar, eftersom det är så länge själen hänger runt kroppen innan den beger sig iväg till dödsriket. Sedan krävs det mycket mer radikal återupplivning.
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,845
Location
Off grid
Hur skulle ni få in det här synsättet i rollspel på ett smidigt sätt?
Rolemaster har de nedstående reglerna.
När kroppen dör förbereder sig själen på att lämna kroppen. Antalet ronder tills den lämnat kroppen beror på vilken sort man är.
Helar man de dödliga skadorna innan själen lämnat så är allt frid och fröjd och man återkommer till de levande.

Om själen lämnade kroppen blir det besvärligare då måste man också få tillbaks själen (efter att kroppen läkts/helats).
Detta kan man göra med sällsynta örter, kraftig magi, gudaingripanden eller att man besöker dödsriket för att hämta tillbaks själen.

För att köpa sig mer tid kan man använda livsbevarande örter och besvärjelser. Dessa hindrar att kroppen dör (och bryts ner ytterligare) och att själen lämnar kroppen.

Tycker det är en snygg lösning. Nya rollpersoner har oftast inte resurserna för att förhindra att de dör, men mäktiga rollpersoner och SLP:er kan ibland göra det. Och kraftfulla helare och präster blir viktiga samtidigt som spelet ofta tar oväntade vändningar.

:t6b-2: :t6b:
//EvilSpook
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,581
Jag har egentligen inget behov av att dra ut på möjligheterna att återuppliva någon som är död (magi eller "sufficiently advanced technology" kan möjligen ändra på det), men däremot så gillar jag att öka avståndet mellan "ur striden" och "död".

Det finns helt enkelt så mycket mer rollspelsbränsle i att bli besegrad utan att dö. Att också ha karaktärer som inte dör lika lätt ger också en helt annan kontinuitet.
 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,525
Location
Göteborg
Det verkar som om rollspel länge har vetat att döden är ett flexibelt tillstånd. Det är forskningen som laggar.

Gloranthas sju dagar låter lite länge, medan Rolemasters ronder verkar ligga närmare ett mer klassiskt dödsbegrepp. En timme känns ganska lagom. Då hinner resten av gruppen agera på lite olika sätt, som @Rymdhamster är inne på. Att den som är döende har ett eget scenario som pågår samtidigt, som @Genesis föreslår
Det finns helt enkelt så mycket mer rollspelsbränsle i att bli besegrad utan att dö. Att också ha karaktärer som inte dör lika lätt ger också en helt annan kontinuitet.
Så tänker jag också. Det är en av sakerna jag gillar med Special Effects i Mythras. Man kan förlora en strid på väldigt många sätt, inte bara genom att hamna på noll HP. Mycket roligare rent berättartekniskt.

Men att kunna förhöra NPC:er som nyligen har dött verkar lurigt. Det skulle kunna förstöra en del mysterieäventyr. (Vem är mördaren? Fråga mordoffret).
 
Top