Nekromanti Suckar över inplastade rollspel.

Dandelion

Veteran
Joined
21 Mar 2001
Messages
42
Location
Karlskoga
Ett skepp kommer plastat!

Jag undrar egentligen varför alla som säljer rollspelsprylar inte har en tittkopia. Är det så att budgeten är så slimmad att det inte funkar?

Men hur är det egentligen.. Kan man be butiken sprätta plasten så man får glutta i boken? Eller får man onda ögat av expediten då?

Finns det någon butiksföreståndare som läser detta forum??
 

Jake Steele

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
389
Location
Göteborg
I Östersund har de alla böckerna bakom glas så man får be dem gå och låsa upp om man vill titta. Men då räknar de med att man skall köpa också.

Samma butik är emot att man tittar för mycket i böckerna, de har att göra med att Warhammer kidsen bad att få titta i de olika böckerna och memorerade eller skrev av statsen för krigsmaskiner o sånt. Och personalen ser inte någon skillnad på de böckerna och rollspel.

*suck*
_öRn
 

Eleas

Hero
Joined
31 May 2000
Messages
855
Location
Malmö
Re: Ett skepp kommer plastat!

"Jag undrar egentligen varför alla som säljer rollspelsprylar inte har en tittkopia. Är det så att budgeten är så slimmad att det inte funkar?

Men hur är det egentligen.. Kan man be butiken sprätta plasten så man får glutta i boken? Eller får man onda ögat av expediten då?"


Om jag fick tippa skulle jag säga att vissa butiker helt enkelt plastar in sina varor och sen inte tänker mer på saken. Ytterligare några köper förmodligen sina varor inplastade. Slutligen finns det de som religiöst plastar in allt så att man inte ska kunna öppna det i handeln med mindre verktyg än en såg. /images/icons/smile.gif

Enklast är väl att fråga om det är meningen att man inte ska bläddra i böckerna?

--
Björn


Elemental: "Can I take a planet destroying weapon?"
GM: "Sure. You'll need to take a few disadvantages to balance it out."
Elemental: "Sure. Which ones?"
GM: "For a start, you'll need to be dead...."
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Ett skepp kommer plastat!

<I>Slutligen finns det de som religiöst plastar in allt så att man inte ska kunna öppna det i handeln med mindre verktyg än en såg.</I>

Får nu hemska minnen av en styv box som hade så kraftig och tajt sittande plast att jag hann börja seriöst fundera om de hade <I>lackat</I> in den...

Fast själv irriterar jag mig mindre över monsterplast än över butiker (läs: SF-bokhandeln) som alltid smetar fast jättestora prislappar med monsterlim på oinplastade omslag. De tar undantagslöst med sig ytskiktet, och gärna en bit av trycket, om man försöker dra bort dem sedan.

--
Åke
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Ett skepp kommer plastat!

Jag minns när jag skulle köpa min första rollspelspryl (gamla Mutant-äventyret "Järnringen") någon gång under yngre bronsåldern (läs: 1986) på Käpphästen (eller var det Lek och Hobby) i Örnsköldsvik. Den kom inplastad från förlaget, så det var antagligen därför man ABSOLUT INTE PÅ VILLKORS VIS UTAN INTYG FRÅN FREDRIK MALMBERG fick glutta på den. Jag köpte den alltså obesedd.

Jag har sedan dess aldrig varit med om en butik som inte låter en kolla om man frågar först. De vill förstås inte att man läser dem från pärm till pärm - oftast inte, i alla fall. I Guildford tyckte den lokala GW-butiken att det var helt OK om kunderna satt och läste blädderexen i butiken. "Take a chair and sit down, for Chrissake!" tyckte en expedit när jag smög in för att tjuvläsa något. På en butik i Umeå satt jag i ett hörn och läste Kult i två timmar utan att någon sade flaska...

Nightowl, skumläsarnas konung

"No point selling out in the roleplaying industry. I mean there's no money."
Johnny Nexus
 

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
Re: Ett skepp kommer plastat!

<I>
"som alltid smetar fast jättestora prislappar med
monsterlim på oinplastade omslag"</I>

Prislappar på CD-skivor brukar man kunna bränna bort lite
lätt med en tändare (lägg ner svetsen, Åke !) men det
fungerade inte riktigt på mitt nyinköpta Drakar och Demoner
ano 1991, så jag fick en fräck deg av smält prislapp och
box ungefär på mitten av baksidan :-(

Vad jag stör mig ännu mer på än prislappar är pristaggar
som Herman Andersson i min hemmastad (Karlstad) myser av
att <B>NITA</B> fast på rollspelsböckerna. Det ska tydligen
hindra folk ifrån att snatta böcker då det tjuter ett larm
om man kutar ut med en pristaggeförsedd bok, men kruxet är
bara att man måste dras med svinfula märken efter att de
dragit av den ... *grrr*

"Det du inte vet har du ingen aning om"
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Östersund

Var i Östersund och blev helt extatisk.. Eftersom jag läser utbildning i Fränsta (samhälle med 1400 invånare) och det inte finns några rollspelare här så blev jag överlycklig att bara se rollspel.
Och så fanns det ju massor med gamla supplement till Drakar och Demoner. Genast blev jag nostalgisk och suckade gott.

Vi sjunger våra sånger som en hyllning till dom odödliga själarna
 
Top