Nekromanti Styrkan med DoD!

Ryng Silverkorp

Veteran
Joined
31 Jul 2001
Messages
137
Location
Eskilstuna
Följande inlägg avser DoDs olika upplagor, dock EJ Chronopia.

DoDs styrka tycker jag personligen är att världen inte varit så djuplodande eller noggrant beskriven. Som jag har uppfattat det, har det alltid funnits en antydning om att man som SL ska modellera världens detaljer efter eget tycke. Denna frihet tycker jag alltid har varit DoDs stora styrka!
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Nu förstår jag inte vad du svamlar om? Ereb Altor är ju väldigt välbeskriven, eller menar du att den inte är omnämnd i regelböckerna? Det gäller väl de flesta spel som finns?
 

Shaggy

Swordsman
Joined
19 Sep 2001
Messages
619
Location
Linköping
Jag tycker att DoDs styrka förr har varit relativ enkelhet kombinerat med så god realism det tillåter.

Inga rollpersonsnivåer. Inga gudalika mängder kroppspoäng utan man stryker verkligen med efter en bra träff. Inga hårt bundna yrken som reglerar hur bra man kan bli på olika färdigheter, vilken rustning eller vilka vapen man kan bära (än värre) och andra liknande orealistiska fånigheter. Inga "dataspelsregler" (om jag får uttrycka mig så) kort sagt. Med åren har jag kommit att uppskatta det mer och mer. Jag kanske låter gnällig men jag har en (mycket liten) förhoppning om en återgång till de äldre reglerna och förbättringar av det som brister snarare än att, med AD&D som förebild, förstöra det som verkligen är bra. Helst även med ett språkbruk som håller bättre klass än en uppsats från en grundskoleelev.

Världen är inte lika viktig. Den ändrar man ändå till oigenkännelighet. Är den för djuplodande så är det ju bara att stryka lite här och var. Det behöver man knappast spelets tillåtelse för att göra. Det man har glädje av vad gäller de delarna är bra färdiga idéer att stoppa in och använda.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Ereb Altor är ju väldigt välbeskriven, eller menar du att den inte är omnämnd i regelböckerna?"

Ereb Altor nämns vid namn i DoD'91. Jag har för mig att den nämns vid namn i DoD Expert. I övrigt är regelböckerna kliniskt rena från Ereb Altor.
 
Joined
26 Apr 2001
Messages
1,512
Location
Stockholm
Hear, hear!!!!

Så sant så. Speciellt det där med språkbruket är irriterande, men du har också rätt i att realismen punkterats. DoD6 Expert rättar förhoppingsvis till det här........
 

Ares

Veteran
Joined
9 Jan 2002
Messages
59
Location
Täby
En annan stor del i DoD är den stora rörelse friheten!
Man kan gjöra i princip vad man vill, (det vill säja om det inte ingår i en färdighet som man ej har! /images/icons/wink.gif
 

Lambi

Swordsman
Joined
5 May 2001
Messages
597
Location
Stockholm
Jag tycker fortfarande att Ereb Altor är en väldigt fri spelvärld, även om den är väl beskriven. Det finns alla olika miljöer, det finns stora områden i mitten som.... eh... bara är... Det finns outforskade områden här och var, och om inte det räcker så finns det ju också med i boken en karta över de landområden som finns öster och söder om Ereb Altor...
Kanon säger jag!
Bra när man är SL speciellt... man har mycket info, men kan ändå lätt styra spelet dit man vill...
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,982
Location
Linköping
Tycker nog största styrkan är att det är enkelt, man behöver inte läsa regelboken i en månad innan man börjar. Jag spelade DoD4 (som jag började med) rätt länge innan jag började få kläm på reglerna som dom beskrivs i boken (vi hade modifierat en del). Det var ju en del pinsamma grejer/misstag man hade gjort...

Tycker precis som du att det är toppen med Ereb Altor (det är däri jag spelar) är jättebra för att alla olika miljöer finns med och ingenting är så hårt beskrivet att den egna kreativiteten hålls tillbaka. Man har en vissa aning om hur en stad på en given plats bör se ut, men den beskrivs ingenstans så man kan skapa den helt själv.

Nu finns säkert dom som säger att en egen värld kan man ju skapa själv i alla fall, men jag vill ha en ordentlig grund att stå på.
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
"DoDs styrka tycker jag personligen är att världen inte varit så djuplodande eller noggrant beskriven."

Själv tycker jag främst att det är DoD-reglernas enkelhet som är dess styrka.
 

Moonshadow

Warrior
Joined
20 Sep 2000
Messages
202
Location
Visby/Skövde/Uppsala
Jaså ru jaså ru

Är det många speltillverkare som uppmanar till att man slaviskt måste följa det dom skriver?
En världsbeskrivning är en möjlighet inte ett påbud.
 

Ryng Silverkorp

Veteran
Joined
31 Jul 2001
Messages
137
Location
Eskilstuna
Ereb välbeskriven?

Det vill jag verkligen inte hålla med om, men där tycker vi uppenbart olika!

Ereb anser jag bara rörde om lite på ytan...
 
Top