Nekromanti Styrelseformer

EventHorizon

Warrior
Joined
7 Dec 2000
Messages
223
Location
Stockholm
Jag håller för närvarande på att skapa en del samhällen i mitt rollspel och jag har suttit och knåpat med olika styrelseformer (såsom monarki, republik etc). Jag kom till min förskräckelse fram till att jag är pinsamt oinsatt i vilka olika former som finns. Finns det någon här som kan ge mig en skön lista över alla möjliga typer av styrelseformer en nation/samhälle/asteroidbas kan ha gärna med en del udda (men ändå existerande) typer?

Fly me to the moon and let me play among the stars
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Teokrati
präster som styr.. Detta styrke kan finnas i form av en prästerlig demokrati till diktauriat...

Magicrati
Där magiker styr se ovan...

Tecknokrati
Där vetenskap och de visa styr.. Troligen en form av IQ baserad Demokrati endast de med högst värde får rösta kan även komma i form av diktatur.. Är av naturen ett fåmanna välde..

Sen kan man tänka sig en "Ekonomikrati" där marknads krafter styr där innehållet i banken bästämmer om du har politisk makt eller inte.. ( Tänk EU.. .)
 

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
Anarki - Fungerar dock inte i längde då diktatur lätt kan uppkomma när anarki råder.
Diktatur - Det hoppas jag ni alla vet vad det är, kan varieras med att de har symboliska val för att visa utåt att de minsan är en demokrati.
Kejsardöme - Liknar till stor del Monarkin, och då menar jag med rådande kung, inte som Sverige har det idag.
Kommunism - lika åt alla, alla är en del av staten och äger således allt tillsammans, en Kommunistisk stat kan samtidigt vara diktatorisk, typ Stalin (ni får gärna rätta mig om jag har fel).

Det finns mycket mer, vet inte om du har någon vidare nytta av detta heller men om du har det så är det ju bra....
äh, nu tar jag och slutar skriva, innan jag säger något ännu dummare

Så det så!
 

EventHorizon

Warrior
Joined
7 Dec 2000
Messages
223
Location
Stockholm
Mer "bösiga" former

det ni sagt hittills är bra men jag söker egentligen mer skuffa former som typ plutokrati (vet inte vad det är) och annat tjafs. :)

Fly me to the moon and let me play among the stars
 

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
Några styrelseformer ...

Hoppas några av dessa kan vara till hjälp:
<B>
Kapitalism</B> - Marknaden styr, fråga på biblioteket efter
Ayn Rand böcker för att bli mer insatt i
Objektivism en av synsätten inom kapitalism.
<B>
Fundamentalism</B> - En religion och dess lagar styr.
Inte helt ovanligt att präster eller
motsvarigheter har ledande poster.
Typiska länder i vår värld som har detta
är de muslimska som nästan uteslutande är
fundamentalistiska.
<B>
Nationalism</B> - Landet sätts jämt främst, kan ha rasistiska
inslag men detta är inte tvunget.
Englands styrelsesätt har länge ansetts vara
den främsta när det gäller nationalism där
man noga markerat stolthet över landet (se
te.x på en Iron Maiden t-shirt eller Six
Pistols - där Storbrittaniens fana finns
avtecknad väldigt ofta).

/Alexander Gyhlesten
Korpiir
 

Kameli

Warrior
Joined
19 Oct 2000
Messages
201
Location
Kiruna
Tja, egentligen är det nog lite beroende på vilket sorts spel som du skapar.. I ett SF spel skulle det kanske kunna finnas varelser som saknar styrelseform utan instinktivt vet vad de skall göra, nästan som celler i en kropp.
Kanske styrs de av en superinteligent AI.
Annars kommer här lite mer, kanske inte direkta styrelsesätt men.. fasen! jag kommer inte på vad det heter..

Militarism. Tja, stark militär och polisiär makt, huvudsaklig problemlösning genom våld..
Är väl egentligen diktatur men va fasen..

Humanism. Individen ä jätteviktig osv.. (kan ha liiite fel på denna, men ni fattar nog av namnet..)

Sedan finns ju Stupiditismen där alla är frontallobotomerade för att förhindra att någon är bätter än någon annan och Bingolottoismen där Bingolottostudion är rikshälgedom och alla beslut avgörs antingen genom att snurra på ett hjul eller genom färgfemman, som uppfanns under en alldeles för tråkig samhällslektion.

David Komentar överflödig ang. min mentala hälsa..





