Nekromanti [Subway] Cyberpunkplatser

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,564
Location
Rissne
Jag sitter och jobbar och funderar på min äventyrsstrukturgenerator Subway.

Nästa grej jag skulle vilja lägga in är att slumpa namn på noderna. Varje nod ska alltså i första hand vara en plats.

Jag tänker mig ganska generiska platser. Såna man dels kan ha flera stycken av i samma moln, dels kan återanvända i flera olika moln.

Här är de jag kommit på själv hittills:

Apartment
Arcade
Arena
Art gallery
Corporate office
Cyberdoc
Cyberspace
Factory
Hospital
Karaoke club
Laboratory
Market
Megamall
Nightclub
Noodle stand
Nutrient vats
Police station
Prison
Restaurant
Rooftop
Sewers
Shanty town
Skyscraper
Space elevator
Store
Street gang hideout
Subway station
Waste disposal plant

Nu skulle jag vilja ha lite hjälp med att se om jag missat något uppenbart.
Jag tar också tacksamt emot länktips när det gäller sådant här.

(En MYCKET cool grej vore ju om det fanns något slags orakel-mojäng som genererade unika cyberpunkplatser och som man kunde koppla ihop med Subway på något sätt, men det tror jag inte finns)


Jag tänkte börja med en cyberpunklista för att det helt enkelt är det som är mest användbart för mig, men jag kommer antagligen att be er om hjälp med att skapa listor för andra miljöer (och skalor?) också.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,920
Location
Ludvika
Vid-plex (hyrfilmer)
Snack-Shack (alla former av snabbmatskiosker och tobaksaffärer)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,564
Location
Rissne
zonk;n276829 said:
Augmented Reality har ju en hel del i den här vägen, kan vara värt att ta en kik på och fundera på hur de gjort det. Finns att köpa på DriveThruRPG för pay what you want. https://www.drivethrurpg.com/product...yberpunk-Games

Har använt det en hel del när jag spellett cyberpunk, bra grejer!
Jesus, vilket bra tips. Har gluttat igenom PDF:en, och är helt blown away. Jag måste skaffa mig en fysisk kopia.

Jag ska försöka undvika frestelsen att lägga till även t.ex. interiörer och lukter och allt annat coolt från boken, och istället hålla Subway lite lagom avgränsad. Folk får väl skaffa boken och använda den för att fylla ut platserna...
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,121
krank;n276833 said:
Jesus, vilket bra tips. Har gluttat igenom PDF:en, och är helt blown away. Jag måste skaffa mig en fysisk kopia.

Jag ska försöka undvika frestelsen att lägga till även t.ex. interiörer och lukter och allt annat coolt från boken, och istället hålla Subway lite lagom avgränsad. Folk får väl skaffa boken och använda den för att fylla ut platserna...
Kul du gillade den! Det känns som lägstanivån är bra i den, all killer, no filler. Listor över saker blir annars lätt 25% bra grejer, 75% sådär grejer. Haft mycket roligt med generatorn för uppdrag & uppdragsgivare & corp-folk osv. Ofta innan spelmötet men ibland under spelets gång. Kul som fan att slumpa fram grejer on the fly.

Det finns en Plus-version oxå, med lite mer/uppgraderade grejer. Kommer helt ärligt inte ihåg exakt vad som var huvudskillnaden, tror det var lite mer anpassat för datoranvändning.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,564
Location
Rissne
zonk;n276835 said:
Kul du gillade den! Det känns som lägstanivån är bra i den, all killer, no filler. Listor över saker blir annars lätt 25% bra grejer, 75% sådär grejer. Haft mycket roligt med generatorn för uppdrag & uppdragsgivare & corp-folk osv. Ofta innan spelmötet men ibland under spelets gång. Kul som fan att slumpa fram grejer on the fly.
Det känns som en sån produkt som är jäkligt flexibel också. Visst, man kan dra saker ur rumpan med hjälp av den och bara köra på, i valfri spelardriven kampanj - men den kan ju också användas för att sparka igång inspirationen till eller rentav skapa stora delar av ordentligt förberedda mordgåtemysterier eller heistäventyr också.
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,108
Kanske överkurs, kanske svårt att implementera men...

... Istället för att dra in text från en orakelmojäng till din subway, ta bilder som postas på https://www.reddit.com/r/Cyberpunk/ .

Resultatet skulle bli en mindmap där varje nod är en (förhoppningsvis) inspirerande bild på en plats, person, stad eller företeelse som känns cyberpunkig.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,564
Location
Rissne
Tant Ragnar;n276837 said:
Kanske överkurs, kanske svårt att implementera men...

... Istället för att dra in text från en orakelmojäng till din subway, ta bilder som postas på https://www.reddit.com/r/Cyberpunk/ .

Resultatet skulle bli en mindmap där varje nod är en (förhoppningsvis) inspirerande bild på en plats, person, stad eller företeelse som känns cyberpunkig.

Inte en jättedålig idé, men jag skippar nog - helt enkelt för att det skulle bli alldeles för grötigt och framför allt svårläst, tror jag. Och jag skulle fortfarande behöva namn på ställena...
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,121
krank;n276836 said:
Det känns som en sån produkt som är jäkligt flexibel också. Visst, man kan dra saker ur rumpan med hjälp av den och bara köra på, i valfri spelardriven kampanj - men den kan ju också användas för att sparka igång inspirationen till eller rentav skapa stora delar av ordentligt förberedda mordgåtemysterier eller heistäventyr också.
Exakt, har haft stor nytta av den på båda sätten. När man sitter o bygger uppe en miljö eller ett uppdrag i förväg är det ofta kul att få in lite inspiration från en annan källa. Om spelarna sen bara kliver in på närmsta ölsjapp är det likaså gött att bara kunna dra fram namnet och vad som kännetecknar det från en snabb slagning på en lista.
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,183
Location
Borås, Sverige
Några snabba förslag:

Bank
Cleaners
News stand
Park (bara i rika kvarter)
Stripclub (krävs ju någon form av sleazy ställe där eventuella murder hobos kan hänga) ;)

/Ulfgeir
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,564
Location
Rissne
Såhär ser listan ut just nu, med lite kompletteringar från den här tråden och från Augmented Reality-PDF:en. Så 39 hittills; det börjar kännas som en relativt OK samling.

(De andra flikarna är betydligt mer anemiska just nu, men ska väl biffas upp vad det lider...)

EDIT: Vilken klant jag är. Nu finns länken med också.
 
Top