Varför vara vacker när man kan vara ful?
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
I Traveller's Universal Planet Profile ingår ju en lista på olika styresformer som världar i det Tredje Imperiet kan ha, som inkluderar en del lite smått exotiska grejor. Där räknas även 'Balkaniserad' (finns flera olika regeringar som styr över olika regioner av planeten, dvs som på Jorden idag) som en separat form.

En lite mer lättåtkomlig, men väldigt generell, lista som jag minns på rak arm är en som Anders Blixt gjorde till Wastelands; se <A HREF="http://www.rollspel.com/andrarpg/wlands/wlands1.htm" target="_new">http://www.rollspel.com/andrarpg/wlands/wlands1.htm</A>, scrolla ner till 1.3.1 'Mänskliga samhällen'.

--
Åke
 

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
Re: Mer "bösiga" former

Plutokrati är vad hatten kallade "Ekonomikrati": Stålarna styr.
Ett annat skojigt alternativ är Geriatokrati, där de gamla styr. (Det tenderar jag att använda på alver.)
 

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
Re: Mer "bösiga" former

Misskrati (i brist på bättre namn) De missbildades styre, ju mer missbildad ju högre rang, typ som kyrkligt fast med olika grad av missbildning.

Extrem demokrati, alla måste vara med på ALLA beslut som tas, inget händer utan att alla går med på det. Detta sättet funkar nog bäst för få eller långlivade varelser.
"exra extremt exempel, Jonas vill gå på toaletten, det hålls almän omröstning och 51 röstar för men 1 röstar emot, och tyvärr så får Jonas hålla sig ett tag till"

Omenkrakti, Folket styrs av vad som sägs i dtjärnor, jorden eller kycklinginälvor. Vad spåmännen säger avgör vad som händer (sen så kan ju alltid de ljuga om man vill få lite intrigspel/images/icons/smile.gif)

Fysikrati, de som springer snabbast, lyfter mest och hoppar längst bestämmer över de som inte är större och starkare snabbare eller dylik än vad de är.

Det var allt för den här gången.

Så det så!
 

Sebastian Strix

Veteran
Joined
13 Sep 2000
Messages
92
Location
Borås
Re: Mer "bösiga" former

"Rollspelokrati" en skum form av anarki beskriven i en serie böcker av Poul Andersson och en snubbe jag glömt. Det handlar om en ras som ser ut ungefär som nallebjörnar och kallar sig "hookahs" eller dylikt.
Hookahs spenderar så mycket tid som möjligt med att leka, närmare bestämt väldigt avancerade rollekar. Den som har makt bland hookahs är den som bestämmer vad det är de leker; han får givetvis spela/leka den som bestämmer. Hookahs är ganska fantasilösa egentligen och blev fantastiskt glada när de fick kontakt med de mer avancerade jordborna; det de ville ha var våran histora och kultur, som de i princip gör lajv-scenarier av. De var naturligtvis tvungna att importera den teknik med tillhörande färdighete som krävs som rekvisita; svårt att leka cowboy utan pickadoll.
Eftersom hookahs avgör alla konflikter genom att låtsas har de aldrig haft något egentligt krig; konflikter håller på tills någon tycker att deras sida borde förlora dramatiskt, då gör de det. Eller så ger endera sidan upp och leker något annat.

Erik
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Re: Mer "bösiga" former

"det ni sagt hittills är bra men jag söker egentligen mer skuffa former som typ plutokrati (vet inte vad det är) och annat tjafs. :)"

Plutokrati = Penningvälde = Affärsmän/Handelsmän(/hus) härskar
Teokrati = Gudsvälde = De styrande anser att makten kommer från gud
Oligarki = Prästvälde = Ganska likt Teokrati
Feodalism = Adelsvälde = Ett styre med adelssläkter i noga ordning mot varandra, t.ex. Hertig styr över Greve etc...
Monarki (Kejsardöme är en variant av detta)
Republik
Demokrati
Diktatur
Autokrati
Militarism = Militärvälde
Tyranni
Anarki
Klansamhälle
etc...

Riddaren


Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie
 

Gaxar

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
238
Location
Göteborg
Finfint, men glöm inte...

Du har fått massvis med bra och trevliga svar, men som fellow world designer kände jag bara att jag ville påminda dig om en sak (som du kanske redan vet, men i sådana fall tar väl någon annan till sig).

Flashiga latinska namn och mängder med fantasifulla -ier i all ära så måste man komma ihåg att samhällen inte finns bara sådär. Alla samhällen har växt fram gradvis, och det finns alltid en historia bakom varför ett samhälle har sitt nuvarande styresskick. De allra flesta länder har genomgått en serie olika statsomvandlingar genom historiens lopp, påverkade av en massa olika faktorer. Vad jag försöker säga är att man som världsskapare måste ha en förklaring till varför styrelseformen är som den är för att skapa riktig konsistens på det hela.

Själv tycker jag att den här sortens historiesimulering är jäkligt kul att sitta och fila på... /images/icons/cool.gif

-Gaxar, skulle skrivit på Den Där Världen Jag Skall Fortsätta Med Riktigt Snart Nu (tm) om han inte hade psykologiprov imorgon... *suck*
 

Sereg_UBBT

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,486
Location
Sektor 242, Norra hemisfären
ännu fler "bösiga" former...

Teknokrati = styrs av teknokraterna
Meritokrati = styrs av de personer med bäst meriter/utbildning
Tertrarki = styrelseskick där fyra personer har makten (Rom vid någon tidpunkt i historien om jag inte minns fel...)
Despotisk monarki

 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Sedan kan man...

...kombinera flera av dem:

Feodal monarki = Adelsvälde där man ärver sin plats
Feodal plutokrati = Vet ej om det funnits, men man kan ju ganska lätt räkna ut hur ett sådant system skulle kunna se ut
Plutokratisk Teokrati = Är en annan intressant form, som jag tror inte har funnits...

Riddaren



Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie
 

Örnie_UBBT

Swordsman
Joined
18 May 2000
Messages
550
Location
London, England
Re: Mer "bösiga" former

Oligarki brukar väl betyda att en icke-demokratiskt vald grupp (typ ett råd eller så) styr istället för en person, inte just prästvälde?

Olika mysko styrelseformer är inte heller ömsesidigt uteslutande (som en del andra redan har påpekat, tror jag) - t ex kan ju en monarki i praktiken egentligen vara en oligarki (t ex kungen är en vekling och det är egentligen hans rådgivare som styr landet), eller för en verkligt spejsad kompination kanske man kan kombinera teokrati och demokrati - folket väljer vilka de tycker ska bli präster och företräda dem inför gudarna...

Fast det viktigaste är förstås det som redan sagts men som förtjänar att påpekas en gång till: styrelseskick uppkommer inte i ett vakuum utan växer fram i historiska processer.

mvh
Örnie
 

Örnie_UBBT

Swordsman
Joined
18 May 2000
Messages
550
Location
London, England
Kejsardöme trodde jag allmänt användes för att beskriva ett (ofta monarkistiskt styrt) rike som koloniserar/invaderar andra riken - typ som en monarki fast större till ytan... (som det gamla Rom eller Kina under vissa historiska perioder).

Humanism används nog mer sällan som en beteckning på ett styrelsesskick utan som beteckning för tre (besläkade) fenomen: 1) en livsåskådning, 2) en kulturell riktning från en viss tidsperiod (grundat i italiensk renässanshumanism) och 3) en beteckning på vissa akademiska ämnen. Däremot kan man ju tänka sig ett land vars styrelse utgår från humanistiska principer (det skulle förmodligen vara en demokrati) - FN:s deklaration om mänskliga rättigheter kan i så fall vara en viss vägledning.

När det gäller konstiga styrelseskick får vi inte heller glömma det (skämtsamma) styrelseskicket oklokrati, d v s de som vet minst bestämmer...

mvh
ordboks-Örnie
(som skriver för Nationalencyklopedin. Ärligt! :)
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Re: Mer "bösiga" former

Oligarki = Fåmannsvälde för att vara exakt, men det förekommer ofta som prästvälde också, på inte samma utstuderade och noga förhållningssätt som till Teokrati.

Riddaren


Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
"Kejsardöme trodde jag allmänt användes för att beskriva ett (ofta monarkistiskt styrt) rike som koloniserar/invaderar andra riken - typ som en monarki fast större till ytan... (som det gamla Rom eller Kina under vissa historiska perioder)."

Gamla Rom var Republik, som sedan blev diktatur med bl.a. Julius Ceasar för att därefter bli kejsardöme från Octavianus (senare kallad Augustus). Fast Octavianus själv aldrig kallade sig kejsare blev det namnet de efterföljande kallade sig.

Riddaren


Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie
 

EventHorizon

Warrior
Joined
7 Dec 2000
Messages
223
Location
Stockholm
UNDERBART :)

Ville bara passa på att tacka för alla bra förslag och all hjälp. Nu har jag en massa bra stryrelseformer och kan sätta benämningar på stater som jag skrivit om. Jag tror rent av att jag skall sammanställa en lista och lägga in den i mitt rollspell...



Fly me to the moon and let me play among the stars
 
Top